دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نگاهی به زندگی جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه

امانوئل ماکرون در حالی لقب جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه را یدک می‌کشد که خصوصیات مختلف وی، از او رئیس‌جمهوری با خصوصیات متناقض و عجیب ساخته است.
کد خبر: ۲۳۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ - 08May 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، امانوئل ماکرون رهبر حزب ترقی‌خواه فرانسه، که به عنوان حزبی مستقل از دو جناح راست افراطی و چپگرا (سوسیالیست) توسط خود ماکرون در فرانسه شکل گرفت، با پیروزی در برابر مارین لوپن رهبر جناح راست افراطی (جبهه ملی فرانسه) به کاخ الیزه پاریس راه پیدا کرد تا عنوان بیست‌وپنجمین رئیس‌جمهور فرانسه را از آن خود کند.

نکاتی پیرامون انتخاب رئیس‌جمهور فرانسه و تغییرات سیاسی اخیر در پاریس وجود دارد که توجه به آن‌ها ضروری است؛

1- امانوئل ماکرون اگرچه خود پیش از این عضو حزب سوسیالیست بوده است اما پس از خروج از دولت، اقدام به تأسیس حزبی جدید تحت عنوان «حزب ترقی‌خواه» کرد تا نشان دهد در عین تأثیرپذیری همزمان از دو جریان راست و چپ در فرانسه، خود را وابسته به هیچکدام نمی‌داند. واضح است که هدف ماکرون از این اقدام تلاش برای جلب آرای افراد ناراضی از هر دو گروه چپ و راست است.

2- سیاست مهمی که در زمان رؤسای جمهور پیشین فرانسه پیرامون دولت جعلی اسرائیل وجود داشته است، در زمان ماکرون نیز ادامه پیدا خواهد کرد. رئیس‌جمهور جدید فرانسه نیز پیش از این، یکی از مخالفان سرسخت تحریم کالاهای اسرائیلی در فرانسه بود. در نظر گرفتن این نکته در کنار حضور ماکرون به عنوان یک سرمایه‌دار در بانک «روچیلد و شرکا»، یکی از مؤسسات مهم متعلق به خاندان یهودی بین‌المللی روچیلد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

3- به طور صریح نمی‌توان ماکرون را یک هوادار یا مخالف سیاست‌های ابلاغ شده از سوی دفتر اتحادیه اروپا در بروکسل دانست. او همانگونه که اتحادیه اروپا را تهدید به خروج فرانسه یا به تعبیر خود «فریگزیت» می‌کند، مانند آنگلا مرکل صدراعظم آلمان از سیاست اتحادیه اروپا مبنی بر کمک به مهاجران و پناهجویان اروپایی نیز حمایت می‌کند.

4- مواضع ماکرون نسبت به مسلمانان کاملا متناقض است. او از یک‌سو حضور فرانسه در الجزایر طی دهه‌های گذشته، که پس از قیام مسلمانان الجزایری به استقلال انجامید، را اشغالگرانه می‌خواند در حالی‌که از مدافعان برجسته نظریه حمله نظامی علیه سوریه است.

5- زندگی شخصی ماکرون موضوعی است که چه ماکرون بخواهد چه نخواهد، بر فعالیت و موقعیت وی اثر خواهد گذاشت. او در سن 15 سالگی شیفته معلم نمایش خود، که 24 سال از او بزرگتر بود، شد و با اصرار زیاد، او را وادار به جدایی از همسر و سه فرزندش کرد. اگرچه پدر و مادر ماکرون با فرستادن او به پاریس سعی در ممانعت از ارتباط این دو نفر داشتند اما سرانجام پس از چند سال رابطه، ماکرون و معلمش با همدیگر ازدواج کردند.

6- امانوئل ماکرون در حالی وارد کاخ الیزه می‌شود که هنوز به 40 سالگی نرسیده است. تجربه پست‌های مختلف در رده‌های بالا در سنین جوانی، که از مسئولیت امور مالی در سال 2012 آغاز و پس از وزارت اقتصاد، به ریاست‌جمهوری فرانسه ختم شد، نشان‌دهنده جاه‌طلبی ماکرون در عین جسارت وی است. همین موضوع سبب شده است که برخی تحلیلگران و اشخاص فرانسوی، وی را با ناپلئون بناپارت فرمانروای قدیم فرانسه، که بخش قابل توجهی از اروپا را به تسخیر درآورد اما در نهایت طی نبرد با روس‌ها شکست خورد، مقایسه کنند.

با توجه به این اوصاف، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که سیاست فرانسه چه در داخل و چه در خارج، به چه سمتی خواهد رفت. آنچه مشخص است، این است که برخلاف موضع‌گیری مقامات اروپایی پیرامونی خوش‌بینی در مورد روابط بهبود روابط اتحادیه اروپا با فرانسه در دوران تصدی ماکرون، کسی بر سر کار آمده است که در برخی موارد شباهت قابل توجهی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید فرانسه دارد.
 
همانگونه که ترامپ علی‌رغم کاندیداتوری از سوی جمهوری‌خواهان، توانست از تمام مقامات جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی در رسیدن به جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا پیشی بگیرد، ماکرون نیز به‌عنوان یک سوسیالیست جداشده که لیبرال هم نیست، با شعارهای خود و ایجاد یک حزب جدید ظرف مدتی کوتاه توانسته است خود را به بالاترین جایگاه قدرت در فرانسه برساند.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار