مویدی در پاسخ به دفاع پرس مطرح کرد؛

ایجاد ظرفیت نگهداری از 20 هزار معتاد متجاهر در کشور/ کشف 705 تُن مواد مخدر در سال 95

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف 705 تُن مواد مخدر در سال 95 خبر داد.
کد خبر: ۲۳۴۵۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ - 09April 2017
ایجاد ظرفیت نگهداری از 20 هزار معتاد متجاهر در کشور/ کشف 705 تُن مواد مخدر در سال 95به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «علی مویدی» قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد از کشف 705 تُن مواد مخدر در سال 95 خبر داد و اظهار داشت: این رقم نسبت به سال 94، رشد 14 درصدی داشته است.
 
وی همچنین گفت: اقدامات پیشگیرانه در سطوح مختلف جامعه 42 درصد افزایش یافته است.
 
مویدی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس در رابطه با معتادان متجاهر گفت: در حال حاضر 20 هزار معتاد متجاهر در سطح کشور جمع آوری و در بخش‌های مختلف نگهداری می‌شوند اما باید تلاش کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.
 
وی افزود: در 4 سال پیش، ظرفیت نگهداری از معتادان در تهران 500 نفر بود و در حال حاضر در تهران به 10 هزار نفر رسیده است که این ظرفیت با تلاش شهرداری، بهزیستی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و پلیس و با برنامه‌ریزی و کنترل ستاد به وجود آمده است. همچنین هر معتاد متجاهر طبق ماده 16 باید بین 3 تا 6 ماه در کمپ حضور داشته باشد و پس از آن باید خانواده آن فرد وی را تحویل بگیرند. نگهداری هر معتاد متجاهر در کمپ روزانه 10 هزار تومان هزینه دارد.
 
مویدی گفت: در سال 95 در بحث درمان شاهد حرکت جدیدی بودیم؛ در بحث معتادان متجاهر نیز 40 هزار معتاد را ساماندهی کردیم و در پایان سال در 12 استان طرح جدیدی را اجرا کردیم که طی این طرح توانستیم 16 هزار و سیصد معتاد متجاهر و هشت هزار خرده فروش را جمع آوری کنیم. لازم به ذکر است که سی درصد معتادان متجاهر که در نوروز امسال دستگیر شدند سابقه سرقت داشتند.
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین عنوان کرد: در یکی دو سال گذشته مقام معظم رهبری در رابطه با آسیب‌های اجتماعی تاکیدات بسیاری داشته‌اند که یکی از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد و مصرف مواد مخدر است. لذا رویکرد جدیدی برای ستاد مبارزه با مواد مخدر ایجاد شده که رسانه‌ها نقش مهمی در این رویکرد دارند.
 
** سال 95، سالی پر از موفقیت برای ستاد مبارزه با مواد مخدر بود
 
مویدی گفت: سال 95، سالی پر از موفقیت برای ستاد مبارزه با مواد مخدر بود و طبیعی است که تلاش رسانه‌ها در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر نقش مهمی است.
 
وی بیان داشت: در سال گذشته تلاش ستاد این بود تا مبارزه با مواد مخدر رویکرد اجتماعی یابد، دغدغه‌ای در بدنه دولتی و حاکمیتی به وجود آید و ارتباط‌مان با مردم افزایش یابد که شاهد تحرکی در آگاهی بخشی در جامعه در بحث پیشگیری از اعتیاد بودیم.
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: شاید در گذشته حساسیتی در ساختار دولتی و دستگاه‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر وجود نداشت اما در سال 95 همه دستگاه‌های متولی با ظرفیت‌هایی که داشتند پای کار آمدند.
 
** لزوم اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر
 
وی خاطرنشان ساخت: تنها راه برون رفت از آسیب‌های اعتیاد استفاده از پتانسیل‌های مختلف در درون جامعه است و باید با همکاری همه دستگاه‌ها آسیب‌های اجتماعی را کم کنیم و تنها به توان دولت و حاکمیت اتکا نکنیم چرا که حاکمیت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی همه تهدیدات مواد مخدر باشد. امروز با کسب سه دهه تجربه و با استفاده از تجربه جوامع دیگر، اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.
 
مویدی بیان داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر با رویکردی کاملا علمی و دانش بنیان برای سطوح ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان، دانشگاه و حوزه علمیه و در سطح جامعه برنامه‌ای هدفمند و آموزشی برای کاهش آسیب‌های اعتیاد دارد.
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: کاهش آسیب‌های اعتیاد در حال حاضر یکی از رویکردهای سازمان ملل در سطح دنیا نیز است که می‌توان در کشور ما با بسیج همگانی در جهت اگاهی بخشی به مردم میل و تمایل برخی افراد به اعتیاد را از بین برد. اعتیاد در دنیا به یک تهدید تبدیل شده است و بیش از 250 میلیون نفر در دنیا مبتلا به اعتیاد هستند. این در حالی است که تا 10 سال گذشته این رقم کمتر بوده و اعتیاد در دنیا روز به روز در حال افزایش است‌ و پدیده‌ای است که بیشترین تلفات انسانی، مادی و معنوی را در جامعه به خود اختصاص داده است. روند اعتیاد در دنیا نگران کننده است و جایگاه ایران در دنیا در بحث مبارزه با مواد مخدر جایگاه خوبی است و رویکرد مبارزه با مواد مخدر در سال 96 با توجه به بیانات مقام معظم رهبری ادامه خواهد داشت.
 
مویدی گفت: در حوزه مشارکت‌های مردمی بیش از هزار سازمان مردمی فعالیت دارند که در همایشی که برگزار شد چگونگی استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در پیشگیری، درمان و مقابله مورد بررسی قرار گرفت. همچنین طی نشست بین المللی که در سال 95 با حضور بیش از 20 کشور برگزار شد، توانستیم جایگاه و دستاوردهایی که داشتیم را به دیگر کشورها معرفی کنیم. همچنین در سال 95 در 12 استان در حوزه آموزش اولیای دانش آموزان و پیشگیری از اعتیاد توانستیم 20 میلیون نفر را آموزش بدهیم که امید است در سال 96 تعداد استان‌ها به 20 استان افزایش یابد.
 
وی در پاسخ یه سوالی در مورد دستگیری قاچاقچی شیشه در یکی از فرودگاه‌های کشور گفت: پلیس فرودگاه در این موضوع به خوبی عمل کرد اما باید تمام راه‌هایی که قاچاقچیان می‌توانند از آن استفاده کنند را شناسایی و ببندیم. 
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به سگ‌های مواد یاب و استفاده از این سگ‌ها در یافتن مواد مخدر هم اشاره کرد و گفت: در یکی از استان‌های شرقی کشور اقداماتی انجام شده است تا بتوانیم از این سگ‌ها به صورت تخصصی در کشور استفاده کنیم. تخصص استفاده از سگ‌های موادیاب در کشور ما بومی‌سازی شده است و جایگاه خیلی خوبی داریم؛ همچنین بومی سازی در زمینه پرورش سگ‌ها انجام شده و ادامه دارد.
 
** اعدام قاچاقچیان مواد مخدر حذف نمی‌شود
 
وی در خصوص اعدام قاچاقچیان نیز تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت در صدد حذف اعدام قاچاقچیان مواد مخدر نیستند؛ بلکه اصلاحاتی در بحث مجازات قاچاقچیان وجود دارد و هیچ وقت اعدام، حذف نمی‌شود.  ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با اصلاح قانون اعدام موافق است و با حذف آن موافق نیست.
 
مویدی با بیان اینکه فعالیت تولیدکنندگان مواد مخدر در کشور افغانستان نگران کننده است، تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های  اخیر در کشور افغانستان شاهد یک رکورد در بحث کشت موارد مخدر در افغانستان خواهیم بود که کشورهای همسایه و جهان را تهدید می‌کند.
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص آمار اعتیاد دانش آموزان گفت: آمار تعداد معتادان دانش آموز باید توسط دستگاه‌های متولی ارائه بشود اما آمار نگران‌کننده‌‌ای نیست.
 
انتهای پیام/241
نظر شما
پربیننده ها