امیر پوردستان در برنامه تلویزیونی «نگاه یک»:

تمامی تحرکات دشمنان در منطقه رصد می‌شود/ برگزاری رزمایش‌های مختلف در سال 96/ اجرای طرح‌های دفاعی مشترک با سپاه/ حقوق سربازان افزایش می‌یابد/ بکارگیری ربات‌های مسلح در نزاجا

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: تمامی تحرکات دشمنان در منطقه توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران رصد می‌شود.
کد خبر: ۲۳۵۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳ - 15April 2017
تمامی تحرکات دشمنان در منطقه توسط ارتش رصد می‌شود

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» جانشین فرمانده کل ارتش در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» که در آستانه روز ارتش اجرا شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا به خصوص شهدای ارتش در رابطه با امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی اظهار داشت: او دارای روح بزرگی بود که جسم خود را به زحمت انداخته بود تا مسئولیت خطیر خود را به درستی انجام دهد و به درستی از تمامی ظرفیت‌های خود بهره برد.

وی ادامه داد: او کارهایش را برای رضای خدا انجام می‌داد و برایش مهم نبود که این کار به نام چه کسی تمام می‌شود. او ولایتمدار بود و این روحیه را به شاگردان خود منتقل می‌کرد.

امیر پوردستان بیان داشت: چند سال پیش که خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدیم، ایشان فرمودند که ارتش، ارتشی متدین است؛ چرا که تربیت یافتگان شهید صیاد شیرازی در تمامی نیروها حضور دارند و در راستای اهداف انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به نبوغ نظامی شهید صیاد شیرازی گفت: این شهید بزرگوار با مدیریت جهادی که داشت توانست نیروی زمینی ارتش را به نیرویی پر جنب و جوش و عملیاتی تبدیل کند و خار چشم دشمنان شده بود و از این رو دشمنان تاب نیاوردند و او را ترور کردند.

جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه تصریح کرد: عوامل مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش داشتند. یکی از عوامل پیوستن بدنه ارتش به صفوف انقلاب بود. سران ارتش به آمریکا وصل بودند اما بدنه و افسران جوان با مردم و روحانیون ارتباط داشتند. استکبار جهانی از غرس نهال اسلام در این کشور ناخرسند بود، لذا به دنبال خلع سلاح انقلاب بود و انحلال ارتش را سر می‌داد و خیلی‌ها این موضوع را باور کرده بودند اما امام این توطئه را تشخیص دادند و روز 29 فروردین را روز ارتش نامگذاری کردند و ارتش را به اقیانوس ملت پیوند زدند. 29 فروردین تاریخ تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

امیر پوردستان ادامه داد: ارتش نیز با حضور در صحنه‌های خطر در کردستان و دفاع مقدس پاسخ مناسبی به اعتماد امام خمینی(ره) داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: روزانه چند هزار پرواز اطراف کشور ما انجام می‌شود و تمامی این پروازها از هواپیما، جنگنده و پهپاد رصد می‌شود. همچنین حرکت‌های شناورها در اطرافمان به طور دقیق رصد می‌شود. یگان‌های مجاور نیز با جرئیات دقیق رصد می‌شوند و تهدیدات به طور کامل مراقبت می‌شوند. این مراقبت‌ها موجب می‌شود که غافلگیر نشویم.

امیر پوردستان گفت: اگر کشوری تهدیدی را علیه ما عملی کرد، متناسب با طرح‌های دفاعی برخورد می‌کنیم و قطعا ضربه ما کوبنده‌تر و مهلک‌تر خواهد بود. دکترین ما دفاعی است یعنی ما قصد تعدی و تجاوز به کشوری نداریم و اقدام ما متناسب با بازدارندگی است و متناسب با تهدیدات و بلکه بیشتر ظرفیت‌های خود را ارتقا می‌دهیم.

جانشین فرمانده کل ارتش بیان داشت: ما طرح‌های دفاعی‌مان به گونه‌ای است که اگر کشور از چند ناحیه مورد تهدید قرار بگیرد، این قابلیت را داریم که در چند جبهه دفاع کنیم و این را در رزمایش‌ها نیز تمرین کرده‌ایم.

امیر پوردستان با اشاره به نیروهای 4 گانه ارتش گفت: این نیروها متناسب با تهدیدات در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند؛ به طور مثال در حوزه پدافند هوایی پیشتر خلاهایی داشتیم اما امروز در سه لایه تمامی پرنده‌ها و ریزپرنده‌ها را شناسایی و قدرت انهدام آن‌ها را داریم.

جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه عنوان کرد: جنگ تحمیلی نشان داد که مهمترین مولفه در پیروزی، ایمان و اعتقاد به خداوند است و اصلی‌ترین مولفه‌ای که نیروهای مسلح امروز به آن اتکا دارند، همین موضوع است چرا که اعتقاد داریم جنگ‌های آینده‌، جنگ‌های انسان محور است.

وی خاطرنشان کرد: دستاوردهایی که امسال رونمایی می‌شوند، گسترده هستند. در حوزه رزم زمینی در رابطه با تک‌تیراندازها کارهای بسیاری انجام شده که در جنگ‌های نیابتی اثرگذار هستند. همچنین ربات‌ها و سیستم‌های پرواز شب بالگردها در نیروی زمینی رونمایی خواهند شد. در نیروی دریایی بازسازی ناوچه‌ها و ناوشکن‌ها و تجهیز شدن این ناوها به موشک‌های جدید در دستور کار قرار دارد. در نیروی هوایی نیز بازآماد جنگنده‌ها در حال انجام است و موشک‌های این‌ جنگنده‌ها نیز ارتقا یافته است. همچنین در حوزه پدافند هوایی در انواع باندها قابلیت‌های به دست آمده و این توانمندی‌ها باعث شده است که از بیگانگان بی نیاز باشیم.

امیر پوردستان عنوان کرد: تکنیک‌ها و تاکتیک‌های عملیاتی بومی شده است و این دکترین عملیاتی ما از زمانی که جنگ ناهمتراز آغاز شد، تدوین گردید. در این راستا زمین مسلح و... را تعریف کردیم و امروز با شکل جدیدی از تهدید با عنوان جنگ‌های نیابتی روبرو هستیم. در حوزه سلاح نیز به جایی رسیده‌ایم که فاصله تبدیل ایده به محصول بسیار کاهش یافته است و سلاح در مدت زمانی کوتاه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. لذا از دکترین تا تولید سلاح، بومی هستیم و در راستای رفع خلاها حرکت می‌کنیم.

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: برای ارتقای ظرفیت‌های دفاعی و عملیاتی خود از تمامی ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم البته خطوط قرمزی داریم که در رابطه با استفاده از سلاح‌های اتمی، میکروبی و... است. لذا در این رابطه از سامانه‌هایی که در دنیا وجود دارد نیز استفاده می‌کنیم همچون سامانه پدافندی اس 300 که این کار در راستای تقویت قدرت دفاعی صورت گرفت.

امیر پوردستان در خصوص رزمایش‌های ارتش خاطرنشان کرد: رزمایش قابلیت انعطاف یگان‌ها برای اجرای عملیات را بالا می‌برد و رزمایش از نان شب برای ارتش مهمتر است. سال گذشته رزمایش‌های خوبی برگزار شد که این رزمایش‌ها شامل رزمایش‌های تخصصی و ترکیبی از رسته‌ها بود. در این رزمایش‌ها، نیروها شرایط واقعی جنگ را در زمین، آسمان و دریا درک کردند.

جانشین فرمانده کل ارتش بیان داشت: پس از برگزاری رزمایش‌ها، عملیات‌های انجام شده ارزیابی می‌شوند و الحمدلله ارزیابی‌های صورت گرفته، مثبت بوده است.

وی با تاکید بر اینکه رزمایش‌ها کاملا عملیاتی هستند، گفت: تلاش ما این است که این رزمایش‌ها به گونه‌ای برگزار شود که صحنه‌ای واقعی از جنگ را ترسیم کنند. برای تمامی نیروهای 4 گانه برای سال جدید رزمایش‌های پیش بینی شده است. یک برنامه رزمایش غیرمترقیه نیز امسال انجام می‌شود، یعنی به سراغ یگانی می‌رویم و این یگان باید به صورت ناگهانی وارد ماموریت و عملیات شود و آمادگی خود را نشان بدهد.

امیر پوردستان گفت: ما برای ارتقای توان دفاعی خود از هیچ کس اجازه نمی‌گیریم و متناسب با تهدیدات، ظرفیت‌های دفاعی خود را ارتقا می‌دهیم. ما باید دژ استوار ملت باشیم و در این راستا توانمندی‌های خود را در تمامی حوزه‌ها ارتقا می‌دهیم.

امیر پوردستان در خصوص پاسخ جمهوری اسلامی ایران به تهدیدات، تصریح کرد: زمانی که آمریکایی‌ها در سال 2001 به منطقه آمدند، هدفشان عراق و افغانستان نبود بلکه به دنبال این بودند که به ایران حمله کنند اما چون مولفه‌های قدرت در کشور برجسته بودند و رهبری و مردم و نیروهای مسلح آماده و در صحنه بودند، نتوانستند اقدامی بکنند. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید همواره باید شعله آتشی در کنار ایران روشن باشد و لذا همواره تلاش دارند این ناامنی در کنار ایران باشد. اکنون داعش خود را به افغانستان رسانده و تلاش دارد خود را به ایران نزدیک کند که در این امر نیز ناموفق بوده‌اند. دشمن جرات نزدیکی به مرزهای ایران را ندارد چرا که پاسخ نیروهای مسلح، پاسخی قاطع است.

امیر پوردستان با تقدیر و تشکر از سربازان گمنام وزارت اطلاعات گفت: اکنون انسجام اطلاعاتی خوبی بین وزارت اطلاعات، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج به وجود آمده است.

وی در خصوص نقش ارتش در ثبات ایران و امنیت، بیان داشت: امنیت نیازمند اجزای مختلفی است و باید همدلی و انسجام نیروهای مسلح وجود داشته باشد. ما با سپاه یک سازمان واحد هستیم. وحدت ارتش و سپاه بی نظیر است و طرح‌های دفاعی ما برای مقابله با تهدیدات، طرح‌های مشترکی است.

جانشین فرمانده کل ارتش در رابطه با معیشت کارکنان ارتش گفت: در این حوزه کارهای زیادی انجام شده است. در این رابطه باید از سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تقدیر کنیم که برای ترمیم حقوق‌ها کارهایی انجام شد. در سال 96 نیز طرح‌هایی است که اگر دولت حمایت کند، ارتقا و ترمیم حقوق را شاهد خواهیم بود. بحث معیشت یکی از دستور کارهای بنده است چرا که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی که به بنده دادند، بر این امر اشاره فرمودند. در حوزه مسکن، برنامه‌ریزی شده است تا مشکلات در سال 96 مرتفع شوند. همچنین پروژه‌های نیمه تمام به جریان افتاده‌اند و بانک حکمت ایرانیان نیز در سال 96 کارهایی انجام خواهد داد و کارکنان از کارت‌های اعتباری استفاده و از خدمات بیمه‌ای بهره خواهند برد.

وی عنوان داشت: سال 96، گامی بلند در جهت ارائه خدمات میعشتی به کارکنان ارتش و خانواده‌های محترمشان است.

امیر پوردستان در خصوص کمک‌رسانی ارتش به حادثه‌دیدگان بلایای طبیعی بیان داشت: یکی از وظایف ارتش در زمان صلح امدادرسانی است و این ظرفیت در ارتش وجود دارد که در بلایای طبیعی یکی از اولین نیروهایی باشد که پای کار بیاید و نیروی انسانی و تجهیزات ارتش در خدمت مردم و دستگاه‌های کمک رسان قرار گیرد. در خصوص سیل اخیر نیز یگان‌های مجاور سریع وارد عمل شدند و از توان بالگردی هوانیروز نیز برای کمک‌رسانی استفاده شد. ارتباط خوبی با ستاد بحران کشور داریم و در این راستا برخی از پادگان‌ها در حال تجهیز است تا در صورت وقوع بلایی مانند آتش سوزی جنگل وارد عمل شویم.

وی در رابطه با محرومیت زدایی نیز گفت: تلاش ما این است که در آمایش سرزمینی‌مان علاوه بر انجام ماموریت، محرومیت‌زدایی را نیز انجام دهیم. حضور نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران موجب محرومیت زدایی شده است. یک محرومیت زدایی نیز با برپایی بیمارستان‌های صحرایی انجام می‌شود.

امیر پوردستان در رابطه با تامین امنیت انتخابات نیز گفت: دشمنان در ایام برگزاری انتخابات به دنبال شیطنت‌هایی هستند که ما مرزها را به طور دقیق کنترل و مانع نزدیکی دشمنان به مرز می‌شویم. همچنین توان بالگردی خود را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دهیم تا مشارکت حداکثری تحقق یابد.

وی در خصوص سربازان نیز بیان داشت: نگاه ما به سرباز، نگاه امانتی است و تلاش می‌کنیم امانتداران خوبی باشیم و سرباز با کوله‌باری پُر از دوره سربازی خارج شود. سربازی یکی از حلقه‌های زنجیره امنیتی است لذا همراه با دانش، سربازان تجربه‌هایی را کسب می‌کنند. بومی سازی سربازان نیز در حال انجام است، یعنی سربازان در محل‌های نزدیک به خود خدمت کنند. همچنین حقوق سربازان در سال 96 ترمیم خواهد شد.

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار