عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

ممانعت کمتر ایران از ترانزیت مواد مخدر به غرب، سبب جلب همکاری کشورهای اروپایی می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، برای جلب همکاری‌ اروپاییان با ایران در موضوع مبارزه با مواد مخدر، خواستار ممانعت کمتر ایران از ترانزیت مواد مخدر به کشورهای غربی شد.
کد خبر: ۲۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳ - 03August 2014

ممانعت کمتر ایران از ترانزیت مواد مخدر به غرب، سبب جلب همکاری کشورهای اروپایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، "احمد بخشایش اردستانی" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: با توجه به اینکه حدود شش میلیون نفر در کشور ( با احتساب خانواده معتادان) بهصورت مستقیم و غیر مستقیم درگیر معضل مواد مخدر هستند، باید بسترهای مبارزه با این بلیه شوم بهصورت فرهنگی و اجتماعی فراهم شود و پس از فراهم کردن بسترها آن را در جامعه نهادینه ساخت.
 
وی افزود: در مدارس از مقطع ابتدایی تا دبیرستان و در دانشگاهها و سایر نهادهای آموزشی جهت موثر واقع شدن رویکرد اجتماعی مبارزه با مواد مخدر، باید فرهنگسازی مناسبی صورت بگیرد، همچنین باید پذیرفت اقداماتی که تاکنون در این رابطه انجام گرفته کافی نبوده، و با توجه به اینکه انواع مخدرهای جدید صنعتی تهیه و تولید میشود، آموزشهای ارائه شده در رابطه با پیشگیری از اعتیاد نیز به درستی انجام نشده است.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه علل گرایش جوانان به مواد مخدر در کشور باید بهصورت علمی و دقیق ریشهیابی شود، گفت: باید بررسی کرد که علل اجتماعی و اقتصادی یا فردی و خانوادگی بیشتر در بروز اعتیاد به مواد مخدر دخیل هستند و پس از شناسایی علت بهدنبال درمان و پیشگیری بگردیم.
 
وی با بیان اینکه باید ریشه اعتیاد را در کشور خشکاند و این مهم تنها با اقدامات اساسی انجام میگیرد، عنوان داشت: اروپاییان اصرار دارند که چرا ما قاچاقچیان مواد مخدر را اعدام میکنیم، در حالی که این امر سبب جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی می شود. لذا در این رابطه بنده معتقدم باید برای جلب همکاری بیشتر اروپا، کمتر مانع ترانزیت مواد مخدر به کشورهای غربی شد تا آنها خودشان پس از مدتی دست به دامان جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر شوند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: در حال حاضر ایران به دلیل مانع شدن از ترانزیت مواد به اروپا به صورت دوجانبه هزینههایی را پرداخت میکند؛ از یک طرف سربازان ما در مرزها برای مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر شهید میشوند و از طرفی اروپاییان ما را متهم به زیر پاگذاشتن حقوق بشر با اعدام قاچاقچیان میکنند. پس باید بهدنبال راهکاری جدید و رویکردی متفاوت در امر ترانزیت مواد مخدر به اروپا باشیم و اولویت مبارزه با مواد مخدر را در کشور و پیشگیری از اعتیاد میان جوانان میهن باشیم.
 
بخشایش گفت: تقریبا همیشه رسانهها از عوارض مصرف مواد مخدر صحبت کرده و خطراتی که خانوادهها و جوانان را در این زمینه تهدید میکند، به تصویر کشیدهاند، ولی با این وجود میتوان اذعان داشت که از این طریق بهصورت چشمگیر در پیشگیری از اعتیاد موفق نبوده و یا در آگاهیسازی به درستی عمل نکردهایم.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز بسیاری از مواد مخدر صنعتی به راحتی در محیط آشپزخانههای خانگی قابل تولید هستند، تصریح کرد: دانش تک تک افراد جامعه برای پیشگیری از گرایش به چنین موادی باید ارتقاء یابد؛ چرا که امروزه جوانان زیادی با تبلیغ لاغری، افزایش تمرکز و... گرفتار معضل اجتماعی اعتیاد شدهاند، اعتیادی که برای ترک آن هزینههای زیادی برای خانوادهها و کشور دارد و دولتمردان و مسئولان کشور را با چالشی جدی مواجه میسازد.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان داشت: برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر میتوان مردم را تشویق کرد که محلهایی را که احتمال تولید و ترانزیت مواد مخدر صنعتی دارند به پلیس اطلاع دهند و در عین حال نیز افزایش دانش در این زمینه به مردم را با جدیت دنبال کنیم.
 
وی با انتقاد از دستگاههایی که به بهانه نبود اعتبار کافی به درستی در امر مبارزه با مواد مخدر عمل نمیکنند، گفت: موضوع مدیریت بسیار مهمتر از اعتبار است. چه بسا که با مدیریت صحیح و اعتیار محدود نیز میتوان به نتایج موفقی دست یافت.
 
بخشایش در پایان به دولتمردان پیشنهاد کرد: رویکرد خود در امر جلوگیری از ممانعت ترانزیت مواد به غرب بهصورت جدی تغییر داده و تمرکز مبارزه با مواد مخدر را در کشور گذاشته و برای پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر بهویژه از نوع صنعتی اهتمامی بیش از گذشته داشته باشند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار