دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و پیامدهای آن

دونالد ترامپ در اولین سفر خارجی خود، با استقبال رسمی مقامات رژیم سعودی وارد ریاض شد.
کد خبر: ۲۴۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶ - 20May 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا در صدر هیأتی عالی‌رتبه از مقامات آمریکایی و به دعوت رسمی دولت رژیم سعودی، وارد ریاض پایتخت عربستان شد. وی و همسرش ملانیا به محض ورود به فرودگاه ریاض، مورد استقبال رسمی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه رژیم سعودی واقع شدند. ایوانکا ترامپ دختر ترامپ و همسر یهودی و صهیونیست وی، جارد کوشنر، نیز آنان را در این سفر همراهی می‌کنند.

آن‌طور که مقامات سعودی برنامه‌ریزی کرده‌اند، جلسه‌ای مشترک میان ترامپ و رهبران دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض برگزار خواهد شد. هدف از این جلسه، بررسی سیاست‌ها و تهدیدات مشترک آمریکا و دولت‌های خلیج است. انتظار می‌رود که موضوع تشکیل «ناتوی عربی- سنی» در این جلسه مطرح و سپس در جلسه بعد، که قرار است میان ترامپ و مقامات چندین کشور اسلامی برگزار شود، به بررسی و اجرا گذاشته شود.

این سفر را باید اولین اقدام در راستای گسترش روابط ترامپ با متحدین عربی آمریکا، که هدف اصلی خود را مقابله با ایران عنوان می‌کنند، به حساب آورد. اقدام مقامات دولتی رژیم سعودی در آزاد گذاشتن ملانیا ترامپ برای عدم استفاده از حجاب اسلامی، نشان می‌دهد که دولت سعودی برای تحقق اهداف خود و جلب نظر سیاست‌مداری غیرقابل پیش‌بینی نظیر ترامپ، حتی حاضر است از قوانین و رسوم خود پیرامون لزوم استفاده از حجاب برای زنان خارجی غیرمسلمان در عربستان را نادیده بگیرد.

اهمیت سفر ترامپ به غرب آسیا، که قرار است در ادامه به فلسطین اشغالی منتهی شود، زمانی مشخص می‌شود که می‌بینیم رئیس‌جمهور آمریکا طی نقشه‌ای از پیش طراحی شده، با کمک ارتش‌های عربی بویژه اردن و عربستان، به دنبال ایجاد یک ائتلاف نظامی عربی- سنی در خاورمیانه است که هدف آن نه مقابله خطر جریان‌های تکفیری، بلکه رویارویی با نیروهای محور مقاومت در سوریه است.

حضور قدرتمندانه مستشاران ایران و رزمندگان حزب‌الله لبنان به همراه دیگر نیروهای محور مقاومت در شام، که با هماهنگی و درخواست مستقیم ارتش سوریه صورت می‌گیرد، غرب و دولت‌های عربی متحد آن به همراه اسرائیل را تا حد زیادی از اهداف مورد نظرشان در ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی گسترده در خاورمیانه دور کرده است.

تأسیس ناتوی عربی، که هدف اصلی ترامپ از دیدارهای امروز و فردا با مقامات کشورهای عربی و اسلامی در ریاض است، گامی مهم از سوی نیروهای جبهه استکبار برای مقابله با نیروهای جبهه مقاومت است. ترامپ با اتخاذ این سیاست نشان داد که نه تنها به دنبال تکرار سناریوهایی نظیر حمله موشکی به پایگاه شعیرات سوریه است، بلکه مانند حوادث چند روز اخیر در صحرای تدمر، این انگیزه و توانایی را دارد که به طور گسترده از هر نوع عملیات ائتلاف عربی ضد مقاومت و تروریست‌های حامی آن در سوریه حمایت کند.

اگرچه موضوع سوریه یکی از مسائل محوری پیرامون تأسیس ناتوی عربی است، اما با توجه به موضع‌گیری‌های سران عرب نسبت به تحولات عراق و به شکل ویژه، نقش بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) در این تحولات، به طور قطعی باید گفت که بررسی طرح‌های گوناگون برای جلوگیری از گسترش نفوذ بسیج مردمی در عراق از طریق اعمال فشارهای بین‌المللی- عربی بر دولت حیدر عبادی نخست‌وزیر این کشور جهت کاهش قدرت و توان عملیاتی این نیرو نیز در دستور کار جلسات آینده با ترامپ خواهد بود.

با توجه به وضعیت کنونی، باید انتظار گسترش بیش از پیش روابط ریاض و واشنگتن را داشت. این روابط در کنار روابط گسترده آمریکا با اسرائیل، که در زمان ترامپ شیبی فزاینده به خود گرفته است، بخش اصلی تلاش دولتمردان ایالات متحده جهت مقابله هژمونی ایران و گسترش نفوذ دولت‌های رقیب نظیر روسیه و چین در غرب آسیا است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار