الوقت بررسی کرد؛

اتحاد صهیونیستی - سعودی برای نجات ریاض از باتلاق یمن

ورود موشک‌های میان برد و دور برد یمنی به عرصه نبرد و اثبات کارآمدی آن در هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی و تاسیسات اقتصادی واقع در عمق خاک عربستان، که شرایط را به نفع مردم یمن و جنبش انصارالله تغییر داده و تا حد زیادی شکست نهایی سعودی‌ها در این جنگ را اثبات کرده است در تلاش سعودی‌ها برای وارد کردن رژیم صهیونیستی در این جنگ بی تاثیر نبوده است.
کد خبر: ۲۴۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ - 24May 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، اخیرا یک پایگاه خبری انگلیسی با اشاره به مشارکت علنی ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ یمن و بمباران تعز، از اعتراف ریاض مبنی بر نیازش به ارتش تل‌آویو برای سرکوب انقلابیون یمن خبر داد.
 
پایگاه خبری انگلیسی «لیبرتی فایرز»، طی خبری، پیوستن اسکادران نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به صفوف ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ یمن را افشاء کرد و نوشت: این اسکادران به صفوف ائتلاف سعودی پیوسته و نخستین عملیاتش را علیه یک پایگاه آموزشی حوثی‌ها در تعز انجام داده است.

این پایگاه در خبری به نقل از سرتیپ «احمد العسیری» سخنگوی وزارت دفاع عربستان نوشت: در نخستین حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیلی، پایگاه نظامی آموزشی حوثی‌ها در تعز هدف قرار گرفت. در این مرحله ما شدیدا به ارتش تل‌آویو نیاز داریم تا از پیشروی ایران در یمن جلوگیری کنیم. امیدواریم که این دخالت مهم ارتش اسرائیل، افق جدیدی را در روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل ایجاد کند. این پایگاه همچنین از وجود مذاکرات محرمانه میان رژیم صهیونیستی و عربستان درباره ارائه حمایت هوایی از ائتلاف عربی در جنگ با انصارالله خبر داد اما جزئیاتی از زمان و مکان سخنان عسیری درباره همکاری با تل‌آویو ارائه نکرد.

افشای خبر همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی در جنگ یمن در حالی است که مقامات سعودی که از مدت‌ها پیش و بویژه پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا تا حد زیادی نسبت به پیشبرد استراتژی‌های خود در منطقه امیدوار شده‌اند سعی دارند تا از حمایت واشنگتن و تل‌آویو در بحران‌های سوریه و یمن به عنوان مهم‌ترین کانون‌های تمرکز خود برای تعریف یک راهبرد همکاری جویانه با آنها علیه تهران بهره برند. حوزه‌های نفوذی که ایران و عربستان درگیر جنگ نیابتی در آن بوده و تاکنون، متحدان تهران در این جنگ فرسایشی دست بالاتر را پیدا کرده اند.

با توجه به اینکه سوریه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی برای نقش جهانی آمریکا و رژیم صهیونیستی تعیین کننده است و یمن نیز در موقعیت کانونی انرژی جهانی واقع شده است و هرگونه افزایش تنش در تنگه باب المندب، نقش اقتصادی و امنیتی آنها بویژه اسرائیل را تهدید می‌کند، بنابراین می‌توان انتظار تحرک جدی‌تر عربستان و متحدان آن در این دو حوزه مهم را در آینده داشت که مستقیم با نقش منطقه‌ای ایران در ارتباط است.

از همین زاویه نیز، مقامات عربستان سعودی از مدت‌ها پیش درصدد دامن زدن به اظهارات ضد ایرانی خود بخصوص درباره یمن برای جلب توجه آمریکا برآمده‌اند، چرا که یمن به مراتب بیشتر از سوریه برای نقش عربستان در سطح شبه جزیره عربی و همچنین خاورمیانه حائز اهمیت راهبردی است. از سوی دیگر، معادلات مربوط به حفظ امنیت اسرائیل در این حوزه نیز بیش از گذشته شده است. از این دیدگاه جلوگیری از برپایی مردمسالاری دینی در یمن ( قرار گرفتن جنبش انصارالله در رأس دولت جدید یمن با اتکا به آراء عمومی ) از یک سو به منزله راه کسب انواع منفعت‌های اقتصادی و تجاری از کشورهای پادشاهی منطقه ( باج خواهی از ارتجاع عربی) و از سوی دیگر به معنی جلوگیری از پیدایش شرایطی است که در میان مدت و درازمدت می‌تواند خطراتی احتمالی از ناحیه مردم یمن برای اسرائیل بوجود بیاورد. به ویژه آن که مقامات تل آویو، جنبش انصارالله را نسخه دوم و بسیار بزرگتر از حزب الله لبنان می‌دانند و مسلح شدن انصارالله به توانمندی‌های موشکی، کابوس شکست‌های پی در پی آنان را درجنگ‌های 22 روزه ، 8 روزه و 51 روزه، احیا می‌کند.

بنابراین با در نظر گرفتن اهمیت یمن در استراتژی منطقه‌ای عربستان و رژیم صهیونیستی و وجود زمینه‌های نزدیکی این رژیم به حکام عرب به خصوص عربستان با هدف مقابله با نفوذ ایران و مهار مقاومت اسلامی در منطقه می‌توان شاهد همکاری گسترده تر دو رژیم در منطقه از جمله در یمن بود. مضاف بر آنکه ورود موشک‌های میان برد و دور برد یمنی به عرصه نبرد و اثبات کارآمدی آن در هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی و تاسیسات اقتصادی واقع در عمق خاک عربستان، که شرایط را به نفع مردم یمن و جنبش انصارالله تغییر داده و تا حد زیادی شکست نهایی سعودی‌ها در این جنگ را اثبات کرده است در تلاش ریاض برای وارد کردن رژیم صهیونیستی در این جنگ بی تاثیر نبوده است. همچنانکه پیش از این نیز، ریاض برای وارد کردن سایر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله پاکستان برای نجات این کشور از باتلاق جنگ یمن اقدام کرده بود.

در حال حاضر اتحاد اسرائیل و عربستان در جنگ یمن، به رغم آنکه در یمن از نظر نظامی هیچگونه توازنی بین آنها و مردم مقاوم یمن وجود ندارند تا کنون نتوانسته است به اهداف مدنظر خود دست یابد. براین اساس، اگرچه امروز مردم مظلوم یمن در فقر، فشار و ظلم بسر می‌برند و شرایط بسیار سخت است اما بازهم این رژیم‌ها به هدف‌شان نرسیده اند. همین موضوع که رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی نتوانستند به اهداف‌شان در یمن برسند به لحاظ اعتباری شکست سختی برای آنهاست و بزرگترین خسارت محسوب می‌شود.
 
انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار