«شیعه و جهان فردا» کتابی درباره جهان فردا از منظر شیعه

کد خبر: ۲۳۳۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳ - 27March 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «شیعه و جهان فردا» تالیف آیت قنبری، از سوی پژوهشکده تحقیقات اسلامی ولی فقیه در سپاه منتشر شده است. این اثر تحلیلی با مطالبی به‌روز، در سه بخش مقایسه‌ای بین دیدگاه شیعه نسبت به جهان آینده و دیدگاه دیگر مکاتب دارد و به این موضوع می‌پردازد که فرایند حرکت جهان آینده چگونه است.

بخش نخست كتاب به نظریه‌های مربوط به سیر تحول تاریخ اختصاص یافته و تئوری‌ها، به اختصار در آن نقد شده است. در بخش دوم دیدگاه ادیانی همچون زرتشت، بودا، یهود، مسیحیت و اسلام آورده شده و بخش پایانی كتاب که به موضوع «آینده جهان در نگاه شیعه» اشاره دارد، ضمن تبیین نظریه‌ شیعه به مقایسه آن با سایر تئوری‌ها و دیدگاه‌ها پرداخته و امتیازات آن‌ را برشمرده است.

در دو بخش نخست کتاب، تئوری‌ها و نظریه‌های مهمی از متفکران جهان غرب و جهان شرق و به‌ویژه جهان اسلام در ارتباط با چگونگی فرایند حرکت تاریخ به سمت آینده مطرح شده که برخی از این نظریات نگاه فلسفی - تاریخی، برخی نگاه جامعه‌شناسی و برخی نگاهی سیاسی دارند.

این اثر ضمن پرداختن به نگاه مکاتب مختلف درباره آینده جهان، دیدگاه‌های ادیانی همچون، یهودیت، مسیحیت و زرتشتی و در نهایت اسلام را نسبت به آینده بر اساس کتب مقدس تبیین کرده و در مقایسه زیبایی صورت گرفته است. مخاطب با مطالعه این مباحث، نگاه روشنی نسبت به آینده پیدا می‌کند. از جمله نظریه‌های غربی مهم مطرح شده در این کتاب می‌توان به نظریه فوکویاما،‌ هانتینگتون (گفت‌وگوی تمدن‌ها) و موج سوم (الوین تافلر) اشاره کرد.

بخش اصلی کتاب، بخش سوم است که به طرح نظریه شیعه درباره آینده اختصاص دارد. نویسنده در این بخش با نگاهی درون‌دینی، دیدگاه خاص و طرح و فکر شیعه درباره جهان آینده و ویژگی‌ها و امتیازات آن‌ را برشمرده است. اساس این فکر این است که طبق پیش‌بینی‌ها و براساس آیات و روایات و منابع معتبر شیعی، جهان آینده معطوف به حکومت عدل الهی اسلام و نظریه مهدویت خواهد بود.

در ادامه این بحث مطرح می‌شود که بشریت در سیر تکاملی خود چه نظامی را پذیرا است؛ نظامی که بتواند اقتضائات زندگی بشر معاصر را پاسخ دهد و اینکه این نظام از نظر شیعه چه خصوصیاتی دارد.

در این کتاب با بیان امتیازات دیدگاه شیعه، مسئله مهم پاسخگویی نظریه مهدویت شیعی به نیازهای بشر مطرح شده است. نویسنده در ادامه اشاره کرده که با گسترش تکنولوژی، دایره زندگی بشر گسترش پیدا می‌کند و این شرایط مستلزم گستردگی در حکومت و دولت است؛ حکومتی که بتواند بشریت را هدایت کرده و با پیشرفت‌های بشر همسو باشد.

بر اساس مستندات و بررسی نظریه شیعه و مقایسه‌ آن با دیگر نظریات،‌ دولت و مکتب و نظامی که می‌تواند به این خواسته‌های بشر پاسخگو باشد، نگاه سیاسی و دینی شیعی است که در قالب مهدویت مطرح می‌شود. با توجه به نگاه و تفسیر شیعه نسبت به آینده و نظریه مهدویت مبتنی بر دین، حکومت آینده دارای خاستگاه دینی است.

این کتاب قلمی روان و قابل فهم و در عین حال تحلیلی دارد و ضمن طرح دیدگاه‌ها و مستندات، مباحث را به‌طور روشنی برای مخاطب بازگو کرده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار