یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

زمینه‌سازی برای ظهور در نیمه خرداد

انقلاب اگر در سرنگونی حکومت طاغوت و مرزهای ایران محصور می‌شد، دیگر ماهیت اصلی خود را از دست می‌داد و نمی‌توانست به حرکت خود ادامه دهد؛ لذا امام خمینی (ره) بر صدور انقلاب به همه جهان تاکید کردند.
کد خبر: ۲۴۲۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲ - 05June 2017
زمینه‌سازی برای ظهور در نیمه خردادگروه اخبار داخلی دفاع پرس - شهاب شعبانی نیا؛ 54 سال قبل در چنین روزی دو واقعه مهم در تاریخ ایران روی داد، که زمینه‌ساز تحولات شگرفی در منطقه و جهان شد؛ اولین اتفاق، دستگیری آیت الله العظمی خمینی (ره) بود. ساعت سه بامداد 15 خرداد 1342 ساواک با یورش به منزل امام خمینی (ره) در قم ایشان را دستگیر کرد. امام (ره) ابتدا به بازداشتگاه باشگاه افسران و سپس به زندان قصر منتقل شدند.

اما اتفاق دوم پس از اعلام خبر دستگیری امام (ره) رخ داد. واقعه‌ای که جرقه آغازین نهضت روح الله شد و سرانجام توانست طومار رژیم منحوس پهلوی را در هم بپیچد. مردم در برخی شهرها با شنیدن ماجرای دستگیری مرجع تقلید خود، در اعتراض به این اقدام حکومت به خیابان‌ها ریختند و با سر دادن شعار، خواستار آزادی امام (ره) شدند. این اعتراض‌ها در قم و ورامین رنگ خون به خود گرفت.

مزدوران رژیم سفاک پهلوی ابتدا در قم مردم معترض را گلوله باران کردند و سپس تظاهرات کفن پوشان ورامینی را به خاک و خون کشیدند. از آن سو، دژخیمان حکومت، امام (ره) را به نقطه‌ای در قیطریه تهران منتقل کرده و ایشان را در آن‌جا در حصر خانگی نگه می‌دارند. سرانجام پس از 10 ماه امام (ره) آزاد می‌شوند. اعلام خبر آزادی ایشان باعث برپایی جشن‌هایی توسط مردم می‌شود؛ اما امام (ره) طی یک سخنرانی در قم، با یادآوری کشتار مردم در 15 خرداد 1342، پانزدهم خرداد را برای همیشه روز عزا می‌خوانند و می‌فرمایند: «امروز جشن معنی ندارد. تا ملّت عمر دارد، غمگین در مصیبت پانزده خرداد است.»

قیام 15 خرداد زمینه‌ساز وقوع انقلاب اسلامی در ایران شد. نهالی که ملت ایران در این روز نشاندند و با خون خود آن را آبیاری کردند، پس از 15 سال به بار نشست و ملت ایران با هدایت‌های رهبر فرزانه‌ای چون حضرت روح الله توانستند کاخ ستم را در این کشور فرو بریزند و دست‌نشاندگان شیطان بزرگ را از اریکه قدرت به زیر بکشند.

15 خرداد نقطه عطفی بود، که ابتدا ایران و سپس منطقه و جهان را تحث تاثیر قرار داد. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مرهون رهبری خردمندانه امام (ره) و روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیری ایرانیان بود. تاثیرات حاصل از قیام 15 خرداد تا حدی بود که امام خمینی (ره) در بخشی از یک شعر معروف خود چنین سروده اند: «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم».

صرف پیروزی انقلاب اسلامی چیزی نبود که حضرت روح الله را راضی کند. انقلاب اگر در سرنگونی حکومت طاغوت و مرزهای ایران محصور می‌شد، دیگر ماهیت اصلی خود را از دست می‌داد و نمی توانست به حرکت خود ادامه دهد؛ لذا امام خمینی (ره) بر صدور انقلاب به همه جهان تاکید کردند. ایشان هدف بزرگی داشتند؛ زمینه‌سازی برای ظهور منجی؛ همان موعودی که با فرجش حکومت عدل الهی را در زمین برقرار می‌کند.

البته پر واضح است که صدور یک انقلاب نه به سرنیزه و سلاح، بلکه به تبیین اندیشه های آن نیاز دارد و بر همین اساس ایران اسلامی توانست برای ملل منطقه و سایر نقاط جهان الگویی در زمینه عدالت‌خواهی، ظلم‌ستیزی و مبارزه با مستکبران باشد.

تحولات ناشی از وقوع انقلاب اسلامی، منافع جهانخواران را به خطر انداخت و آنها را در جبهه مقابل ایران و اسلام ناب قرار داد. هرچقدر میزان نفوذ انقلاب افزایش می‌یافت، فشارها بر ایران نیز بیشتر می‌شد؛ اما این همه ماجرا نبود. گسترش موج انقلاب، جبهه گسترده ای را مقابل دنیای استکبار گشود؛ جبهه‌ای که از ایران آغاز شد و به سوریه، عراق، یمن، بحرین و نیجریه گسترش یافت.

انقلاب اسلامی نبرد اندیشه حق با باطل را وارد فضای جدیدی کرد؛ نبردی که تا ظهور و استقرار حکومت عدل جهانی ادامه خواهد یافت و این‌ها همگی از نتایج قیام پرشور و آگاهانه مومنان است در روز «15 خرداد».

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار