امیر سیاری در برنامه «نگاه یک»:

رزمایش دریایی ولایت 95 از فردا آغاز می‌شود/ الحاق ناوشکن سهند در آینده نزدیک به ناوگان نداجا/ توانایی ساخت تجهیزات دریایی مورد نیازمان را داریم/ ساخت ناوشکن جدید در سال آینده

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: مرحله نهایی رزمایش دریایی ولایت 95 از فردا در آب‌های ساحلی کشورمان و آب‌های آزاد جهان به وسعت 2 میلیون کیلومتر مربع آغاز می‌شود.
کد خبر: ۲۲۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰ - 25February 2017
رزمایش دریایی ولایت 95 از فردا آغاز می‌شودبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی ارتش در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» که بر روی ناوشکن سهند در آب‌های خلیج فارس در حال ضبط و پخش است از آغاز مرحله نهایی رزمایش دریایی ولایت 95 از فردا(یکشنبه) خبر داد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص محل ضبط این برنامه تلویزیونی گفت: اینجا محل ساخت تجهیزات نیروی دریایی راهبردی ارتش است یعنی جایی که ناوشکن جماران ساخته شد و با حضور رهبر معظم انقلاب این ناوشکن به ناوگان نداجا الحاق شد. و هم اکنون نیز بر روی عرشه ناوشکن سهند هستیم که در آینده نزدیک به ناوگان نداجا الحاق خواهد شد. پس از الحاق ابعادی را که بتوان نمایش داد را به دید عموم خواهیم گذاشت.
 
امیر سیاری تصریح کرد: با تدبیر فرمانده معظم کل قوا در سال 76 ساخت ناوشکن در نیروی دریایی آغاز شد و چند سال بعد اولین ناوشکن یعنی جماران به نداجا الحاق شد و ایشان فرمودند ناوشکن‌های بعدی باید به مراتب بهتر باشد. لذا در سال گذشته دومین ناوشکن خود یعنی دماوند را در دریای خزر به ناوگان نیروی دریایی ارتش الحاق کردیم و ناوشکن سهند پیشرفته‌ترین ناوشکن است که در آینده نزدیک الحاق می‌شود.

فرمانده نداجا بیان داشت: ناوشکن‌ها چندین ماموریت دارند. نخستین ماموریت راهبری خود در آب‌ها است، دوم اینکه ناوشکن مانند شهر است و باید همواره آماده به کار باشد اما ماموریت اصلی ناوشکن‌ها این است که امکان دفاع با سلاح‌های دفاعی خود برای مقابله با اهداف سطحی دریا داشته باشد و همزمان امکان تهاجم نیز داشته باشد. علاوه بر آن علیه پرنده‌های هوایی و زیر دریایی‌ها نیز امکان دفاع و تهاجم همزمان داشته باشد. انجام هر کدام از این ماموریت‌ها نیازمند تجهیزات است.

وی همچنین بیان کرد: ناوگروه 44 نیروی دریایی ارتش 150 روز دریانوردی را در آب‌های اقیانوس هند جنوبی و اطلس سپری کرد. این توانمندی نخست در پی اجرایی شدن فرامین فرمانده معظم کل قوا و دوم پای کار آمدن جوانان کشور به دست آمده است.

امیر سیاری عنوان کرد: تکیه بر توان داخلی و علم و دانش جوانان این کشور باعث به دست آمدن این توانمندی‌ها شده است. برخی می‌گفتند جماران مهندسی معکوس است و نشان دادیم که طرح و ساخت آن با قدیمی‌ها متفاوت است و خلاف آن چیزی است که می‌گویند. امروز در تمامی کارخانجات نیروی دریایی ارتش آثاری از نیروهای خارجی نیست در حالی که قبل از انقلاب، خارجی‌ها در این کشور فراوان بودند و ما در شرایط تحریم به بالاترین نقطه قله یعنی ساخت ناوشکن رسیدیم.

فرمانده نداجا در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: در همایشی که در آفریقای جنوبی حضور پیدا کردیم، در آنجا فرمانده یکی از نیروی دریایی یکی از کشورها از من پرسید این ناوشکن جماران امکان دریانوردی هم دارد؟ او تصور می‌کرد که جماران یک ماکت است و باور نمی‌کرد امکان دریانوردی داشته باشد و وقتی جماران دریانوردی کرد باور کردند. 2 سال بعد وقتی او را در جلسه‌ای دیدم گفت من توانمندی شما را باور کردم.

امیر سیاری بیان داشت: هر جا به توانمندی داخلی توجه کردیم، جوانان نشان دادند در تمامی عرصه‌ها اعم از نیروی دریایی می‌توان کارهای بزرگی انجام داد. با توجه به حوزه گسترده ماموریتی و حضور در آب‌های آزاد، ما این توانمندی را داریم که تمامی نیازهای خودمان را بسازیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص مرحله نهایی رزمایش دریایی ولایت 95 نیز گفت: رزمایش جزو برنامه‌های آموزشی نیروی دریایی ارتش در طول سال است و به همین دلیل شماره سال را به شماره رزمایش اختصاص می‌دهیم. در طول سال حدود 25 رزمایش تخصصی در رسته‌های زیردریایی‌ها، بالگردی، غواصی، بهداشت و درمان، جنگال، ناوشکن‌ها و... برگزار می‌شود و جمع بندی این رزمایش‌ها در مرحله نهایی رزمایش ولایت همان سال برگزار می‌شود.

وی افزود: نیروهای نظامی مستمر در حال آموزش و انجام تاکتیک‌های مختلف و نوآوری هستند و آموزش‌های تئوری در جایی باید به عمل تبدیل شوند که رزمایش‌ محل آن است و هماهنگی بین تخصص‌ها نیز باید در رزمایش‌ها تمرین شود.

امیر سیاری گفت: هر کشوری نیاز به توان دفاعی دارد و دفاع از مرزهای کشور حق مسلم هر کشوری است و هر کشوری باید متناسب با شرایط روز توانایی‌های خود را بالا ببرد. ما وظیفه داریم توان دفاعی خودمان را بالا ببریم و رزمایش دریایی ولایت 95 در راستای افزایش توان دفاعی دریایی است. مردم با مشاهده رزمایش احساس امنیت بیشتری می‌کنند. گرچه برخی کشورها و رسانه‌های خارجی به دنبال ایران هراسی هستند اما اینگونه نیست و تدبیر فرمانده معظم کل قوا بر این است که این تجهیزات را برای دفاع از خودمان می‌سازیم. تجربه نشان داده است که دشمن هرگاه پی ببرد توان دفاعی ما کاهش پیدا کرده است، ما را مورد تهدید قرار می‌دهد. 

 
وی ادامه داد: دشمنان ما علاقه‌مند نیستند که ما توانمند باشیم و روی پای خود بایسیتم و یکی از اهداف انقلاب یعنی استقلال را کسب کنیم و به دنبال تسلیم شدن و نیازمند شدن ما به خودشان هستند. رزمایش‌های ما برای دیگران خطری نیست و در منطقه مربوط به خودمان رزمایش انجام می‌دهیم. ارتقای توان دفاعی برای دفاع از مرزهای آبی و منابع دریایی نخستین هدف رزمایش دریایی ولایت 95 است که چیزی معمول در همه کشورها است. هدف دوم برقراری امنیت در منطقه است، این امنیت با مقابله با تروریسم و دزدان دریایی حاصل می‌شود. دزدان دریایی ضرر بزرگی را به اقتصاد دنیا و کشور می‌توانند وارد کنند. اگر عنوان می‌کنیم که در منطقه رزمایش امنیت برقرار می‌کنیم منافعی برای ایران و جهان وجود دارد و امنیت را برای خطوط کشتیرانی و نفتکش‌ها تامین می‌کنیم. دنیا نیز این را پذیرفته و شرکت جهانی کشتیرانی در این رابطه برای ما تقدیرنامه فرستاده است.

امیر سیاری عنوان کرد: سومین هدف از برگزاری رزمایش عملی کردن آموزش‌ها، انتقال تجربه به کارکنان جوان، آزمایش انواع سلاح‌ها و مهماتی که در طول سال تولید شده و همچنین هماهنگی بین واحدهای تخصصی و در انتها انتقال پیام صلح و دوستی به همه کشورهای منطقه است. ما می‌توانیم با کشورهای منطقه سطح امنیت را ارتقا بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: رزمایش بزرگ دریایی ولایت 95، از تنگه هرمز تا دریای عمان و در محدوده آب‌های آزاد شمال اقیانوس هند و مدار 10 درجه اجرا می‌شود. این منطقه نزدیک به دو میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد. این رزمایش در آب‌های آزاد دنیا و مطابق با قوانین بین المللی انجام می‌شود. از چابهار تا مدار 10 درجه، 2 هزار کیلومتر است. در این منطقه هم رزمایش و هم عملیات اسکورت کشتی‌ها انجام می‌شود. هر صادراتی که از تنگه هرمز خارج شود چه به سمت خلیج عدن و یا دریای هند و یا جنوب آفریقا برود، امنیت آن توسط نیروی دریایی ارتش تامین می‌شود.

امیر سیاری گفت: تمامی تبادلات تجاری غرب با جنوب شرق آسیا در مدار 10 درجه انجام می‌شود و در این منطقه بیش از یک سوم تجارت جهان صورت می‌گیرد و حدود 90 درصد صادرات و واردات هر کشوری که به دریا راه دارد از طریق دریا است، از این رو تامین امنیت خطوط کشتیرانی اهمیت دارد.

وی در خصوص اهمیت سواحل مکران بیان داشت: از طریق سواحل مکران می‌توانیم مستقیم به آب‌های آزاد وصل شویم. مقام معظم رهبری در سی سال گذشته در رابطه با سواحل مکران اشاراتی داشتند و در سال 86 مطرح کردند که سواحل مکران و حضور در دریای عمان برای ما یک گنج است از این رو باید به سمت پیشرفت این سواحل حرکت می‌کردیم تا توسعه دریامحور کشور مطرح بشود تا کشور بتواند از منابع موجود در دریا که تاکنون از آن استفاده نکرد‌ه‌ایم، استفاده کند و این منابع بی پایان است. اگر چابهار را به کشورهای آسیای میانه که به دریا راه ندارند، وصل کنیم، مزیت خوبی برای کشور ایجاد خواهد شد.

امیر سیاری ادامه داد: سواحل مکران طول و موقعیت مناسبی دارد و همچنین از عمق مناسبی برخوردار است.

همچنین در سواحل مکران منابع انرژی بسیاری وجود دارد. علاوه بر این در عرصه انرژی‌های نو نیز می‌توان از جزر و مد و امواج دریای عمان بهره‌برداری کرد. دریا محل تامین انرژی‌ها در آینده است. بسیاری از محصولات دریایی و غذا نیز از این محل قابل تامین است.

وی افزود: ما در عرصه دریا، امنیت را برقرار کرده‌ایم و بهره‌گیری از دریا در سایه امنیت امکان‌پذیر است. امنیت نیز زمانی محقق می‌شود که تجهیزات و نیروی انسانی خوبی داشته باشیم و در عرصه دریا حضوری مستمر و مقتدرانه داشته باشیم.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش عنوان کرد: پس از دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران به صورت اضطراری در برخی نقاط مستقر شدیم و نیروها را به این نقاط منتقل کردیم و هزاران نفر از کارکنان نداجا با خانواده‌هایشان علیرغم محدودیت‌هایی که در این مناطق وجود دارد، زندگی می‌کنند. این کارکنان نیز از اقصی نقاط کشور هستند و تا آنجا که در توان داریم به وضعیت معیشتشان رسیدگی می‌کنیم و این کارکنان با عشق در این مناطق زندگی می‌کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه و در دولت نیز برای سال آینده برای توسعه سواحل مکران برنامه‌های خوبی در نظر گرفته شده است و امیدواریم در آینده نه چندان دور شاهد توسعه مکانی باشیم که توسعه آن موجب توسعه کشور خواهد شد.
 
امیر سیاری گفت: همچنین بنده قول می‌دهم که در سال آینده در این موقع از ناوشکنی جدیدتر که از تجهیزات و امکانات پیشرفته‌تری برخوردار است، رونمایی شود.
 
فرمانده نداجا تصریح کرد: نیروی دریایی می‌تواند در عرصه دیپلماسی فعال باشد. ناوگروه 45 پاکستان، هندوستان، سریلانکا، مالزی و چین را طی می‌کند و با آنان ارتباط برقرار می‌کند. این کشورها با فرهنگ و آداب اسلامی ما آشنا خواهند شد. در آینده نیز میزبان پاکستانی‌ها و آذربایجانی‌ها هستیم و برنامه‌هایی داریم و در سال 2018 میزبان 40 تیم از کشورهای مختلف جهان تحت عنوان همایش فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه‌ای اقیانوس هند خواهیم بود.
 
امیر سیاری گفت: ما در آینده نزدیک به سمت قزاقستان و روسیه ناوگروه اعزام خواهیم کرد.
 
وی در پایان از همکاری‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ساخت تجهیزات و تسلیحات دریایی تقدیر و تشکر کرد و گفت: نداجا به کمک دیگر نیروها در سپاه و ارتش به توانمندی‌‌ای رسیده است که تجهیزات خود را تولید و امنیت را در مرزها ایجاد بکند. همچنین به همه‌ی همرزمانم که در منطقه وسیع رزمایش در حال تلاش هستند خسته نباشید می‌گویم و از خانواده‌هایشان تشکر می‌کنم.
 
انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار