معاون اجتماعی نیروی انتظامی تشریح کرد

شش فضیلت تضمین‌کننده امنیت و آرامش

معاون اجتماعی نیروی انتظامی، خردمندی، جرأت‌ورزی، انسانیت، عدالت، میانه‌روی و تعالی‌جویی را شش فضیلت تسهیل‌گر رشد و بالندگی و تضمین‌کننده امنیت و آرامش برشمرد.
کد خبر: ۲۳۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵ - 05July 2014

شش فضیلت تضمین‌کننده امنیت و آرامش

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "سعید منتظرالمهدی" معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشتی شش فضیلتی را که هم تسهیلگر رشد و هم تضمینکننده امنیت و آرامش در جامعه است، را به شرح ذیل بیان میکند:

هم ادیان بزرگ، بهویژه ادیان ابراهیمی، هم حکما و فلاسفه بزرگ و هم اخیراً اندیشمندان علوم انسانی و رفتاری، تاکید نمودهاند که آدمیان با کسب فضائل شخصیتی و اخلاقی میتوانند گام در راه سعادت و خوشبختی نهند و ایمنی و آرامش ژرف و پایدار را نصیب خود سازند. آنها از بین فضائل پر تعداد، بهویژه بر شش فضیلت تاکید ویژه ورزیدهاند. چه، فراچنگ زدن هر یک از این شش فضیلت از یک سو میتواند بستر و زمینه "درون- روانی" را برای دستیابی به سایر فضائل فراهم سازد و از دیگر سو فرایند رشد و تعالی را تسهیل مینماید.

 
فضائل ششگانه تسریعگر و تسهیلساز رشد و فرابالیدن آدمی عبارتند از:
 
1- خردمندی
 
2- جرأتورزی
 
3- انسانیت
 
4- عدالت
 
5- میانهروی
 
6- تعالیجویی
 
 خردمند به کسی گفته میشود که نهتنها مشتاقانه و لاینقطع به کسب علم و دانایی میپردازد، بلکه دانش و معرفت فراچنگ زده شده خود را در صحنه عمل و رفتار نیز به کار میبندد. او عالم با عمل است نه عالم بی عمل. از همین روی با تأمل در همه ابعاد زندگی او میتوان نشانی از خردمندی و دانایی را نشان کرد. اندیشمندان با مداقه روشمند در منش و رفتار خردمندان چند شاخص اساسی را معرفی کردهاند که با تامل در آنها به سهولت میتوان خردمندان را از غیرخردمندان تمیز داد که میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
 
1- کنجکاوی فراوان برای سر در آوردن از ماهیت پدیدهها
 
2- شور و اشتیاق بسیار برای یادگیری و دانستن
 
3- خلاقیت و ابتکار در ابعاد مختلف زندگی
 
4- تفکر نقادانه و واکاوی اندیشمندانه آراء و نظرات
 
5- هوش و درک بالا (اعم از هوش شخصی، اجتماعی و ...)
 
6- داشتن چشمانداز و دورنمای روشن برای زندگی
 
فرد با جرأت (جرأتورزی) به کسی اطلاق میشود که برای تحقق اهداف خویش از موانع درونی و بیرونی نمیهراسد و با طرح و نقشه و تدبیر دقیق موانع را یک به یک از میان میراند. چنین فردی زندگی را به منزله صحنه مبارزه و کارزار مینگرد و خود را "مبارزی" میداند که مشکلات پیش رو را باید با "سختورزی" و "مقاومت" یک به یک از میان براند و پیروزی را از آن خود سازد. این فضیلت، همچون فضیلت پیش گفته، دارای چند شاخص (ویژگی) است که با مداقه در آنها میتوان افراد "پرشهامت" را از افراد غیر آن تمیز داد.

1- بی باکی و نهراسیدن از موانع و سختیها
 
2- پشتکار، جدیت و تلاش مجدانه برای دستیابی به اهداف
 
3- انسجام و هماهنگی درونی
 
فرد برخوردار از فضیلت "انسانیت" در روابط بین فردی شایستگیهای زیادی از خود نشان می دهد، او روابط مثبتی با دیگران دارد و "تعارضات میان فردی" را با سعه صدر و گفتوگو از میان میراند و آدمیان را، صرفنظر از نژاد و جنسیت و... آنان، ارج مینهد. فضیلت انسانیت با دو شاخص اساسی مشخص میشود.
 
مهربانی و خوشخلقی در برابر دیگران
 
ظرفیت بالا برای عشق ورزیدن به نوع بشر
 
عدالت پیشگی ویژگی کسانی است که به مراتب "شهروندی" دست یافتهاند. آنان "خودمحوری" را به کنار نهادهاند و خود را در برابر جامعهای که در آن زیست میکنند، متعهد و مسئول میدانند. آنان عمیقاَ به این اصل که "آنچه را بر خود نمیپسندی برای دیگری هم مپسند" پایبندند. این فضیلت ویژه، دارای سه شاخص کلیدی است.
 
1- احساس مسئولیت در قبال دیگران و وفاداری به مواعید و قول و قرارها
 
2- رعایت انصاف در برابر دیگران، بهویژه به هنگام داوری
 
3- پیشگامی در انجام رفتارهای جمعی و اخلاقی
 
فرد برخوردار از فضیلت "میانهروی" (اعتدال) هرگز تسلیم سائقهایی که او را به زیاده روی در هر نوع کنشی، یا در ارضای هر نوع نیازی، سوق می دهند، نمیشود. او قادر است "تکانه" های خود، تکانههایی نظیر خشم و عصبانیت و ترس و نفرت و نیز تکانههای جنسی، را مدیریت کند و از بروز غیر متمدنانه و خام و اجتماعی نشده آنها، ممانعت به عمل آورد؛ این فضیلت نیز دارای سه شاخص کلیدی است که با تامل در آنها می توان فرد واجد آن را از دیگران تمیز داد.
 
1- خویشتنداری (کنترل نفس) و خود نظمبخشی
 
2- دوراندیشی و ملاحظهکاری و دقت
 
3- تواضع و فروتنی
 
ششمین و البته مهمترین فضیلتی که برای رسیدن به آن باید جهد و جد نمود، "تعالی جویی" است.
این فضیلت برتر انسانی، ما را با دنیای بزرگتر پیوند می دهد و ما را از "بودن" به سوی "شدن" رهنمون می کند. از آن گذشته، فضیلت تعالی جویی، آدمی را به عالیترین سطح رشد و شکوفایی سوق میدهد و رضایت و خرسندی درونی ژرفی را نصیب او میسازد. این فضیلت دارای هفت شاخص کلیدی است.

1- ظرفیت بالا برای ارج نهادن به ابعاد زیبایی شناختی خلقت
 
2- توان قدرشناسی و قدردانی از دیگران
 
3- امید و خوشبینی و گرفتار نشدن در دام اندوه و ناامیدی و استیصال
 
4- دینباوری، ارزشمداری و هدفمندی
 
5- قدرت بخشندگی و اغماض
 
6- ظرفیت شوخطبعی، نشاط و شادابی
 
7- داشتن شور و اشتیاق و سرزندگی.
نظر شما
پربیننده ها