در آخرین برنامه شب شاعر مطرح شد؛

فیض: نگذاریم «محافل مسموم» مجال عرضه پیدا کنند/ قرایی: هنوز موفق به صدور شعر انقلاب نشده‌ایم

سی و چهارمین و آخرین برنامه شب شاعر در سال ۱۳۹۵ در نخلستان سازمان هنری اوج برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۰۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲ - 05March 2017
آخرین برنامه شب شاعر در نخلستان سازمان هنری اوج برگزار شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سی و چهارمین شب شاعر، دورهمی شاعران انقلاب عصر امروز (یکشنبه) با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

این برنامه بر خلاف سیاق برنامه‌های شب شاعر مختص به شاعر خاصی نبود، بلکه به گرامی‌داشت شاعران حوزه انقلاب و دفاع مقدس اختصاص داشت.

«ناصر فیض» از شاعران طنزپرداز کشور در این مراسم درباره فضای شعر کشور اظهار داشت: برنامه‌های شب شاعر سازمان اوج خیلی دیر برگزار شد. ما باید محافل این‌چنینی زیاد داشته باشیم، تا بیشتر همدیگر را ببینیم.
 
وی افزود: من با گله از خودم باید بگویم که چرا در این محافل شرکت نمی‌کنیم، تا در آن شاعران جوان تربیت شوند. ما باید درست فارسی حرف زدن را بیاموزیم. سه جریان شهرستان ادب حوزه هنری و سازمان اوج راه خوبی را در پیش گرفته‌اند؛ اما دوستان شاعر به جز در موارد رسمی، در آن حضور پیدا نمی‌کنند.

فیض در ادامه گفت: باید محافلی که در این سه مکان برگزار می‌شود، آنقدر زیاد شود تا محافل مسموم دیگر مجال عرضه پیدا نکنند. موسسه اوج بعد از چند دهه که از انقلاب می‌گذرد، کاری را در پیش گرفته که باید پیش از این‌ها اتفاق می‌افتاد. نگاه این موسسه به شعر ارزشی می‌تواند سبب جریان‌های مثبتی شود. در هر جایی که هستیم تلاش کنیم تا محافل ادبی را در سطح کشور بیشتر کنیم و نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم.

محمود اکرامی در ادامه این مراسم با انتقاد از نبودِ وحدت میان برخی شاعران بیان کرد: ما در عصر شهروند-رسانه هستیم و شاعر یک رسانه است. شاعر مهندسی پیام می‌کند. او تعیین، تولید و توزیع شعر می‌کند، بدون آنکه خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای کند. تعداد مخاطبان شعر شاعران از تیراژ روزنامه‌ها بیشتر است.
 
وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شعر ثروت ملی است، گفت: باید به شعر بیشتر بها داد. اگر به این توصیه معتقدیم، پس چرا هم‌افزایی کم است؟ این به منیت ما برمی‌گردد. ما شاعران خط‌مداری هستیم و باید اتحاد و همسویی داشته باشیم.

حسین قرایی، دبیر شب شاعر نیز با ارائه گزارشی درباره سلسله برنامه‌های شب شاعر عنوان کرد: بهترین مرکز برای پرداختن به تربیت، آموزش و پرورش است؛ اما اهمال می‌کند. ما از این سال‌ها به نیکی یاد نمی‌کنیم؛ چرا که فعالیتهای آن رنگ باخته است‌.
 
وی با بیان اینکه ما در این برنامه‌های شب شاعر به دنبال اتحاد شاعران هستیم، ادامه داد: ما دوست داشتیم برای دوستانی بزرگداشت برگزار کنیم که متاسفانه از دست ما رفته‌اند. ما به دنبال ضریب دادن به شاعران و آثار آنها هستیم؛ چرا که هنوز نتوانسته ایم شعر انقلاب را صادر کنیم و حتی دانشگاه ما نمی‌تواند تعریف جامعی از شعر انقلاب داشته باشد. ما دوست داریم که شب شاعر را به دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ببریم و هزینه‌ای هم دریافت نخواهیم کرد.

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار