هانی‌زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نتیجه مأموریت تکفیری‌ها در سوریه قابل قبول آمریکایی‌ها نیست/ عربستان از ظرفیت نظامی ترکیه برای تقابل با ایران استفاده می‌کند

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه با تحرکات‌ اخیر غربی‌ها در سوریه وضعیت میدانی این کشور پیچیده‌تر شده است، گفت: با توجه به اینکه تروریست‌های تکفیری مأموریت خود را در سوریه علی‌رغم هزینه‌های هنگفتی که برای آنها صرف شده است، خوب انجام نداده‌اند لذا آمریکایی‌ها خود مستقیما وارد عمل شده‌اند.
کد خبر: ۲۳۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ - 12April 2017
گروه بین‌الملل دفاع پرس: تحرکات مشکوکی طی روزهای گذشته از سوی ارتش‌های آمریکا و انگلیس در مرز اردن با سوریه مشاهده شده است که گفته می‌شود تجهیزات پیشرفته نظامی از سوی آمریکا به بندر «عقبه» در جنوب اردن انتقال داده شده تا این تجهیزات از آنجا نیز به مرز مشترک اردن با سوریه انتقال یابد. نکته‌ای که در این مورد بسیار قابل توجه است، این است که ورود این تجهیزات به بندر عقبه همزمان با حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه بوده است.

در همین خصوص حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس اظهار داشت: با توجه به تهدیدات اخیر آمریکایی‌ها، احتمال می‌رود هدف بعدی حمله آمریکایی‌ها پایگاه‌هایی سوریه در درعا باشد. لذا برخی از نیروهای اردن درهمین خصوص در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند تا به درعا جهت اشغال بخش‌هایی از مرز مشترک سوریه و اردن اعزام شوند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت میدانی سوریه در حال حاضر پیچیده‌تر شده است، افزود: تهدیدات جدی از سوی ترامپ و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، ترکیه و اردن علیه سوریه صورت می‌گیرد. همچنین احتمال می‌رود بخش‌های جنوبی دمشق مخصوصا پایگاه هوایی «المزه» مورد حمله قرار گیرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل تحرکات اخیر اردن را همسو با سیاست‌های آمریکا در سوریه عنوان و تصریح کرد: ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در جریان سفر به واشنگتن با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو کرده که طی این گفت‌وگو هماهنگی‌هایی بین اردن و آمریکا و همچنین عربستان و ترکیه صورت گرفته است. با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته بین طرف‌های غرب و عربی نظر می‌رسد که بحران سوریه در روزها و هفته‌های آینده بحرانی‌تر شود.

وی در ادامه به واکنش ارتش سوریه و متحدانش به تحرکات اخیری که از سوی طرف‌های غربی در سوریه در حال جریان است، اشاره کرد و افزود: رایزنی‌هایی در سطح گسترده میان ایران، روسیه و سوریه صورت می‌گیرد. تماس‌هایی هم بین وزرای ایران و سوریه و روسیه در راستای اتخاذ تدابیر مشترک برای مقابله با تهدیدات آمریکایی‌ها صورت صورت گرفته است. روز جمعه نیز قرار است وزرای خارجه سه کشور ایران، روسیه و سوریه نشستی در مسکو داشته باشند؛ که این نشست نیز در راستای اتخاذ مواضع مشترکی است.

هانی‌زاده با بیان اینکه محور مقاومت و متحدانش در یک اقدامی مشترک و هماهنگ شده تلاش می‌کنند مانع ادامه حملات آمریکایی‌ها در سوریه شوند، گفت: اگر آمریکا به شیوه‌های تهاجمی و تجاوزکارانه خود ادامه بدهد، قطعا بحران منطقه بحرانی‌تر شود و این احتمال نیز وجود دارد که بین روسیه و آمریکا درگیری نظامی به وجود بیاید.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با تاکید بر اینکه راهبرد آمریکایی‌ها و متحدانش در طول شش سال که از عمر بحران سوریه می‌گذرد با شکست مواجه شده است، خاطرنشان ساخت: پیشروی‌های اخیر ارتش سوریه و متحدانش در محور حلب، ادلب و تدمر داشته‌اند، تروریست‌های تکفیری علی‌رغم هزینه‌های سنگینی که عربستان و ترکیه متحمل شده‌اند با شکست مواجه شده‌اند.

وی گفت: با توجه به اینکه تروریست‌های تکفیری مأموریت محوله خود را در سوریه به خوبی نتوانسته‌اند انجام دهند، لذا آمریکا با فشار لابی‌های صهیونیستی و سعودی مجبور شده مستقیما وارد عمل شده است و به نظر می‌رسد اوضاع میدانی سوریه در شرایط فعلی مرحله سخت و خطرناکی را سپری ‌کند.

هانی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به رزمایش مشترک عربستان و ترکیه که در خاک ترکیه در حال برگزاری است، اشاره کرد و افزود: عربستان تلاش می‌کند از ظرفیت نظامی رژیم صهیونیستی و ترکیه در راستای تقابل با جمهوری اسلامی ایران استفاده کند. علاوه بر این رجب طیب اردوغان با توجه به شکست‌های داخلی و اختلافاتی که با اتحادیه اروپا پیدا کرده است، تلاش می‌کند به حوزه خلیج فارس و کشوری های حوزه خلیج فارس نزدیک شود تا از سفره رنگین کشورهای عضو اتحادیه عرب برای بازسازی وضعیت اقتصادی کشور خود استفاده کند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار