العهد گزارش داد؛

جنگ «دوحه» و «ریاض» در فضای مجازی!

نبرد میان آل‌ثانی و آل‌سعود از فضای سیاسی و اقتصادی، وارد فضای مجازی شده است.
کد خبر: ۲۴۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴ - 14June 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس به نقل از العهد،‌ درگیری میان رژیم سعودی و دولت قطر، که بر سر اختلافات گسترده سیاسی و مرزی میان دو کشور به وقوع پیوسته است، هم‌اکنون نه میان مقامات دو کشور و در فضای رسمی، بلکه میان اتباع و شهروندان آنان در فضای مجازی با شدت زیادی ادامه دارد.
 
پخش هشتگ «قطع رابطه با قطر» طی مدت کوتاهی در صدر مطالب منتشر شده در توئیتر قرار گرفت. مشابه این اتفاق در مورد نشر نظرات مخالف قطر، که این کشور را متهم به حمایت از تروریسم می‌کردند، در فیسبوک و اینستاگرام رخ داد.
 
این اتفاقات پس از ماجرای سه هفته قبل، که طی آن اظهاراتی منتسب به امیر قطر در حمایت از ایران و حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین در یکی از پایگاه‌های اطلاع‌رسانی رسمی قطر منتشر شد، با واکنش تند ریاض و متحدان عربی آن، آغاز شد. هم‌اکنون این درگیری به میان کاربران فضای مجازی کشیده شده است.
 
یکی از کاربران سعودی در پستی اظهار کرد: «چه توقعی از دولتی دارید از روز تأسیس، جز کودتا و خیانت ندیده است؟» در پاسخ به این پست، یکی از کاربران قطری از کاربر سعودی پرسید: «اصلا دولت سعودی به چه کسانی کمک مالی می‌کند؟»
 
در یکی دیگر از پست‌های توئیتر، یکی از کاربران اماراتی ضمن مخالفت با برگزاری جام جهانی 2022 در قطر، هشتگ «جام جهانی 2022 در امارات» را منتشر کرد. در واکنش به این مطلب، یکی از کاربران قطری خطاب به وی نوشت: «خیال کردی!»
 
جنگ دوحه و ریاض در فضای مجازی 
 
کاربران شهروند کشورهای خلیج هم‌چنین مطلب نوشته شده از سوی «جمیل ذیابی» سردبیر روزنامه «عکاظ» رژیم سعودی را منتشر کردند. او در مطلبی نوشته بود: «طبیعی نیست که شکم قطری‌ها این‌قدر سریع به غذاهای ایرانی و ترکیه‌ای عادت کند.» مقصود وی از این عبارت، تلاش ایران و ترکیه برای شکستن محاصره غذایی ملت قطر توسط دولت‌های عربی خلیج فارس به رهبری رژیم سعودی است. در پی این مطلب، هشتگ «شکم قطری‌ها» نیز از سوی اتباع دولت‌های مخالف قطر در توئیتر و فیسبوک منتشر شد.
 
همزمان با این نبرد مجازی، شبکه‌های اجتماعی اقدام به نظرسنجی از اتباع کشورهای عربی عضو خلیج‌فارس پیرامون تأیید یا مخالفت با سیاست‌های حکومت‌های خود در مورد قطر کردند. طی نظرسنجی که توئیتر در این مورد میان اتباع رژیم سعودی، امارات و بحرین انجام داد، بیشتر اتباع سه کشور از سیاست‌های سخت ریاض، ابوظبی و دوحه پیرامون مخالفت با قطر و تحریم و محاصره این کشور و مردم آن، حمایت کردند.
جنگ دوحه و ریاض در فضای مجازی 
قطری‌ها نیز در مقابل، با نشر هشتگ «تمیم باشکوه» از امیر جوان این کشور حمایت کردند. آنان این عبارت را نه تنها در فضای مجازی نشر دادند، بلکه به سرعت روی خودروها و لباس‌های خود نیز چاپ کردند.
 
در واکنش به این نبرد فرهنگی- مجازی میان اتباع قطر و دولت‌های عربی خلیج‌فارس، خالد الحروب استاد عرب‌زبان دانشگاه «نورث وسترن» ایلینوی آمریکا، اظهار کرد: «هم‌اکنون رسانه از یک ابزار تبلیغاتی به یک سلاح جنگی میان دولت‌های حاضر در منطقه غرب آسیا تبدیل شده است.»
 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار