در نشست خبری جشنواره بانگ بیداری عنوان شد؛

آهنگران:‌ برای ورود به جریان موسیقی با تنش روبرو شدم/ نامخواه: لازمه انقلابی‌گری موسیقی است

نشست خبری نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان«بانگ بیداری» با حضور صادق آهنگران و حجت‌الاسلام نامخواه برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۴۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۰ - 09April 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان «بانگ بیداری» عصر امروز ۲۰ فروردین، با حضور «علی عالی‌پور» دبیر اجرایی و «محمد گلریز» عضو هیئت داوران، «صادق آهنگران» دبیر و «حجت‌الاسلام مجتبی نامخواه» در تالار عمار حسینیه هنر برگزار شد.

عالی‌پور در ابتدا با بیان اینکه این جشنواره توسط جمعی از فعالان فرهنگی استان خوزستان و دغدغه‌مندان سیاست‌گذاری برگزار می‌شود، اظهار داشت: نگاه ما به این جشنواره آماتور است و موضوع محور، مقطع انقلاب، دفاع مقدس، استکبار ستیزی و مدافعان حرم است.

وی گفت:‌ از زمان اعلام فراخوان تا به امروز 85 اثر به جشنواره رسیده است و از این بین 15 سرود و 16 اثر تک خوان به مرحله مسابقه راه یافته است.

«صادق آهنگران» دبیر جشنواره در ادامه اظهار داشت: ما در دوران دفاع مقدس از موسیقی حماسی و مداحی حماسی بهره می‌گرفتیم. اشعار ما به دلیل اینکه دینی، ملی و وطنی و برگرفته از فرهنگ سیدالشهدا بود مورد استقبال قرار می‌گرفت؛ ما با این محتواها توانستیم 8 سال دفاع مقدس را سپری کنیم.

وی افزود: بعد از دفاع مقدس متوجه شدیم نمی‌توانیم تمامی سرودهای حماسی را با سینه زنی اجرا کنیم، بخاطر همین نیاز بود موسیقی به کمک اشعار بیاید. بعد از جنگ غیر از مداحی و مرثیه خوانی از کلیپ و موسیقی در کارهایمان نیز استفاده کردیم که جواب داد. برای ورود به جریان موسیقی با تنش روبرو شدم اما ادامه دادم و کارجا افتاد.

دبیر جشنواره بانگ بیداری تصریح کرد:‌ تمام سبک‌هایی که خوانده‌ام از سبک سنتی استان خوزستان بوده و از فرهنگ خودمان اقتباس کرده‌ام. ترکیب نوحه‌های عربی و لری در استان خوزستان باعث دلچسب شدن آن‌ها شده است. مهمترین نکته برجسته این جشنواره توجه به بیانات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است.

«محمد گلریز» عضو هیئت داوران با بیان اینکه این جشنواره به خوزستان اختصاص دارد، گفت:‌ خصوصیت این جشنواره این است که گروه‌ها با کمترین امکانات آهنگسازی کرده‌اند و آثار خوبی به دبیرخانه رسیده است.

«حجت‌الاسلام نامخواه» رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره اظهار داشت:‌ بازتولید انقلاب اسلامی و انقلابی‌گری نیازمند موسیقی انقلابی است. موسیقی ضرورت انقلابی‌گری است. موسیقی انقلاب صدای پای انقلابیون و آوای انقلابیگری است. نیاز ما به موسیقی انقلابی یک ضرورت است.

وی گفت: موسیقی انقلاب در درون مردم نفس می‌کشد و می‌جوشد. امروز موسیقی انقلاب دچار سه گسست است. جشنواره بانگ بیداری در آینده نزدیک پیوند دوباره بین اجتماع و موسیقی خواهد بود.

«بانگ بیداری»، نخستین جشنواره مردمی موسیقی انقلاب اسلامی استان خوزستان با هدف بازخوانی تجربه موسیقی انقلاب اسلامی و بازتولید اجتماعی آن است که ۲۵ فروردین ماه توسط «مرکز فرهنگی رسانه بیداری» خوزستان با همکاری واحد موسیقی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی(راه نوا) در اهواز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار