نمایشگاه کتاب - 5/ محسن عمادی در گفت‌وگو با دفاع پرس عنوان کرد؛

«سلام بر ابراهیم» پرفروش‌ترین کتاب دفاع مقدس در سال 95/ حضور نشر «ابراهیم هادی» با 10 عنوان جدید در نمایشگاه کتاب

مدیر انتشارات «ابراهیم هادی» گفت: نشر ابراهیم هادی با 10 عنوان کتاب جدید در حوزه خاطرات دفاع مقدس و مدافعان حرم در سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران حضور می‌یابد.
کد خبر: ۲۳۵۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵ - 18April 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، بخش مهمی از موفقیت‌های نشر دفاع مقدس مدیون جریان‌های مردمی است. انتشارات‌‌هایی که بدون هیچ پشتوانه‌ای قدم در راهی گذاشتند تا فقط بار زمین‌ مانده‌ای را در عرصه فرهنگ بردارند. بچه‌های گمنامی که هیچ‌گاه به دنبال نام و نشان نبودند و فقط به تکلیف عمل کردند و در این راه موفقیت‌های چشم‌گیری به دست آوردند.

یکی از این ناشران را می‌توان نشر «ابراهیم هادی» عنوان کرد. نشری که ابتدا حول محور یک دغدغه به وجود آمد و امروز یکی از مرجع‌های ادبیات دفاع مقدس برای جوانان خودجوش فرهنگی سراسر کشور شناخته می‌شود. کارشان را با چاپ کتاب شهید ابراهیم هادی شروع کردند و 2 سال برای اخذ مجوز تلاش کردند اما عقب ننشستند و به راهشان ادامه دادند و اولین کتاب را با فروش طلای خانواده‌هایشان به چاپ رسانند.

این جوانان اصلاً اهل حرف زدن و خودنمایی نیستند و از ابتدا عهد کرده‌اند در کارهایشان مشی شهدا را در پیش بگیرند و پای کتاب‌هایشان اسم کسی را چاپ نکنند و فقط کسانی که مشی گمنامی را قبول داشته باشند، می‌توانند با آن‎ها کار کنند. وقتی پای صحبت‌هایشان می‌نشینیم چیزی جزء عشق محور کارهایشان نیست و با اخلاص تمام زحمت می‌کشند و به قول خودشان «نمی‌دانیم در این اوضاع خراب کتاب چگونه کتاب‌های ما مورد استقبال قرار می‌گیرد!»

سی‌اُمین نمایشگاه بین‎‌المللی کتاب تهران که در آستانه‌ی برگزاری آن هستیم بهانه‌ای شد تا به سراغ بچه‌های نشر «ابراهیم هادی» برویم و از تازه‌های چاپ و اوضاع و احوال کتاب‌هایشان مطلع بشویم. به همین خاطر پای صحبت‌های «محسن عمادی» مدیر این انتشارات نشستیم که در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع پرس: امسال چند کتاب جدید برای نمایشگاه کتاب تهران آماده کرده‌اید؟

«قرار یکشنبه‌ها» یکی از کارهای جدید است که درباره ذاکر اهل بیت علیهم السلام شهید داوود عابدی نوشته شده است؛ او یکی از مداحان با اخلاص و عاشق امیرالمومنین (ع) بود و شاید بشود گفت اولین هیئت رزمندگان کل کشور را او در سال 1361 در آبادان راه اندازی کرد.

شهید عابدی از نیروهای گردان میثم لشکر 27 محمد رسول الله(ص) بود که در نازی‌آباد تهران متولد شد و در گردان میثم اولین هیئت رزمنده‌ها را تشکیل داد و با قوت پیش‌ بُرد به نحوی که این هیئت هم‌اکنون پابرجاست. وی و حاج محمود ژولیده با هم قرار گذاشته بودند، هر کدامشان که زنده ماندند این هیئت را ادامه بدهند. به دلیل عشق به امیرالمومنین که روز یکشنبه‌ها متعلق به ایشان است، این روز را قرار هفتگی هیئت قرار دادند.

خاطرات قشنگی در این کتاب روایت شده است. پای این شهید در عملیاتی شکسته شد و اجازه حضور در جبهه به او نمی‌دادند اما وی گفت که من شفایم را از امام زمان(عج) خواهم گرفت و به جبهه می‌روم. گچ پایش را باز کرد و به جبهه رفت و بعد از 10 روز به شهادت رسید. شباهت ظاهری این شهید با شهید ابراهیم هادی به قدری زیاد بود که وقتی در مراسم ختم شهید هادی شرکت کرد، مردم فکر کردند شهید هادی زنده شده است.

«ماشال» کتاب دیگری است که در نمایشگاه عرضه خواهد شد. این کتاب روایت زندگی یکی از پهلوانان شهید مشهد است. شجاعت و دلاوری وی زبانزد بوده است؛ این شهید بعد از انقلاب راهی غرب کشور می‌شود و در نهایت در کنار شهید کاوه و در نوروز 1362 به شهادت می‌رسد. محور فعالیت‌های وی مسجد بوده و هم‌اکنون نیروهای فرهنگی یکی از مساجد شهر مشهد، از کادر تربیت شده وی هستند که در حال فعالیت می‌باشند. خاطرات این شهید را بچه‌های مشهد جمع‌آوری کردند که ما کارهای ویرایش و تدوین را انجام دادیم و کتاب را راهی چاپ کردیم.

«سلام بر ابراهیم» پرفروش‌ترین کتاب سال95/ نشر ابراهیم هادی با 10 کتاب جدید به نمایشگاه می‌آید 

دفاع مقدس: استقبال از کتاب شهید ابراهیم هادی در سال 1395 چطور بود؟

کتاب شهید ابراهیم هادی پرفروش‌ترین کتاب سال 1395 در حوزه دفاع مقدس شد. 180 هزار تیراژ از این کتاب چاپ شد. کتاب‌های «سلام بر ابراهیم» و 2 کتاب دیگر در حوزه دفاع مقدس پرفروش‌ترین کتاب‌های سال شدند که آن 2 کتاب یا تقریظ رهبری داشتند و یا اینکه در پویش مسابقه کتابخوانی حضور داشتند و به همین دلیل پرفروش شدند.

کتاب «سلام بر ابراهیم 2» نیز با وجود اینکه در ماه‌های آخر سال 1395 وارد بازار نشر شد جزو یازده کتاب پرفروش قرار گرفت. در مدت یک ماه این کتاب 35 هزار جلد فروش داشت.

دفاع پرس: امسال در مجموع چند عنوان کتاب به نمایشگاه خواهید برُد؟

امسال انتشارات شهید ابراهیم هادی 60 عنوان کتاب به نمایشگاه می‌برد. از مجموع 60 عنوان کتاب، 10 عنوان کتاب جدید وجود دارد. «کتاب فاطمیون» با محوریت شهدای یگان فاطمیون، «شب چهلم» خاطرات سردار جانبازی که تنها کتابی است که ما درباره یک شخصیت زنده نوشته‌ایم، «غریب قریب» درباره یکی از شهدای افغانستانی که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده است و «سرو در بند» درباره شهیدی است که اسیر کومله‌ها می‌شود از جمله جدیدترین عناوین هستند.

شخصیت کتاب سرو در بند فردی بوده که در مسائل دینی و مذهبی فوق‌العاده تبحر داشته و یکی از شاگردهای علامه جعفری و دانشجوی نمونه دانشگاه صنعتی شریف بوده، که یک اختراع در سال 1359 نیز از ایشان به ثبت رسیده است. وی به همراه 6 نفر از رزمندگان در کردستان به اسارت گروهک کومله در می‌آید. 6 نفر از بچه‌ها را اعدام می‌کنند و درباره بحث وضو با ایشان وارد گفت‌وگو می‌شوند. درباره آیات قرآن بحث می‌کنند و کومله‌ها برای جواب دادن به سوالات ایشان بر این می‌شوند که یکی از ماموستاهای شهر را بیاورند. موضوع بحث ایشان با کومله‌ها به قدری طول می‌کشد که 2 سال او را نگه می‌دارند تا مجاب شود کارش اشتباه است و ایشان ثابت می‌کند کار آن‌ها اشتباه است و بعد از 2 سال 140 کومله را به بانه می‌آورد و همه آن‌‌ها را توبه می‌دهد و در نهایت همراه با سردار عبدالحسین برونسی به شهادت می‌رسد.

«سلام بر ابراهیم» پرفروش‌ترین کتاب سال95/ نشر ابراهیم هادی با 10 کتاب جدید به نمایشگاه می‌آید 

همچنین «سلحشور» کتاب دیگری است که به شهیدی در منطقه میاندوآب می‌پردازد و در نمایشگاه کتاب امسال حضور می‌یابد؛ این شهید در درگیری با پژاک به شهادت رسیده است. «نوجوان 50 ساله» نیز کتابی درباره شخصیتی است که در حضور محسن رضایی در قرارگاه انصارالحسین همدان سخنرانی می‌کند. محسن رضایی درباره ایشان گفته است «من تعجب کردم این نوجوان چنین فن بیانی دارد و مسلط است».

«شیرین‌تر از عسل» نام یکی دیگر از کتاب‌های تازه منتشر شده نشر ابراهیم هادی است که به شهدای نوجوان می‌پردازد. «مسافر ملکوت» نیز کتاب تازه‌ای است که به چاپ رسیده؛ شخصیت این کتاب دانشجوی نخبه لرستانی است که با رتبه 113 در دانشگاه مشهد پذیرفته می‎‌شود. همزمان به حوزه علمیه مشهد می‌رود. در فاو غواص بوده و از بچه‌های اطلاعات و عملیات به شمار می‌رفته است. به دوستانش می‌گوید دلم برای امام رضا(ع) تنگ شده است. با اینکه بچه لرستان بوده اما جنازه‌ ایشان بعد از شهادت اشتباهاً به مشهد می‌رود و طواف داده می‌شود و به لرستان برگردانده می‌شود.

دفاع پرس: موضوع نگارش بدون ذکر نام نویسنده در کتاب‌های شما همچنان ادامه دارد؟

بله؛ ما همچنان کارهایمان را بدون ذکر نویسنده چاپ می‌کنیم. زمانی گروه ابراهیم هادی ماهیت چندانی نداشت اما امروز گروه ما در مناطق مختلف کشور شناخته شده است و بچه‌های زیادی در استان‌های کشور به ما کمک می‌کنند. در همدان بچه‌های خودجوش در حال جمع آوری خاطراتی درباره یکی از شهدای مدافع حرم هستند.

دفاع مقدس: نحوه کار شما برای پرداختن به شهدا در مناطق مختلف کشور چگونه است؟ بر اساس چه ساز و کاری شهدا را انتخاب می‌کنید؟

مرتب از مناطق مختلف کشور پیشنهاداتی برای جمع ‌آوری خاطرات شهدا داریم. تا به امروز تقریبا با هیچ نویسنده نام آشنایی کار نکرده‌ایم. بیشتر نویسنده‌های مطرح می‌خواهند اسم‌شان در کتاب عنوان شود که با شرایط ما همخوانی ندارد. ما از ظرفیت جوانان خودجوش در مناطق مختلف کشور که قلم توانایی دارند استفاده می‌کنیم. 2 عنوان از کتاب‌های ما توسط یک جوان طلبه بهبهانی نگارش شده که قلم خوبی دارد. «حماسه پیامبر» و «حبیب خدا» 2 کتابی است که ایشان برای ما نگاشته‌اند. نویسندگانی نیزدر همدان و شهرکرد و سایر نقاط کشور به ما کمک می‌کنند که برخی از همین نویسندگان گمنام تاکنون کتاب‌هایشان 30 بار تجدید چاپ شده است.

دفاع پرس: بسیاری از کتاب‌های پرتیراژ با حمایت‌ها و خریدهای دولتی به تیراژهای بالا می‌رسند، کتاب‌های شما چقدر مشمول این موضوع شده است؟

انتشارات ابراهیم هادی به فضل الهی تاکنون هیچ حمایت دولتی نداشته است. کمترین خرید دولتی متوجه کتاب‌های ما بوده است. اینکه دستگاه‌های دولتی برای ما حمایت کننده مالی باشند، اینگونه نبوده است. تمام فروش‌های ما متکی به فروش‌های مردمی بوده است.

«سلام بر ابراهیم» پرفروش‌ترین کتاب سال95/ نشر ابراهیم هادی با 10 کتاب جدید به نمایشگاه می‌آید 

بچه‌های شهرستانی را برای کار جمع‌‎‌آوری خاطرات شهدا تشویق می‌کنیم. بسیاری از خانواده‌های شهدا صوت سخنرانی‌های شهیدشان را در اختیار ما قرار داده‎‌اند تا ما کار مکتوب و تدوین کردن خاطرات را انجام دهیم.

دفاع پرس: ملاک انتخاب شهدا برای جمع آوری خاطرات و تدوین و نگارش برای نشر ابراهیم هادی چیست؟

اولین ملاک ما برای جمع آوری خاطرات موضوع تربیتی خاطرات است. وقتی خاطرات را مطالعه می‌کنیم و می‌بینیم این خاطرات می‎‌تواند بر مخاطب تاثیر داشته باشد یقیناً کار را جمع‌آوری می‌کنیم. بسیاری از خاطرات وجود دارند که خوب پرداخته نشده‌اند و ما نمی‌توانیم آن‌ را چاپ کنیم. هر هفته سوژه‌هایی برای جمع‌آوری خاطرات به ما معرفی می‌شود. اثرگذاری خاطرات و اینکه قبلاً کتابی درباره شهید مورد چاپ نشده باشد برای ما مهم است.

شهیدی از شهر خمین به اسم «ساعد» فرمانده گردان روح‌الله این شهر بوده است که خاطرات اثرگذاری دارد. شهید زین‌الدین درباره ایشان فرموده است: «حاضرم 2 گردان تحویل دهم و گردان ساعدی را داشته باشم.» این گردان در عملیات خیبر به اندازه یک تیپ تاثیرگذار بود. ما اکنون برای فرمانده این گردان در حال جمع‌آوری خاطرات هستیم.

دفاع پرس: برنامه‌ای برای چاپ خاطرات شهدا از مناطق مختلف کشور دارید؟

تقریباً ما از همه جای کشور خاطرات شهدا را جمع‌آوری و چاپ کرده‌ایم. آذربایجان، خوزستان، لرستان، سیستان، مشهد، شمال، تهران، سمنان، دامغان، یزد و اصفهان و همدان مناطقی هستند که ما تا به امروز توانسته‌‎‌ایم خاطراتی را از شهدای آنجا جمع‌آوری و به چاپ برسانیم.

دفاع پرس: درباره همسران و خانواده‌های شهدا چه برنامه‌ای دارید و آیا در این حوزه هم ورود پیدا خواهید کرد؟

درباره همسران شهدا کارهای خوبی توسط سایر ناشران صورت گرفته است. برخی از همسران شهدا که خاطراتشان را بیان کرده‌اند گاهاً کمتر از یک ماه و یک سال زندگی مشترک داشته‌اند در صورتی که ما از خاطرات شهدا به روایت مادران غفلت کرده‌ایم. جمع آوری خاطرات مادران شهدا مورد توجه ماست. در این حوزه چند کتاب خاطرات از مادران شهدا جمع‌آوری کرده‌ایم که مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است.

دفاع پرس: استقبال از کتاب به طور کلی در چند سال اخیر چطور بوده است؟

استقبال از کتاب به طور عمومی در چند سال اخیر با اُفت چشم‌گیری همراه بوده است. فروش کتاب‌های ابراهیم هادی در سال 1395 نسبت به سال 1394 حدود 20 درصد افزایش داشته است اما توقع ما در سال 95 برآورده نشد. مقطع سال 90 تا 92 برای کتاب مقطع خوبی بود. لازم به ذکر است تا به امروز کتاب «سلام بر ابراهیم2» 42 هزار فروش داشته است.

دفاع پرس: طرح‌ وقف در گردش کتاب شهید ابراهیم هادی چقدر در فروش تاثیر داشت؟

این طرح توسط یک خیر انجام شد. ما کمک کردیم و 10 هزار جلد کتاب را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده ارائه کردیم و این کتاب‌ها در یادمان شهدای کانال کمیل توزیع شد. این طرح فقط برای کتاب شهید ابراهیم هادی انجام شد. کتاب سلام بر ابراهیم یک سوال مسابقه نیز دارد و هر سه ماه یک بار برندگان مورد تقدیر قرار می‌گیرند. سری اول برندگان 14 پلاک طلا دریافت کردند، که برای برندگان ارسال شد. مرحله دوم نیمه ماه رمضان امسال خواهد بود. هر سه ماه یک بار تلاش داریم مسابقه کتابخوانی را برگزار کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار