یادداشت؛

اقتصاد مقاومتی؛ از شعار تا عمل

مصداق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است؛ موضوعی که ایشان به صراحت از آن یاد می‌کنند و می‌خواهند که توانمندی‌های اقتصادی ما به حدی برسد که «بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم».
کد خبر: ۲۳۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ - 15May 2017
اقتصاد مقاومتی؛ از شعار تا عملگروه اجتماعی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بوده، موضوعی که هر چند مسئولان در بخش‌های مختلف درباره آن سخن‌های بسیاری گفته‌اند ولی تاکنون نه تنها این سخن مقام معظم رهبری تحقق نیافته بلکه بعضا شاهد هستیم که برخلاف نظرات ایشان هم عمل می‌شود، به عنوان مثال ایشان در سخنان نوروزی خود که اول فروردین 92 در حرم رضوی ایراد فرمودند، بیان داشتند: «اقتصاد ما دچار این اشکال است که وابسته‌ به نفت است. ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم؛ دولت‌های ما در برنامه‌های اساسیی خودشان این را بگنجانند. من هفده هجده سال قبل به دولتی که در آن زمان سر کار بود و به مسئولان گفتم کاری کنید که ما هر وقت اراده کردیم، بتوانیم درِ چاه‌های نفت را ببندیم. آقایانِ به قول خودشان «تکنوکرات» لبخند انکار زدند که مگر می‌شود؟! بله، می‌شود؛ باید دنبال کرد، باید اقدام کرد، باید برنامه‌ریزی کرد. وقتی برنامه‌ اقتصادی یک کشور به یک نقطه‌ خاص متصل و وابسته باشد، دشمنان روی آن نقطه‌ خاص تمرکز پیدا می‌کنند.»

امروز که اصلی ترین درآمد کشور اتکا به درآمد فروش نفت خام است باعث شده تا کشورهای استکباری برای به زانو در آوردن مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران، دست به تحریم نفتی ایران بزنند چرا که می‌دانند اصلی‌ترین منبع درآمد نفتی ایران فروش نفت خام است.

به همین علت با ترفندها و دستاویز قرار دادن‌های مختلف سعی در جلوگیری از فروش نفت ایران در بازارهای جهانی می‌کنند. این در شرایطی است که مسئولان از یک طرف سخن از اقتصاد مقاومتی می‌زنند ولی از سوی دیگر درصدد هستند تا هر چه بیشتر نفت خام ایران را راهی بازارهای بین المللی کنند.

اگر روزی مقام معظم رهبری به بستن چاه‌های نفت با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی اشاره کردند، مورد توجه عملی مسئولان قرار می‌گرفت امروز می‌توانستیم شاهد از بین رفتن ترفند دشمنان برای به استیصال کشاندن این انقلاب باشیم.

دشمنان این ملت و نظام اسلامی ایران با اینکه هر روز به بهانه‌های متعدد در فروش نفت کشورمان در بازارهای جهانی سنگ اندازی می‌کنند ولی متاسفانه مسئولان مربوطه در کشورمان همچنان سخن مقام معظم رهبری را نادیده می‌گیرند و سعی می‌کنند فروش نفت خام را افزایش دهند و این را هم عین اقتصاد مقاومتی تلقی می‌کنند.

مقام معظم رهبری حتی جلوتر از این تاریخ یعنی سی ام مهر ماه 93 در دیدار صدها تن از نخبگان جوان دانشگاه‌ها و برگزیدگان المپیادها و جشنواره‌های جهانی و داخلی، عنوان می‌کنند: در اقتصادى که متکى به منابع زیرزمینى است، وقتى قرار شد که این ذخیره‌ تاریخى را مدام خام‌فروشى کنیم، به حالت «بچه‌ پولدارى ملى» - مثل بچه‌پولدارها که قدر پول را نمی‌دانند، هر جور دستشان بیاید خرج می‌کنند - کشور را بخواهیم اداره کنیم، آنجا نه نخبه شناسایى می‌شود، نه به نخبه احساس احتیاج می‌شود، نه نخبه می‌تواند نقش ایفا کند. نتیجه هم همین می‌شود که سرنوشت کشور مى‌افتد دست آن کسانى که سیاست‌گذاران کلانِ دنیاى نفت و منابع زیرزمینى‌اند. امروز این‌جور است. سیاست آن‌ها این است که یک روز قیمت نفت تنزل پیدا کند. ناگهان شما مى‌بینید 20 دلار قیمت نفت تنزل پیدا کرد.»

بیان این جملات از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانگر آن است که متاسفانه تاکنون هیچ کدام از دولت‌ها هنوز درباره کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نه تنها اقدام عملی انجام نداده بلکه میزان خام فروشی نیز افزایش هم داشته است.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها