قضا در هفته گذشته؛

از 7500 زندانی در انتظار یاری خیرین تا خواسته سراج در آمبودزمان جهانی

اعلام آمادگی بابک زنجانی در بازگرداندن اموالش به دولت، اظهارات دبیر ستاد حقوق بشر درخصوص احمد شهید، اسکن شدن 30 میلیون اسناد کاغذی و ورود بیش از شش میلیون پرونده غیرتکراری به دادگستری در سال گذشته از جمله اهم اخبار حقوقی قضایی در هفته گذشته بود.
کد خبر: ۲۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸ - 05July 2014

از  7500 زندانی در انتظار یاری خیرین تا خواسته سراج در آمبودزمان جهانی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در هفته گذشته  چندین نشست خبری مهم از جمله نشست معاون آماری و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، نشست سخنگوی دستگاه قضا، نشست رییس ستاد دیه کشور و همچنین دیدار دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با مدیرکل دوجانبه وزارت خارجه بلژیک و نشست آمبودزمان جهانی در کره جنوبی با حضور رییس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد.

 ورود شش میلیون پرونده غیرتکراری به دادگستری
 
معاون آمار و فناوری قوه قضاییه در نشست خبری خود در اولین روز هفته گذشته، از ورود بیش از شش میلیون پرونده غیرتکراری در سال 1392 به دادگستری ها خبر داد و گفت: با توجه به تکرار برخی پرونده ها در شعب مختلف از دادسرا تا اجرای احکام، تعداد پرونده های ورودی در مجموع 10 میلیون و 311 هزار و 665 پرونده است که طبق شمارش الکترونیکی انجام شده، تعداد پرونده های غیرتکراری وارده به دادگستری ها در سال 1392، شش میلیون و 220 هزار و 995 پرونده است.
 
حجت الاسلام والمسلمین «حمید شهریاری» همچنین افزود که در این مدت، سه میلیون و 595 هزار و 433 پرونده وارد شورای حل اختلاف شده که نسبت به سال 91 هشت درصد کاهش مانده پرونده ها در شورای حل اختلاف را داشتیم.
 
اعلام آمادگی بابک زنجانی برای انتقال تمامی اموال خود به نام دولت
 
سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز دوشنبه گفت، متهم ردیف اول پرونده فساد مالی بزرگ اعلام کرده کل اموال خود در داخل و خارج کشور را برای پرداخت بدهی به مزایده گذاشته شود و یا در صورت نبود خریدار، به نام دولت و یا وزارت نفت انتقال دهد.
 
حجت الاسلام والمسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» از مکتوب کردن لیست اموال بابک زنجانی توسط خود این فرد خبر داد و گفت که این اموال شناسایی شده و چنانچه دولت و یا وزارت نفت حاضر به برداشتن اموال باشند، کارشناسی و به نام دولت و یا وزارت نفت انتقال می یاید.
 
به گفته دادستان کل کشور، 34 هیات کارشناسی برای ارزیابی اموال بابک زنجانی تعیین شده اند.
 
اژه ای همچنین در این نشست، تاریخ دادگاه مهدی هاشمی را نیمه اول مرداد ماه اعلام کرده بود.
 
 جوسازی احمد شهید علیه ایران
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در دیدار با مدیرکل دوجانبه وزارت خارجه بلژیک، دلایل اجازه ندادن به احمد شهید برای ورود به ایران و تهیه گزارش را حرفه ای نبودن این گزارشگر و همچنین جوسازی او علیه ایران اعلام کرد.
 
به گفته «محمدجواد لاریجانی»، این گزارشگر از تروریست های تابلو دار که دستشان به خون ملت ایران آغشته است دفاع و به اسلام و فرهنگ دینی ما توهین می کند.
 
اختصاص شعبه ای برای رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز
 
رییس قوه قضاییه طی بخشنامه ای اختیار اختصاص شعبه و یا شعبی را برای رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز به رؤسای کل دادگستری های سراسر کشور تفویض کرد.
 
 ارائه بیش از 45 میلیون خدمات سازمان ثبت اسناد در سال گذشته
 
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت وگویی از ارائه 45 میلیون خدمات در سال گذشته به مردم خبر داد و گفت که در سال گذشته، بیش از 100 میلیون مراجعه به پیشخوان ها، دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت صورت گرفته است.
 
«احمد تویسرکانی» با قدردانی از معاون اول رییس جمهور به دلیل دقت در حفظ اراضی دولتی و جلوگیری از زمین خواری قدردانی و یکی از ضرورت های پیشگیری از زمین خواری را صدور اسناد اراضی دولتی با مطالبه دستگاه های مربوطه و مستند سازی مالکیت های دولتی عنوان کرد.
 
 30 میلیون اسناد کاغذی عکسبرداری و اسکن می شود
 
معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اواخر هفته گذشته در گفت وگو با ایرنا از اسکن و عکسبرداری 30 میلیون سند کاغذی با هدف حذف گردش پرونده های ثبتی در سیستم و نیز کاهش وابستگی به کاغذ و تبادل اسناد و مکاتبات کاغذی خبر داد.
 
«محمدحسین بکاییان» همچنین از صدور حدنگاری(کاداستر) حدود هفت میلیون سند کاداستر از سال 89 تاکنون در سراسر کشور خبر داد.
 
 7500 زندانی در انتظار یاری خیرین
 
رییس ستاد دیه کشور نیز در اواخر هفته در نشست خبری خود، از برپایی جشن گلریزان در ماه رمضان خبر داد و اعلام کرد که هفت هزار و 500 زندانی جرایم غیر عمد در زندان های سراسر کشور در انتظار یاری و کمک خیرین برای آزادی از بند زندان هستند.
 
«سیداسدالله جولایی» همچنین از آزادی بیش از 80 هزار زندانی جرایم غیرعمد از سال 69 (سال تاسیس ستاد مردمی دیه) تا کنون با کمک خیرین و از سوی این ستاد خبر داده بود.
 
مسوولان قوه قضاییه هیچگاه خود را مبرا از نقد نمی دانند
 
رییس قوه قضاییه در نشست مسوولان علی قضایی در روز چهارشنبه، تبیین دستاوردهای دستگاه قضا از یک سو و ارزیابی کاستی ها از سوی دیگر را جزو اهداف هفته قوه قضاییه برشمرد و خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی از نقدهای سازنده و مفید استقبال می کند و مسوولان قوه قضاییه هیچگاه خود را مبرا از نقد نمی دانند، زیرا دستگاهی با این وسعت عملکرد و گستردگی وظایف، قاعدتاً نقص هایی نیز دارد اما باید مرز نقد و تخریب را شناخت و این دو را از هم تفکیک کرد.
 
آیت الله «صادق آملی لاریجانی» در ادامه آن نشست، توصیه های رهبر معظم انقلاب به این قوه را «نقشه راه» دستگاه قضایی در سال های آینده دانست و گفت، تدوین سیاست های قوه قضاییه بر اساس اولویت های توصیه شده از سوی رهبر معظم انقلاب در دستور کار جلسه مسوولان عالی قضایی قرار گرفته است.
 
 درخواست  قاضی سراج از همکاری غربی ها برای استرداد مدیرعامل اسبق بانک ملی
 
«ناصر سراج» روز جمعه در حاشیه نشست آمبودزمان جهانی که در کره جنوبی برگزار شد، ملاقات هایی با روسای آمبودزمان کشورهای غربی داشت و در این ملاقاتها خواستار همکاری آن کشورها در استرداد متهمان فساد اقتصادی از جمله مدیرعامل اسبق بانک ملی متهم در پرونده فساد سه هزار میلیاردی شد.
 
سراج در این ملاقات ها، با تشریح مواد مربوط در فصول چهارم و پنجم کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مقابله با فساد و با استناد به اینکه کشور پذیرنده نیز کنوانسیون مزبور را به تصویب رسانیده، خواستار آن شد که در خصوص استرداد متهم و متهمان مربوط به پرونده سه هزار میلیاردی، همکاری های لازم را انجام دهند.
نظر شما
پربیننده ها