نمایشگاه کتاب -102/ کارشناس ادبی نشر شاهد در گفت‌وگو با دفاع پرس:

متولیان فرهنگی از ادبیات دفاع مقدس حمایت نمی‌کنند

«اکبر صحرایی» گفت: متولیان فرهنگی آنقدر شیفته ادبیات روشنفکری هستند که نویسندگان انقلاب و دفاع مقدس را مورد حمایت قرار نمی‌دهند. برای همین است که جوانان دغدغه‌مند امید خود را برای کار در حوزه ادبیات دفاع مقدس از دست می‌دهند.
کد خبر: ۲۳۹۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ - 11May 2017
متولیان فرهنگی شیفته ادبیات روشنفکری هستند  نه ادبیات دفاع مقدس
«اکبر صحرایی» کارشناس ادبی نشر شاهد و نویسنده و محقق ادبیات دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس با اشاره به حضورش در این عرصه اظهار داشت: من نویسندگی خود را مدیون جنگ هستم. در ابتدا در محله کمان و همکاری با «مرتضی سرهنگی» و در موضوع خاطره نویسی شروع کردم. بعدها با بنیاد شهید استان فارس و نشر شاهد آشنا شدم که پیشنهاد کار به من داده شد و سه مجموعه با دوستان کار کردیم که شامل «خیابان پیر» خاطرات خانواده شهدا، رمان «پرونده ۳۱۲» زندگی شهید دستغیب و رمان «شمشاد آرزو» ویژه نوجوانان است‌.

وی درباره کتاب‌های تازه خود توضیح داد: امسال در نمایشگاه، کتاب طنز «دار و دسته دار علی» در نشر شاهد، «آواز، آتش، بچه» کتابی در حوزه انقلاب نیز در نشر جمکران، کتاب‌های «کوشک زلزله» حاوی خاطرات جانباز «جلیل عابدینی» با همکاری «مریم شیدا» و کتاب «عزیز جهان» در نشر شاهد منتشر و رونمایی شد.

کارشناس ادبی نشر شاهد در پاسخ به این سوال که بزرگترین مانع و مشکل در مسیر ادبیات دفاع مقدس برای نویسندگان چیست گفت: مطلب این است که نوع نگاه متولیان فرهنگی در همه سطوح با نگاه نویسندگان ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تناسبی ندارد. مدیران فرهنگی آنقدر شیفته ادبیات روشنفکری هستند که نویسندگان انقلاب و دفاع مقدس را مورد حمایت قرار نمی‌دهند. در حالی که ناشران خصوصی رغبت بیشتری به حضور در این فضا از خود نشان نمی‌دهند. برای همین این احساس خطر که جوانان دغدغه‌مند کم‌کم امید خود را برای کار در حوزه ادبیات دفاع مقدس از دست می‌دهند زیاد است. باید برای این مشکل یک استراتژی طراحی کرد و نویسندگان تازه نفس را وارد کار کرد.

وی درباره اقبال مخاطب از ادبیات دفاع مقدس گفت: تجربه به من می‌گوید که یکی از پر مخاطب‌ترین ژانرهای ادبی در ایران انقلاب و دفاع مقدس است که تعدد نشر و تیراژ هر کتاب این ادعا را اثبات می‌کند. مثلا «خاک‌های نرم کوشک» تا ۴۰۰ هزار نسخه فروش رفته است. یا کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» که من درباره شهید جاویدی نوشته‌ام یازده بار تجدید چاپ شده است. اما یک رمان روشنفکری که گفتم بسیار از آن حمایت می‌شود چنین اقبالی از طرف مخاطب ندارد. مشکل ما نداشتن برنامه‌ریزی درست در این حوزه است. ادبیات دفاع مقدس اگر مورد حمایت قرار بگیرد برای ناشر می‌تواند به سود دهی برسد.

صحرایی درباره اینکه چرا نسل جوان کمتر سراغ این حوزه می‌آید بیان داشت: نویسنده جوانی که تازه قلم به دست گرفته است به نویسندگانی مثل داوود امیران، بایرامی، دهقان و دیگر نویسندگان این حوزه که قلم خوبی هم دارند نگاه می‌کند که آیا با این نویسندگان درست برخورد می‌شود یا نه اگر این نویسندگان مورد توجه و حمایت قرار بگیرند قطعا نویسندگان جوان وارد این حوزه خواهند شد. شما ۱۶ دوره انتخاب سال دفاع مقدس نگاه کنید ببینید برگزیدگان ادوار مختلف کتاب سال کجا هستند کتاب‌هایشان در چه وضعیتی قرار دارد. اکثرشان رها شدند. انتظار نداریم مثل خط تولید نویسنده تربیت کنیم اصلا شدنی نیست. اما حمایت درست مادی معنوی خود به خود نویسندگان حوزه دفاع مقدس را تربیت خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها