مدیر اجرایی انجمن راویان فتح رضوی عنوان کرد؛

مستند و صحیح روایت کردن از ضروریات روایتگری است/ روایتگری در کاروان­‌های اهل سنت اثربخش بوده است

مدیر اجرایی انجمن راویان فتح رضوی گفت: بایدهای روایتگری بیان مطالب به صورت کاملا مستند و صحیح، شناخت مخاطب، داشتن اطلاعات نظامی و یادمانی، آشنایی با شهدا و سیره عملی آنها و نیز تسط به مسائل روز و رخدادهای داخلی، منطقه‌­ای و جهانی است.
کد خبر: ۲۳۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹ - 15March 2017

عباس آرانیان، از یادگاران دفاع مقدس و مدیر اجرایی انجمن راویان فتح رضوی در گفتگو با خبرنگار دفاع پرس در خراسان رضوی، با اشاره به ضرورت روایتگری دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از مؤلفه­ های انتقال معارف دفاع مقدس بحث روایتگری است، که اگر در مسیر صحیح و درست آن انجام شود، می ‌تواند بخشی از این فرهنگ را منتقل کند.

وی در ادامه در خصوص بایدها و نبایدهای روایتگری دفاع مقدس توضیحاتی ارائه داد و گفت: بایدهای روایتگری عبارتند از بیان مطالب به صورت کاملا مستند و صحیح، شناخت مخاطب، داشتن اطلاعات نظامی و یادمانی، آشنایی با شهدا و سیره عملی آنها و نیز تسط به مسائل روز و رخدادهای داخلی و منطقه‌ای و جهانی، البته در روایتگری زمان شناسی هم از تأثیر بالایی برخوردار است. در روایتگری نباید احساسات کاذب دخیل شود.

آرانیان نقش مطالعه، هم صحبتی با فرماندهان دفاع مقدس و هم کلامی با خانواده شهدا را در روایتگری مهم برشمرد و افزود: اردوهای راهیان نور و آشنایی با سیره و سبک زندگی شهدا از عوامل تداوم روحیه جهادی در نسل فعلی و آینده است و یکی از مباحث اصلی و اساسی که در راهیان نور عنوان شده است این است که اگر این مهم به بهترین نحو انجام شود قطعاً دارای آثار و برکات زیادی می باشد که با حاکم شدن روحیه جهادی در فضای جامعه، معضلات کشور مرتفع خواهد شد.

مدیر اجرایی انجمن راویان فتح رضوی در ادامه این گفتگو با اشاره به نحوه شکل­ گیری انجمن راویان فتح رضوی گفت: انجمن راویان فتح رضوی از سال 1390 رسماً به ثبت رسید اما قبل از آغاز رسمی فعالیت­ های خود به صورت غیر رسمی در حوزه ایثار و شهادت فعالیت داشته است و در مدت 15 سال حدود هشت صد نفر عضو این مجموعه شده ­اند. البته باید متذکر بشوم که این انجمن یک سازمان مردم نهاد غیر دولتی است و وابستگی به هیچ نهاد و ارگان و اداره­ای ندارد.

این پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: در انجمن راویان فتح رضوی تقریباً از اکثر شهرستان های استان راویانی عضو شده ­اند ولی تمرکز بیشتر در مرکز استان هست. البته در اولویت سال های آینده جذب راویان شهرستانی نیز پیش بینی شده است.

وی اولویت کاری انجمن راویان فتح رضوی را، ثبت و ضبط خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس استان عنوان کرد و ابراز داشت: یکی از اولویت ­های انجمن فتح رضوی جمع آوری تاریخ شفاهی و احصاء و ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس و رزمندگان استان بوده است که تاکنون حدود 6 هزار ساعت مصاحبه صوتی با حدود 1000 رزمنده انجام شده که همزمان تایپ این مصاحبه ها هم صورت می­ گیرد.

آرانیان حوزه کاری انجمن راویان فتح رضوی را محدود به روایتگری ندانست و ادامه داد: فعالیت این انجمن فقط در حوزه روایتگری خلاصه نمی­ شود. بر اساس برنامه ­های تدوین شده سال، مباحث مختلفی را در دستور کار داریم. احصاء تاریخ شفاهی، آموزش راویان، تهیه کلیپ ­ها و نرم افزارهای کمک آموزشی ویژه راویان، چاپ کتاب، جمع ­آوری مقالات جهت بالا بردن سطح آگاهی راویان و یادگاران دفاع مقدس، برگزاری جلسات حفظ و انسجام، برگزاری اردوهای تفریحی و آموزشی، کوهپیمایی و دیدار با خانواده شهدا از دیگر فعالیت­‌های این مجموعه فرهنگی است. همچنین در سال جاری معمولاً هر 45 روز یک جلسه آموزشی با عنوان بازخوانی عملیات­‌ها داشتیم و در کنار آن یک دوره هم به مدت هفت روز با هدف تربیت راویان یادمانی برگزار شد.

مدیر اجرایی انجمن راویان فتح رضوی در خصوص کادر سازی در انجمن راویان فتح رضوی تصریح کرد: در کنار ارتقا سطح معلومات راویان پیشکسوت دفاع مقدس، تربیت و کادر سازی راویان جوان نیز در دستور کار انجمن قرار داشته و اقدامات خوبی هم صورت گرفته است. در اولویت­ های کاری ما پیش بینی شده که جمعی از طلاب و دانشجویان به عنوان راویان جوان در کنار پیشکسوتان حضور داشته باشند که این مهم در حال انجام است و در برنامه ­های آینده با رویکرد بهتری ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت انجمن راویان فتح رضوی در اردوهای راهیان نور امسال اظهار داشت: راویان این انجمن برای روایتگری در کاروان­ های راهیان نور خراسان رضوی از 12 اسفند ماه تا نیمه فروردین ماه 1396 در خوزستان حضور دارند. باید به این مسئله هم اشاره ­ای داشته باشم که در روزهای ابتدایی برگزاری اردوهای راهیان نور 60 اتوبوس که حدود 2 هزار و چهارصد نفر از زائرین کربلای ایران را از استان خراسان رضوی به اهواز منتقل کرده بودند در پادگان ثامن­ الائمه (ع) استقرار داشتند که برای امر روایتگری حدود 60 راوی آن‌ها را همراهی می­ کردند. برای راهیان نور سال جاری حضور 60 تا 100 راوی را به صورت روزانه پیش بینی کرده ­ایم.

مدیر اجرایی انجمن راویان فتح رضوی با اشاره به اینکه این انجمن در سال جاری به کاروان­ هایی از استان یزد و ایلام خدمات ارائه داده است افزود: تأکید بر این بوده و هست که برای کلیه کاروان­ ها راوی از مبدا همراه باشد و حضور دوستان راوی در همراهی کاروان­ ها یک ضرورت است.

آرانیان در پایان تأثیر روایتگری در کاروان شهرستان‌های استانخراسان رضوی که ترکیب جمعیتی آنها از شیعه و سنی است را بسیار خوب و اثر بخش دانست و گفت: انجمن راویان فتح رضوی به لحاظ برخورداری از کادر نیروی انسانی منسجم، متعهد و کارآمد الحمدالله در سال­‌های گذشته در حوزه سرزمینی خود و حتی کشوری فعالیت­ های گسترده ­ای را در زمینه روایتگری داشته است و پاسخگوی نیازها بوده ­ایم که امیدواریم در آینده نزدیک این فعالیت­ها بصورت ملی انجام بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها