رحیم پور ازغدی در کنفرانس «افق نو»:

رژیم صهیونیستی بر لب پرتگاه است/ روشنفکری اروپا و غرب قهرمان ندارند

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جریان روشنفکری غرب فرمان ندارد، گفت: اسرائیل امروز بر لب پرتگاه است.
کد خبر: ۲۳۹۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸ - 17May 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «حسن رحیم پور ازغدی» عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی ظهر امروز در چهارمین کنفرانس بین المللی افق نو با بیان اینکه ما بر آزاداندیشان جهان غرب درود می فرستیم، اظهار داشت: امروز سخن از مهندسی دوباره جهان و ظرفیت های غیر امپریالیسمی اروپا و متغیر جهان است. ساختار های نرم و سخت جهان بعد از ۲ قرن که روابط مستکبر و مستضعف شکل گرفته بود، در حال ذوب شدن است.

وی گفت: آزادیخواهان جهان به دنبال خودشناسی مجدد هستند. در این دوره بهترین زمان برای ارائه ساختارهایی دینی به غرب و شرق به وجود آمده است.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیات قرآن کریم، گفت: خداوند در قرآن تاکید می کند که سرنوشت هر قومی را خودش رقم می زند. خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر اینکه آن قوم خود دست به کار شود.

رحیم پور بیان کرد: من در جایگاه قشر روشنفکر جهان اسلام با شما صحبت می کنم. امروز روشنفکری اروپا قهرمان ندارد و صدای مخالفان حاکمیت ها شنیده نمی شود. روشنفکر کسی است که خنثی نباشد و بحث منطقی ارائه کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: روشنفکر مسئول غربی است که حاضر به پرداخت هزینه باشد. اروپا زمانی توانست تغییر کند که روشنفکران آن حاضر شدند هزینه بدهند. تا روشنفکر حاضر نشود بازداشت و شکنجه شود، اروپا قهرمان نخواهد داشت.

وی با طرح این سوال که جبهه مستقل روشنفکری اروپا کجاست، بیان کرد: روشنفکران آمریکایی که در برابر سرکوب سیاهان در کنار رنگین پوستان و فقرا ایستادگی می کردند و دست به تحسن غذا می زدند، کجا هستند؟ جنبش روشنفکری اروپا ضعیف و کنترل شده است. تا روشنفکران به مسیولیتشان عمل نکنند توقعی از مردم عادی نیست.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مردم در اروپا فقط به روشنفکران احتیاج ندارند بلکه به قهرمان نیز احتیاج دارند. امروز جهان وارد عرصه خلع قدرت برتر شده است. اروپا دیگر در نیم قرن اخیر قدرت برتر جهان نبوده چون مستقل نیست. منظور از اروپا سه کشور انگلیس فرانسه و آلمان است.

رحیم پور ازغدی عنوان کرد: آلمان بعد از جنگ جهانی دوم مستمره آمریکا شدو کشور مستقلی نبود. رهبری اروپا در این شرایط برعهده انگلیس است و ما چیزی به عنوان اروپای مستقل نداریم چون اروپا زاییده آمریکاست.

این پژوهشگر با تاکید بر ضرورت اسلام شناسی مجدد در غرب، اظهار داشت: جهان غرب امروز با ۲ نماد «اسلام فرصت» و «اسلام تهدید» آشنا شده است که ضرورت دارد مولفه های اصلی اسلام بازشناسانده شود.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اسرائیل امروز لب پرتگاه است و در سه جنگ پیاپی شکست خورده و اکنون می دانند اگر جنگ جدیدی روی دهد نیروهای حزب الله سرزمین های اشغالی شده را پس خواهند گرفت.

انتهای پیام/۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار