قزلی در نشست خبری جشنواره شعر فجر خبر داد؛

اهدای نشان درجه یک هنری به شاعران/ اسامی نامزدهای جشنواره شعر شنبه اعلام می‌‎شود

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر گفت: نشان درجه یک هنری در مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر به اساتید این عرصه اهدا خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴ - 01March 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری یازدهمین جشنواره شعر فجر صبح امروز با حضور «محمدکاظم کاظمی» دبیر علمی و «مهدی قزلی» دبیر اجرایی جشنواره در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

قزلی در ابتدای این نشست اظهار داشت: جشنواره شعر فجر در سومین سالی که اجرای آن بر عهده بنیاد است کتاب‌های شعر را مورد بررسی قرار داد و طی امروز تا شنبه نامزدهای همه بخش‎ها را به علاقمندان اعلام خواهیم کرد. فاطمه راکعی، جواد محقق، محمدجعفر یاحقی، مجتبی رحمان دوست، اسماعیل امینی و محمدحسین مهدوی سعیدی هیئت علمی این دوره بودند.

وی افزود: محمدکاظم کاظمی مسئولیت و ریاست هیئت علمی را برعهده داشت و اعضای هیئت داوران را مشخص کرد. بر اساس لیست کتاب‌ها، کار داوری شروع شد و امروز در پایان کار داوری قرار داریم تا بهترین کتاب‌های شعر را معرفی کنیم.

دبیر اجرایی جشنواره شعر با اشاره به محافل این جشنواره، بیان کرد: ما در کنار جشنواره به رسم 10 ساله گذشته محافل را برگزار کردیم. افتتاحیه کاشان، محفل کرج، محفل فارس، محفل شعر مهاجرت، محفل شهر ری، محفل آتشنشانان، محفل جوانان با موضوع شعر فاطمی و محفل شعر دفاع مقدس از جمله محافل این دوره جشنواره بودند. برپایی محفل بین‌المللی نیشابور در کنار خیام و عطار از دیگر برنامه‌های محافل جشنواره است.

قزلی ادامه داد: 18 اسفند ماه و در ساعت 18:30 در سالن نور مشهد مقدس و در جوار امام رضا(ع) آخرین برنامه رسمی و جدی شعر سال 1395 برگزار خواهد شد. در مرحله اول در بخش شعر بزرگسال سه هزار و 934 اثر، کودک و نوجوان 879 اثر و در بخش درباره شعر 203 اثر مورد بررسی قرار گرفت. نامه نگاری جهت ارسال آثار استانی به دفاتر وزارت ارشاد و ناشران برجسته انجام شده است.

وی بیان کرد: داوری‌های بخش بزرگسال در مراحل آخر از بین 22 اثر انجام می‌شود. کودک و نوجوان 21 اثر و درباره شعر 15 کتاب خواهد بود. در بخش ویژه افغانستان کمتر از هزار عنوان کتاب از آثار منتشر شده در طی 10 سال گذشته شناسایی شده است. از این بین 122 اثر به مرحله بعدی رسید. این آثار در چند مرحله مورد داوری قرار گرفت. مراحل پایانی داوری این بخش نیز از بین حدود 30 اثر خواهد بود.

دبیر اجرایی جشنواره شعرفجر اظهار داشت: نامزدهای بخش بزرگسال جشنواره شعر فجر شنبه اعلام خواهند شد. عراق، روسیه، ترکیه، هند، پاکستان، تاجیکستان کشورهایی هستند که برای دعوت در مراسم اختتامیه دعوت شده‌‌اند تا بتوانیم جشن شعر کشورمان را با هنرمندان به اشتراک بگذاریم.

قزلی همچنین از اعطای نشان درجه یک هنری در این مراسم خبر داد و گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره شعر فجر اعطای نشان درجه یک هنری را خواهیم داشت که مقرر است به اساتید اهدا شود. جایزه نفر برگزیده جشنواره 30 سکه بهار آزادی و تقدیری ها 10 سکه خواهد بود. همچنین نامزدهای حاضر در مراسم اختتامیه هر کدام یک سکه بهار آزادی و لوح جشنواره را دریافت خواهند کرد.

«محمدکاظم کاظمی» دبیر علمی جشنواره شعر فجر در ادامه با بیان اینکه حُسن نظر و اعتماد به بنده در این جشنواره مشهود بود، اظهار داشت: نگاه خوب به منطقه فارسی زبان باعث حضور کشورهای فارسی زبان از جمله افغانستان در این جشنواره شد. این حضور روز به روز پُر رنگ‌تر خواهد شد. بخش عمده کارهای این جشنواره بر عهده دبیرخانه و مهدی قزلی بود.

وی گفت: در سه بخش شعر بزرگسال، کودک و نوجوان و درباره شعر قرار است پنج تا هفت نامزد معرفی شوند که در هر قسمت سه داور کار بررسی را برعهده دارند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار