دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

آزادسازی «رقه» و ابعاد آن

پیشروی همزمان ارتش سوریه و کردها در استان رقه، نشان از پایان کار داعش در این استان و تلاش این گروهک برای ادامه حضور در دیرالزور است.
کد خبر: ۲۴۳۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ - 13June 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، استان رقه در شمال سوریه، که مرکز خلافت گروهک تروریستی داعش است، شاهد پیشروی گسترده نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کرد مسلح مورد حمایت آمریکا) از یک سو و نیروهای ارتش سوریه و مقاومت اسلامی از سوی دیگر است.
 
تصرف محله «رومانیه» در غرب شهر رقه، اولین گام کردها برای سیطره بر این شهر است. با این وجود اخباری از سوی رسانه‌های محلی و منطقه‌ای پیرامون آغاز مذاکرات نمایندگان داعش با نمایندگان کردها در شهرک عین‌عیسی در حومه رقه برای انتقال نیروهای این گروهک به خارج از این شهر در برابر تحویل آن به کردها به گوش می‌رسد. ناگفته پیداست که مقصد اصلی این نیروهای در حال انتقال، شهر دیرالزور است که در عمل تنها منطقه‌ای است که بخش عمده‌ای از آن در اشغال داعش باقی مانده است.
 
آزادسازی رقه و ابعاد آن 
 
فشار همزمان نیروهای عراقی بر موصل و نیروهای سوری (اعم از ارتش و کردها) بر رقه، باعث شده است که این گروهک به جز شهر دیرالزور، که در ساحل رود فرات واقع شده است، منطقه دیگری برای هدایت عملیات‌های خود در معدود نقطه باقی‌مانده تحت کنترل به اصطلاح دولت خلافت نداشته باشد.
 
با این حال، اهداف مشترک ناگفته‌ای میان کردها و آمریکایی‌ها پیرامون پاکسازی شهر رقه وجود دارد. واشنگتن به دنبال این است که از طریق کردها، پایگاه‌هایی ثابت برای نظامیان خود در شمال سوریه ایجاد کند. با این وجود، دولت ترکیه اعلام کرده است که با گسترش نفوذ کردها در شهرهای مهم شمال سوریه به شدت برخورد خواهد کرد. از سوی دیگر، باید واکنش جالب توجه روسیه نسبت به نقل و انتقال عناصر داعش را یادآور شد.
 
طی روزهای گذشته، صدها نفر از نیروهای داعش طی توافق با کردها در حال خروج از رقه به سمت نواحی جنوبی این شهر بودند. هدف آنان از این جابجایی، نزدیک شدن به شهر تدمر در مرکز صحرای سوریه بود. آنچه که این نیروها از آن غافل بودند، اطلاع دقیق دستگاه اطلاعات روسیه از این جابجایی بود. دقایقی بیشتر از خروج این نیروها از شهر رقه نگذشته بود که جنگنده- بمب‌افکن‌های نیروی هوایی ارتش روسیه با حمله به این کاروان، آن را به طور کامل نابود کردند.
 
اگرچه هدف جابجایی نیروهای داعش طی توافق با کردها، نه شهر دیرالزور بلکه شهر تدمر در غرب دیرالزور و شرق حمص بود، اما از آنجا که هدف جابجایی این نیروها به سمت جنوب جهت مقابله با ارتش سوریه و تضعیف محور مقاومت بود، نیروی هوایی روسیه به سرعت اقدام به بمباران کامل این نیروها کرد و در نتیجه 120 تن از مزدوران داعش در حمله هوایی روس‌ها به هلاکت رسیدند.  
 
آزادسازی رقه و ابعاد آن 
همزمان با این تحولات، ارتش سوریه در جبهه‌های صحرای سوریه و غرب استان رقه دست به پیشروی‌های گسترده‌ای زد. بعید به نظر می‌رسد که ارتش سوریه به دنبال درگیری با کردها باشد. البته قطعا در مورد ترکیه اینگونه نیست. آنکارا در پی پیشروی کردها در شهر رقه، اعلام کرده است که این موضوع را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. این موضوع همزمان با حمایت واشنگتن از کردها، باعث تشدید اختلافات میان اردوغان و ترامپ شده است.
 
شهر رقه آخرین‌ هفته‌ها، بلکه آخرین روزهای حضور داعش را شاهد است. تمام طرف‌های درگیر بر این موضوع اتفاق نظر دارند که همزمان شکست داعش در رقه و موصل، پایان کار این گروهک تروریستی خواهد بود و دیرالزور در عمل، چیزی جز یک اقامتگاه موقت برای تروریست‌های داعش نیست.
 
آزادسازی رقه و ابعاد آن 
به همین دلیل این گروهک، استراتژی خود را پس از شکست‌های آتی در اطراف دیرالزور، بر تقویت گروهک‌های تکفیری زیرشاخه خود در سراسر جهان متمرکز خواهد کرد. چیزی که امروز بخشی از آن را در حوادث شهر مسلمان‌نشین «ماراوی» در جنوب فیلیپین مشاهده می‌کنیم.
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار