در نشست خبری کنگره شعر «ترنم حماسه» عنوان شد؛

جعفری: از تولیدات موسیقی دفاع مقدس رونمایی می‌شود/ محدثی خراسانی: خلأهای موسیقی را برطرف می‌کنیم

نشست خبری نخستین کنگره ملی شعر و ترانه و تصنیف ویژه دفاع مقدس با عنوان «ترنم حماسه»، در «سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس» بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ - 20May 2017
جعفری: رونمایی زنده از تولیدات موسیقی دفاع مقدس/ محدثی خراسانی: خلع‌های موسیقی را برطرف می‌کنیم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری کنگره ملی شعر و ترانه و تصنیف ویژه دفاع مقدس «ترنم حماسه» با حضور دکتر علی‌اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مصطفی محدثی‌خراسانی مدیر بخش موسیقی و سرود و محمود اکرامی‌فر رئیس کمیته داوران کنگره، در این سازمان برگزار شد.

جعفری با بیان اینکه حماسه پر شور و ارزشمند ملت ایران در روز جمعه افتخار بزرگی بود، اظهار داشت: حضور مردم پای صندوق‌های رای در عرصه جهانی یک تراز از مشارکت فعالانه را به ثبت رساند که تاثیرات فوق‌العاده‌ای برجا خواهد گذاشت.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی گفت: اولین کنگره سرود، ترانه و تصنیف دفاع مقدس برگزار شد که توسط شعرا و اندیشمندان ادبی مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت. یکی از نیازهای موسیقی دفاع مقدس محتوا و شعر است، البته پس از انقلاب اسلامی ایران فصل جدیدی از ادبیات شکل گرفت اما در حوزه تصنیف و ترانه دستمان پُر نبوده است.

وی افزود: ضرورت اجتماع و نسل نو می‌طلبد از ظرفیت شعرای جوان استفاده کنیم. این کنگره شروع یک حرکت ارزشمند است که امیدواریم شاهد حضور ارزشمندتر شعرا در آن باشیم.

جعفری درباره تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه این کنگره بیان داشت: بیش از 450 نفر از شاعران به کنگره اثر ارسال کرده‌اند که قابل تقدیر است. تعدادی از بزرگان شعر در این کنگره حضور داشته‌اند که روز سه شنبه، دوم خرداد اختتامیه آن را در حوزه هنری برگزار خواهیم کرد.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی افزود: یکی از اقدامات چند ماه گذشته سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس تشکیل واحد سرود و موسیقی دفاع مقدس بود که مسئولیت آن را مصطفی محدثی‌خراسانی بر عهده دارد و اولین خروجی را همزمان با این کنگره خواهیم داشت. شعر این کار را مصطفی امیری‌اسفندقه با نام «وطن» سروده و کار آهنگسازی آن برعهده امیرحسین سمیعی بوده که توسط آرش کمانگر و امیرحسین سمیعی سروده شده است. ترانه‌های منتخب به موسیقی تبدیل می‌شود و همچنین آثار رسیده به کنگره شعر به چاپ می‌دسد.

جعفری عدم همگامی و به روز بودن موسیقی را از ناهنجاری‌های این حوزه دانست و گفت: پا به پا آمدن گونه‌های جدید و به روز شدن و فراتر از روز حرکت کردن با موسیقی، ناهنجاری‌هایی را در نوآوری ترانه دفاع مقدس به وجود آورد.

وی درباره اعمال سیاست‌گذاری مناسب در حوزه موسیقی، خاطر نشان کرد: شورای راهبردی مجموعه‌‌ای سازمان‌دهی شده است که قرار بود با عضویت «سیدمحمد میرزمانی» سند راهبردی و خلأهای موجود را پوشش دهیم. شورای راهبردی موسیقی با آسیب‌شناسی سرود و شعر فعالیت‌های آینده را بر عهده خواهند گرفت. شورای بالادستی و واحد مدیریت سرود و کنگره تا سال آینده حداقل 10 اثر موسیقایی را با کمک تولیدکنندگان این حوزه تولید خواهیم کرد. ماموریت جدید دفاتر هنری و سینمایی استان‌ها تولید آثار مقامی و محلی خواهد بود.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی بیان کرد: تجلیل از اقدامات پیشکسوتان از جمله برنامه‌های ما در این کنگره خواهد بود که برای امسال از استاد حمید سبزواری، پیشگام ترانه‌های دفاع مقدس با حضور خانواده وی تجلیل خواهیم کرد.

شرایط جدید دفاع مقدس،‌ شعر و حرف جدید می‌خواهد

اکرامی‌فر در ادامه با بیان اینکه همیشه پیامد یک انقلاب سیاسی یک انقلاب فرهنگی است، اظهار داشت:  بعد از انقلاب اسلامی شاهد یک انقلاب ادبی و فرهنگی هستیم که بخش عمده آن در حوزه دفاع مقدس است.

وی افزود: همان‌طور که اشاره شد 450 اثر از شاعران متعددی به این کنگره رسیده است که از جوان‌‌ترین‌ها تا مُسن‌ترین‌ها، آقایان و خانم‌ها پوشش همه جانبه‌ای صورت گرفته که برای ما قابل اعتنا و شکر است. شکر از خداوند و تشکر از شاعران برای اینکه به ما عنایت و اعتماد کردند و آثارشان را ارسال کردند.

این شاعر برجسته کشورمان بیان کرد: امروز در شرایط جدیدی هستیم که محتوای جدیدی را می‌طلبد. اگر شعر دفاع مقدس را بررسی کنیم به عنوان نمونه شعر «ای لشگر صاحب زمان» در زمانه خودش خیلی خوب بود اما در شرایط جدید کاربردی ندارد. شرایط جدید ایران و شرایط دفاعی آن و مباحث دفاع از حرم حرف‌های جدید و شعر جدیدی را می‌طلبد.

اکرامی‌فر تاکید کرد: شعر گفتن به سبک گذشته در توصیف دفاع مقدس امروز دیگر کاربرد ندارد. شرایط جدید دفاع مقدس، شهدا، مدافعان حرم و مفقودالاثر می‌طلبد که شعرهای تازه روز تولید گفته شود.

خلأهای موسیقی را برطرف می‌کنیم

مصطفی محدثی‌خراسانی با اعلام دائمی بودن دبیرخانه این کنگره، اظهار داشت: این کنگره پس از اولین تجربه خود و نیازسنجی‌هایی که صورت گرفته تصمیم بر دائمی کردن دبیرخانه گرفت تا ارتباط ما با شاعران سراسر کشور محدود به کنگره نباشد و ما بتوانیم هر ساله این کنگره را که هدف ترمیم پیوند سرودهای آغاز انقلاب و دفاع مقدس برگزار کنیم.

دبیر نخستین کنگره «ترنم حماسه» با تاکید بر اینکه به دنیال گشودن و گسترش افق‌های تازه‌‎‌ای در حوزه موسیقی دفاع مقدس هستیم، عنوان کرد: دفاع مقدس یک اتفاق تاریخی نیست که ما به گذشته ارجاع کنیم بلکه یک جریان زنده و پویاست. هدف کنگره در اختیار قرار دادن متون برای گروه‌های سرود و رفع خلأهای موجود است.
 
انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها