محمدمهدی شفیعی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

شعر امروز، خلأ «عمق و اندیشه» دارد/ ستاره‌های آسمان شعر انقلاب در گوشه و کنار کشور حضور دارند

صاحب کتاب «مرز ما عشق است» گفت: استعدادهای گوشه و کنار کشورمان، در آینده می‎توانند «ستاره‌های آسمان شعر انقلاب» باشند.
کد خبر: ۲۳۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ - 20May 2017
حجت‌الاسلام «محمدمهدی شفیعی» شاعر کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با بیان اینکه کتاب «مرز ما عشق است» غزل و رباعی‌های سروده شده در سال‌های 89 تا 95 است، اظهار داشت: این کتاب تنوع موضوعی دارد و کارهایی با موضوع مقاومت، آیینی، عاشقانه و اجتماعی در آن وجود دارد.

وی افزود: من از سال 88 به طور جدی شعر را شروع کرده‌ام و تاکنون نزدیک به 8 سال است که وارد این عرصه شده‌‌ام و کتاب «مرز ما عشق است» اولین مجموعه شعر من است. چاپ کتاب برای شاعر یک شروع مجدد به حساب می‌آید؛ معنای چاپ کتاب، جدی‌تر گرفتن ادبیات است که امیدواریم خدا به بنده توفیق دهد تا بتوانیم کارهای بهتری را در این عرصه خلق کنم.

این شاعر جوان کشورمان درباره نظر رهبر معظم انقلاب نسبت به این مجموعه شعر، گفت: بعد از دیدار پانزدهم ماه مبارک رمضان سال گذشته، که مصادف با شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) بود هیچ دیداری با رهبر معظم انقلاب نداشته‌ایم تا نظر ایشان را به طور خصوصی درباره اشعارم سوال کنم. فقط ایشان در صحبت‌هایی که پس از شعرخوانی‌ها داشتند اشاره‌ای به شعر بنده کرده و به وزیر ارشاد تذکر دادند که باید شعرهای خوبی که استخوان‌بندی و مضمون خوبی دارند، ترویج شوند.
 
شعر امروز، خلع «عمق و اندیشه» دارد/ ستاره‌های آسمان شعر انقلاب در گوشه و کنار کشوراند
 
شفیعی عنوان کرد: چند سالی است که تلاش می‌کنم حداقل کارهایی که در حوزه شعر جریان‌ساز و مهم بوده‌اند را دنبال کنم و تقریباً چند سالی است از اهواز برای حضور در نمایشگاه کتاب به تهران سفر می‌کنم و کارهای جدید را تهیه و تلاش کرده‌ام در جریان شعرهای جدید باشم. وقتی کسی می‌خواهد به طور جدی در جریان شعر کشور باشد، باید جدی پیگیر موضوع باشد.

وی وضعیت شعر کشورمان را وضعیت خوبی دانست و بیان کرد: من فکر می‌کنم وضعیت شعر کشورمان از جهاتی، وضعیت خوبی است و از حیث زبان و تکنیک، شعر انقلاب از تعادل خوبی برخوردار است. تنوع جریان شعر انقلاب خوب است و در این عرصه توانسته است به روز باشد؛ اما حس می‌کنم مقداری خلأ «عمق و اندیشه» دارد. گاهی اوقات شعرها با اینکه حرف‌های خوبی هستند اما عمیق و با اندیشه نیستند.

خالق کتاب «مرز ما عشق است» تصریح کرد: شعرها، اندیشه‌ای که انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است را ندارند. هر چند شعرهای انقلابی و با رویکرد خوبی سروده شده اما حس می‌شود شاید مهمترین خلأ شعر نسل ما، خلأ عمق و اندیشه پشت آن باشد.

این شاعر جوان کشورمان «زکریا اخلاقی» و «علیرضا قزوه» را نسل پس از شاعران اولیه انقلاب دانست و گفت: شاعران ما در حوزه اندیشه و زبان توانستند شعرهای خوب و استخوانداری را خلق کنند؛ اما قبول است که آن مقداری که می‌بایست در حوزه شعر کار انجام شود، تلاش صورت نگرفته است. دلیل این اتفاق نیز تقریباً یک دلیل نیست و مجموعه دلایلی باعث این مشکل شده است.
 
شعر امروز، خلع «عمق و اندیشه» دارد/ ستاره‌های آسمان شعر انقلاب در گوشه و کنار کشوراند

شفیعی اظهار داشت: ایجاد موسسه شهرستان ادب با برگزاری برنامه‌ها و اردوهای مختلف و ارتباطاتی که با بچه‌های خوش استعداد و تازه کار در گوشه گوشه مناطق محروم کشور انجام می‎دهد، امکان رشد را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این اقدامات بهترین راه برای رفع خلأهای موجود در شعر انقلاب است. اینکه خلأهای شعر ما چه هستند و از کجا نشات گرفته‌اند بحث مفصلی را می‌طلبد؛ اما راه‌کار آن ایجاد فضاهای تعاملی است که ایجاد شده و امید است این فضاها بیشتر شود. استعدادهای گوشه و کنار کشورمان در آینده می‎توانند ستاره‌های آسمان شعر انقلاب باشند، به شرط اینکه سیاست‌گذاری درستی در جهت کمک به آن‌ها اعمال شود تا زمینه مناسب رشد ایجاد شود.

وی افزود: استعداد رشد انسان در هر حوزه‌ای حداقل‌ها و زمینه‌هایی را لازم دارد که این زمینه اگر خوب و مطابق اصول فراهم شود به رشد آن کمک می‌کند؛ و اگر این زمینه فراهم می‌شود چرا فقط در مراکز استان‌ها و مراکز فراهم شود؟! رفت و آمد کردن موسساتی همچون شهرستان ادب به مناطق محروم باعث ایجاد بستر مناسب است که اتفاقات خوبی را رقم می‌زند و این کار نیز شروع شده است تا این فضا پررنگ‌تر شده و امکاناتی که دراختیار موسسات است بیشتر شود که باید کمک کرده و دعا کنیم تا این جریان پررنگ شود.

خالق کتاب «مرز ما عشق است» گفت: اساساً ریشه فرهنگ کشورما در مناطق مختلف کشور پراکنده است. شعر نیز جدای از فرهنگ نیست پس در هر دوره‌ای شعر می‌تواند یکی از نشانه‌های رشد فرهنگی یک منطقه باشد. اگر در یک منطقه می‌بینیم شعر آن که روزگار روشنی داشته، رو به افول رفته باید به دنبال علت آن باشیم که چه اتفاقی رخ داده که این مسئله پیش آمده است. حتماً نقاط ضعف فرهنگی منجر به این شده است.
 
شعر امروز، خلع «عمق و اندیشه» دارد/ ستاره‌های آسمان شعر انقلاب در گوشه و کنار کشوراند
 
این شاعر جوان کشورمان تاکید کرد: همانطور که فرهنگ ما در سراسر کشور و در میان قومیت‌ها و مناطق پخش است شعر ما نیز چنین وضعیتی را دارد. اینکه زمینه رشد شعر در مناطق مختلف فراهم شود به فرهنگ عمومی جامعه کمک می‌کند چون شعر و شاعران بخشی از مهم‌ترین عوامل ترویج فرهنگ عمومی هستند و هر جا این فضا پررنگ شود، فرهنگ عمومی پررنگ شده است. فرهنگ عمومی نیز مسئله‌ای است که اهمیت آن واضح است و نیاز به توضیح ندارد.

شفیعی درباره شعر سفارشی توضیح داد: اگر کسی اعتقاد داشته باشد که شعر نباید سفارشی باشد بلکه باید عقیده شاعر باشد ناگزیر است که بپذیرد یک شاعر می‌تواند معتقد به شعر مقاومت باشد، بنابراین موضوع سفارشی بودن شعر مقاومت منتفی است. کسی که می‌گوید شعر سفارشی را قبول ندارم یعنی معتقدم شاعر باید با درون‌مایه و اعتقادات و تفکر خود شعر را بنویسد، لذا اگر شاعری تفکر مقاومت و جبهه مقاومت دارد چگونه شعر سفارشی محسوب می‌شود؟! این‌ها برچسب‌هایی است که در طول تاریخ از پیغمبران الهی تا امامان نیز بر آن‌ها زده شده و اگر کسی انصاف داشته باشد متوجه می‌شود سفارشی بودن شعر مقاومت یک برچسب است و شعر انقلاب مسیر خودش را بدون توجه به این حرف‌ها طی خواهد کرد.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار