دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ایجاد مناطق امن در سوریه؛ مانعی بر سر راه زیاده‌خواهی آمریکا

تئوری جدید موسوم به «ایجاد مناطق امن» توجیه برای حمله از سوی آمریکا علیه اهدافی در خاک سوریه را تا حد زیادی بی‌اثر خواهد کرد.
کد خبر: ۲۳۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱ - 06May 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، نشست آستانه طی روزهای اخیر به یکی از مهم‌ترین اخبار بین‌المللی در موضوع سوریه تبدیل شده است. در این اجلاس که با حضور ایران، روسیه و ترکیه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، طرحی موسم به «مناطق کاهش تنش» یا «نقاط امن» مورد بررسی قرار گرفت، که هدف از آن، حمایت از غیر نظامیان در برابر درگیری‌های احتمالی میان ارتش سوریه و محور مقاومت از یک سو و تروریست‌ها از سوی دیگر است.

با این حال، همانگونه که قابل پیش‌بینی بود، گروه‌های تروریستی مسلح با این اقدام مخالفت کردند. همانطور که از متحدان اسرائیل انتظار می‌رفت، این گروه‌ها اعلام کردند که با هر نوع اقدام جهت آتش‌بس که ایران به هر شکل در آن حضور یا مداخله داشته باشد، مخالفت خواهند کرد. آنان همچنین مدعی شدند که هدف از این طرح، نقض یکپارچکی اراضی سوریه است.

نکته جالب دیگر پیرامون مفاد اجلاش آستانه طرح ارائه شده از سوی ایران، روسیه و ترکیه مبنی بر ممنوعیت هرگونه پرواز هواپیماهای وابسته به ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش آمریکایی‌ها بر فراز مناطق چهارگانه طرح، یعنی استان‌های ادلب، قنیطره، درعا، حمص و ریف دمشق است.
 
طبق این طرح آمریکا حق پرواز بر فراز این چهار استان را به‌هیچ‌وجه ندارد که در پاسخ به این طرح، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا ضمن اعلام مخالفت رسمی واشنگتن با این طرح اعلام کرد که نیروی هوایی ما به هر هدفی که لازم بداند حمله می‌کند؛ زیرا دولت ما جزو دولت‌هایی که به این طرح پایبند خواهند ماند، نیست. این درحالی است که مقامات دیپلمات و نظامی روسیه بر مخالفت با هر نوع پرواز هواپیمای جنگی بر فراز مناطق امن تاکید کرده اند.

طرح مناطق امن ابعادی در بر دارد که به شکل زیر است:

1-  این طرح برخی مناطق شمال و شرق سوریه را که تحت کنترل گروهک تروریستی داعش قرار دارد، شامل نمی‌شود. این مناطق شامل استان‌های حسکه، دیر الزور و رقه که عمدتا بخش‌های آن تحت کنترل تروریست‌های داعشی قرار دارد، است. ایران با این اقدام، راه را بر هر بهانه‌جویی آمریکا در مورد منع از آنچه مبارزه با داعش می‌نامد، بستند.

2-  اگرچه دولت ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو، دارای همکاری نظامی با آمریکا مخصوصا ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی آن برای مبارزه با داعش است، اما حضور ترکیه در طرح مناطق امن این کشور را میان آمریکا از یک طرف ایران و روسیه از سوی دیگر و در نهایت گروه‌های تروریستی، که با اقدام اخیر آنکارا به مخالفت برخواسته اند، قرار خواهد داد.
 
ترکیه به عنوان مهم‌ترین حامی منطقه‌ای گروه‌های تروریستی و به عنوان دولت پشیبان آنها وارد روند مذاکرات آستانه شد و سعی کرد به طرحی برسد که تا جای ممکن، احتمال هر نوع حمله را علیه تروریست‌ها کاهش دهد حال که ترکیه به این خواسته رسیده است گروه‌های تروریستی مورد حمایت این کشور در سوریه، بنا را بر ناسازگاری  گذاشته‌اند و مدعی هستند طرح مورد حمایت آنکارا به رسمیت نمی‌شناسند.

3- روسیه، که به عنوان بانی اصلی جلسات مذاکره در آستانه پایتخت قزاقستان شناخته می‌شود، با این  اجلاس پیام مهمی به واشنگتن فرستاد. مهم‌ترین بخش این پیام را می توان به چالش کشاندن ائتلاف بین‌المللی ساخته شده توسط آمریکا دانست. روس‌ها با این توافق به آمریکا نشان دادند که اجازه نخواهند داد که آمریکا به اسم مبارزه با داعش، زیرساخت‌های مناطقی که خارج از کنترل این گروه تروریستی قرار دارند را هدف قرار دهند و از نظر مسکو، مبارزه آمریکا با داعش باید تنها به سه استان حسکه، دیرالزور و رقه محدود بماند.

4- حضور ایران در اجلاس اخیر آستانه، نشانگر این است که دولت‌های غربی و تروریست‌های مورد حمایت آنان، باید با حقیقت گسترش نفوذ فرهنگی ایران در منطقه و جهان کنار بیایند. تجربه مذاکرات پیشین و همینطور تحولات میدانی در سوریه نشان داده است که در صورت نادیده گرفتن نقش ایران، تنها کسی که ضرر خواهد کرد، تروریست‌ها و حامیان آنها هستند.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار