نمایشگاه کتاب -65/ محمدرضا سنگری در نشست بایدها و نبایدهای کتاب دفاع مقدس؛

ادبیات دفاع مقدسی را نتوانستیم به فضای دانشگاهی بکشانیم

نویسنده کتاب های دفاع مقدسی گفت: متاسفانه موفق نشدیم ادبیات دفاع مقدسی را به فضای دانشگاهی برسانیم. در فضاهای دانشگاهی این ناباوری وجود دارد که ادبیاتی به عنوان ادبیات انقلاب نداریم. هر چه هست ادامه ادبیات مشروطه است.
کد خبر: ۲۳۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴ - 06May 2017
ادبیات دفاع مقدسی را نتوانستیم به فضای دانشگاهی بکشانیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «نشست بایدها و نبایدهای کتاب دفاع مقدس» عصر امروز شنبه 16 اردیبهشت ماه با حضور «علیرضا کمری» نویسنده کتاب های دفاع مقدسی، «محمدرضا سنگری» نویسنده کتاب های دفاع مقدسی و امیر حمیدرضا گرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب برگزار شد.

محمدرضا سنگری در این مراسم به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت:  باید بیشتر به مساله کتاب و انتقال فرهنگ که خداوند آخرین اعجاز را به آن اختصاص داده است، اهمیت دهیم.

وی افزود: بسیار تمدن ها افول و غروب‌شان محصول کتاب هاست. کتاب هایی که می توانند فرهنگ ساز یا فرهنگ سوز باشند. از هر دو سو می توانیم جایگاه آن را در روزگار خودمان بررسی کنیم. علی رغم اینکه پدیده های جدید به کتاب تنه می‌زنند اما کتاب همچنان یکه تاز است. به نظر نمی رسد که در آینده هیچ چیزی بتواند جای کتاب را بگیرد.

سنگری با بیان اینکه دفاع مقدس یک قطعه تمام شده نیست، گفت:  در میان کتاب ها و در عصر ما یک قطعه روشن و هویت بخش به نام دفاع مقدس وجود دارد که نام دیگری نمی‌توان بر روی آن گذاشت. ما هشت سال دفاع مقدس داشتیم و امروز با آن زندگی می کنیم، این به معنای آن نیست که یادگاران آن روزگار هنوز در زمان هستند؛ بلکه دفاع مقدس روحی دارد که می تواند در دوره ها و نسل های بعدی دمیده شود. همچنین نسل های آینده را بسازد و به عنوان یک میراث عظیم و قابل افتخار، برای فرداها مطرح باشد چون ملتی که گذشته خودش را بازگو کند، معلوم است که این گذشته زنده است.

نویسنده کتاب های دفاع مقدسی خاطرنشان کرد: دفاع مقدس رنگی از جاودانگی و پایداری به تاریخ و ادبیات بخشده است.  از این رو ادبیات دفاع مقدس را بخشی از ادبیات انقلاب می دانیم نه در کنار آن. این مورد از آن خطاهایی است که در عنوان کتاب ها هم گاهی مطرح می شود. مولود طبیعی انقلاب، دفاع مقدس بود. دفاع مقدس جزئی از کل جریان انقلاب است. ادبیات هم از این موضوع مستثنی نیست.

وی با اشاره به تدریس ادبیات دفاع مقدسی در دانشگاه، تاکید کرد: متاسفانه موفق نشدیم ادبیات دفاع مقدسی را به فضای دانشگاهی برسانیم. در فضاهای دانشگاهی این ناباوری وجود دارد که ادبیاتی به عنوان ادبیات انقلاب نداریم. هر چه هست ادامه ادبیات مشروطه بوده و نوعی کلیشه و الگوبرداری از همان جا است. اتفاق تازه ای نیافته است.

سنگری ادامه داد: در حوزه نظریه پردازی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کار جدی نکردیم. برای معرفی ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کتابی منتشر نشده که در بعد هستی شناسی آن را تحلیل کرده باشد. 

نویسنده کتاب های دفاع مقدسی در تشریح علل اهمیت نام گذاری هشت سال دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: ما هنوز نوعی سرگردانی در نام گذاری داریم. نام خیلی مهم است زیرا پیامبر (ص) در تشریح وظالیف والدین نام گذاری را یکی از آن وظایف دانست زیرا نام بر تکریم شخصیت تاثیرگذار است. نام بخشی از هویت را شکل می دهد.

وی افزود: مهم است که این رخداد هشت ساله را دفاع مقدس، جنگ یا جنگ تحمیلی بنامیم. هر کدام از این نام ها خودشان می تواند هویت بخش باشند. در آینده می تواند در تبیین و تحلیل آثار خلق شده و ارتباط ما با آثار کاملا تاثیر داشته باشد.

سنگری با بیان این که لازم است دفاع مقدس را بیشتر واکاوی کنیم، عنوان کرد: بعضی ها فریبی ایجاد می‌کنند و اجازه نقد در دفاع مقدس را نمی‌دهند. متنی که درباره دفاع مقدس نوشته می شود، الزاما مقدس نیست و می‌شود آن را نقد کرد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: یکی از نکته های که در باب کتاب دفاع مقدس و تولیدات آن داریم، بحث مدیریت موج هاست. موج ها نوعی بی قوارگی ایجاد می کنند. بی قوارگی در حوزه سینمای ایران را مثال می زنم. سال گذشته بر اثر استقبال از فیلم «ابد و یک روز»، چند فیلم سینمایی در این سبک ساخته شد. 

نویسنده کتاب دفاع مقدسی انتشار کتاب خاطرات ضعیف و کلیشه ای را یکی از پرتگاه های کتاب ‌های دفاع مقدسی دانست و ادامه داد:  در برخی حوزه ها به وفور کتاب منتشر شده و در برخی حوزه ها ورود پیدا نکردیم. این سوال مطرح می شود که چه کسی باید این موج ها را کنترل کند؟ این موضوع یکی از مسائل مهم در حوزه نشر است.

سنگری عنوان کرد: نکته بعدی در حوزه نشر و کتاب های دفاع مقدس، پاسخ به نیازها و توجه به حفره هاست. برخی عرصه ها خالی مانده است. حوزه های نارفته در دفاع مقدس کم نداریم اما پرداخته نشده است.

وی نبود بانک اطلاعاتی و عدم دسترسی آسان به منابع را یکی دیگر از مشکلات نویسندگان برشمرد و گفت: بر اثر مشکلات پیش روی نویسنده، گاهی مسیر انحراف در کتاب رخ می دهد. 

نویسنده کتاب های دفاع مقدسی خاطرنشان کرد: جهت انتقال ارزش های دوران دفاع مقدس باید در حوزه کودک و نوجوان نیز کتاب هایی را به چاپ برسانیم. 
انتهای پیام/ 131 


نظر شما
پربیننده ها