در واکنش به تصمیم پارلمان مونته‌نگرو برای پیوستن به ناتو؛

روسیه به تصمیم مونته‌نگرو برای پیوستن به ناتو پاسخ خواهد داد

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به تصمیم پارلمان مونته‌نگرو در مورد پیوستن به ناتو، حق مسکو می‌داند تا تصمیمات و تدابیری برای تامین منافع ملی خود اتخاذ کند.
کد خبر: ۲۳۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳ - 29April 2017

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، در بیانیه منتشره از سوی وزارت امور خارجه روسیه در رابطه با تصمیم پارلمان مونته نگرو در مورد پیوستن این کشور به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید شده است که مسکو این حق را برای خویش قائل است که تصمیماتی را برای دفاع از امنیت ملی خود در ازای این اقدام، اتخاذ کند.

نووستی در ادامه افزود: روز جمعه پارلمان مونته‌نگرو در نشستی ویژه قانونی را در مورد پیوستن این کشور به ناتو تصویب کرد. 46 تن از نمایندگان از میان 81 عضو حاضر پارلمان از این تصمیم حمایت کردند.

وزارت امور خارجه روسیه در این بیانیه ابراز تاسف کرده است که رهبران مونته نگرو و حامیان غربی آنها به صدای عقل و وجدان خود گوش نکرده اند. دستگاه دیپلماسی روسیه تصویب این قانون را بدون درنظر گرفتن دیدگاه نیمی از مردم این کشور و «اقدامی نمایشی برخلاف ضوابط و اصول دموکراتیک» نامیده است.

همانطور که در بیانیه وزارت خارجه آمده است، «آن دسته از نمایندگانی که به نفع پیوستن به ناتو به بهانه تهدیدات ناشی از جانب روسیه رأی داده‌اند، مسئولیت عواقب این اقدام را نیز بر عهده گرفته‌اند که همانا تحقق نقشه‌های نیروهای خارجی برای افزایش حضور خویش در قاره اروپا و بخصوص منطقه بالکان و همچنین تعمیق آسیب‌های وارده بر روابط دوستانه و تاریخی ملت مونته نگرو با صربها و روس‌هاست.»

در این سند یادآوری شده است: «این تصمیم درحالی صورت گرفته است که کشورهای عضو ناتو در اواخر دهه 90، کشور یوگسلاوی را بمباران کردند که این اقدام در مونته‌نگرو هم قربانیانی از جمله در میان کودکان داشت و ریاکاری آنها زمانی مشخص می‌شود که سپس آن را به گردن صربستان انداختند که در مقابل ناتو ایستاده بود. اکنون نیز اقدام جدید پارلمان نادیده گرفتن اراده و خواست نیمی از جمعیت این کشور است که مخالف پیوستن مونته نگرو به ناتو هستند، ولی ظاهرا به عقیده «فیلیل ویانوویچ» رئیس جمهوری مونته نگرو، ضرورتی برای مورد توجه قرار دادن نظر مردم در این تصمیم گیری مهم سیاست خارجی وجود ندارد.»  

وزارت امور خارجه روسیه در پایان تاکید کرده است: «با توجه به اینکه مونته‌نگرو عضو بالقوه پیمان آتلانتیک شمالی در نظر گرفته خواهد شد، بدون تردید مقامات مسکو نیز نمی توانند عواقب راهبردی این اقدام را نادیده بگیرند و به همین دلیل حق خویش می دانند که تصمیمات و تدابیری اتخاذ کنند که در سایه آنها بتوانند از منافع ملی و امنیت تضمین شده روسیه، در برابر این تهدید دفاع کنند.»  

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها