در سالگرد انتصاب سرلشکر باقری به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

فرمانده‌ای مصمم در برابر دشمنان و در اندیشه تشکیل بسیج جهان اسلام

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در یک سال اخیر نشان داده است که در برابر تهدیدات دشمنان مصمم به اقدام متقابل است و همچنین بیان داشته است: به فضل الهی تشکیل «بسیج جهان اسلام» به برکت «شجره طیبه بسیج» ملت ایران، شدنی است.
کد خبر: ۲۴۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲ - 30June 2017
فرمانده‌ای مصمم در برابر دشمنان و در اندیشه تشکیل بسیج جهان اسلام

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ هشتم تیر 1395 بود که فرمانده معظم کل قوا در حکمی سردار باقری را به عنوان رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کردند و از تلاش‌های سردار فیروزآبادی که به مدت 27 سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را بر عهده داشت، تقدیر به عمل آوردند.

اکنون که یک سال از تاریخ این انتصاب می‌گذرد بر آن شدیم تا مروری گذرا بر مواضع و دیدگاه‌های سردار باقری در سال اول مسئولیت ستادکل نیروهای مسلح داشته باشیم. لذا آنچه در ادامه آمده گزیده‌ای از زندگی‌نامه، سخنان، مواضع، پیام ها و دیدگاه‌های رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از هشتم تیر 95 تا هشتم تیر 96 است که توسط گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس گردآوری شده است.

حکم انتصاب

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی سردار سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری را به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کردند.

متن حکم فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سردار سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری

با توجه به انتقال سردار سرلشکر بسیجی دکتر سید حسن فیروزآبادی به جایگاه مشاورت عالی فرماندهی کل نیروهای مسلح، و نظر به خدمات شایسته و تجارب ارزنده جناب‌عالی در دوران دفاع مقدس و پس از آن به‌ویژه در مسئولیت‌های ستاد کل و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، شما را به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب می‌کنم.

با تمسک و امید به عنایات الهی، ارتقاء توانمندی‌ها و آمادگی‌های دفاعی امنیتی نیروهای مسلح و بسیج مردمی و امکان پاسخگویی به‌موقع و مؤثر به هر سطح و نوع از تهدیدات متوجه به نظام جمهوری اسلامی ایران با عمل انقلابی مورد انتظار است.

از تلاش‌های مخلصانه و مدبرانه سردار سرلشکر بسیجی دکتر فیروزآبادی از ابتدا تا کنون در این مسئولیت مهم قدردانی و تشکر می‌کنم.

دوام توفیقات همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای

۸/ تیر ماه/ ۹۵

زندگی نامه و سوابق

محمد حسین افشردی معروف به محمد باقری (متولد ۱۳۳۹) برادر کوچکتر شهید حسن باقری، سرلشکر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که در جریان انقلاب اسلامی ضمن فعالیت‌های انقلابی، مدتی را پس از پیروزی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در کمیته انقلاب اسلامی فعالیت داشته است.

وی پس از اخذ دیپلم در زمان پیروزی انقلاب اسلامی وارد دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک سابق) شد و پس از تعطیلی دانشگاه‌ها در بهار سال 1359 به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نایل آمد و با وقوع جنگ تحمیلی عازم جبهه‌های حق علیه باطل شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس ابتدا به عنوان نیروی اطلاعات عملیات و سپس مسئول اطلاعات لشکرها و از سال 1362 تا پایان دوران جنگ تحمیلی به عنوان مسئول اطلاعات عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه کربلا و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) حضور داشته است.

سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری که دارای سابقه جانبازی نیز است، پس از دوران دفاع مقدس به ستاد کل نیروهای مسلح منتقل و در مسئولیت‌های مختلفی به عنوان رئیس اداره اطلاعات و سپس معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل و همچنین رئیس ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح ایفای مسئولیت کرده است؛ البته به موازات مسئولیت‌های یاد شده از سال 1386 نیز به عنوان معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء (ص) خدمت کرده است.

سردار باقری درباره علت اینکه در کسوت نظامی گری ماندگار شده، عنوان می‌کند: «قبل از انقلاب، در دوران حکومت گذشته و در دوران محصلی، زمانی که به مشاغل آینده فکر می‌کردیم، اگر هزار گزینه نام برده می‌شد، یک گزینه هم این نبود که وارد عرصه نظامی گری شویم؛ چون حکومت گذشته حکومتی بر خلاف جریان مردم بود و ما همواره نظر خوبی به حکومت گذشته و نیروهای شهربانی و نظامی نداشتیم؛ البته در آن طیف هم افراد خوبی هم ممکن بود باشند اما ما فکر می‌کردیم این نیروهای نظامی در جهت استحکام‌های بنیان حکومت طاغوتی خدمت می‌کنند.

انقلاب پیروز شد و ما به سمت مسیر دروس فنی دانشگاه رفتیم. حوادث انقلاب و جنگ ما را به سوی نیروهای مسلح و باقی ماندن در سپاه کشاند؛ از آن زمان به بعد و با گذشت چند سالی از جنگ مطمئن شدیم به مسیر دانشگاه‌های صنعتی کشور نمی‌توان بازگشت؛ لذا پذیرفتیم که در کسوت نظامی‌گری بمانیم و ضرورت نیز این را ایجاب می‌کرد.»

نامبرده دارای مدرک دکتری جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با مرتبه استاد تمامی است و علاوه بر ایفای مسئولیت‌های اجرایی به تدریس در دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشگاه تربیت مدرس نیز اشتغال دارد.

سرلشکر باقری به علت انجام فعالیت‌های شایسته در دوران دفاع مقدس مفتخر به دریافت سه نشان فتح و برای فعالیت‌های پس از دفاع مقدس نیز یک نشان نصر از دست مبارک فرماندهی معظم کل قوا شده است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دارای تالیفاتی هم در زمینه ژئوپلتیک قفقاز، منطقه غرب آسیا، حقوق بین الملل دریایی جمهوری اسلامی در خلیج فارس و تنگه هرمز و عضو قطب علمی جغرافیای سیاسی کشور و عضو هیات موسس انجمن ژئوپلتیک ایران است.

تغییر نام خانوادگی

سرلشکر محمد باقری در مورد علت تغییر نام خانوادگی از «افشردی» به باقری نیز این توضیح را داده است: «ماه اول جنگ به اهواز رفتم و در جبهه خوزستان حاضر شدم، اخوی(شهید حسن باقری) به من تذکر دادند که نام من در جبهه برای عدم شناسایی به حسن باقری تغییر کرده؛ من سعی کردم با اسم واقعی خود حرکت کنم ولی به اندازه‌ای شباهت چهره ما زیاد بود که همه متوجه می‌شدند ما برادر هستیم؛ در نتیجه من نیز تغییر نام دادم و شدم محمد باقری و به احترام اخوی این اسم برای ما باقی ماند.

البته در محل دانشگاه، خانواده و... من را به نام افشردی می شناختند ولی در مجموعه کاری به نام باقری شناخته شدم.»

ترفیع درجه

سردار باقری در سال ۱۳۸۷ همراه با سردار مصطفی ایزدی، با دریافت درجه از دستان مبارک فرمانده معظم کل قوا به درجه سرلشکری منصوب شد؛ در واقع سردار باقری از معدود فرماندهان نظامی است که پیش از رسیدن به فرماندهی کل سپاه و ارتش و یا ریاست ستادکل نیروهای مسلح، به درجه سرلشکری ارتقا یافت.

نقش ویژه امنیتی در غرب کشور

سرلشکر باقری با توجه تجربه حضور در بخش‌های اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای مسلح، در بررسی و تصویب طرح‌های مهمی چون حمله به عمق 10 کیلومتری خاک عراق در سال 1375 جهت مبارزه با حزب کومله و حزب دموکرات کردستان و تحرکاتی که غرب کشور انجام می‌دادند، نقش ویژه‌ای داشت.

در آن زمان، سپاه عملیاتی به فرماندهی سردار شهید احمد کاظمی طراحی کرد که به مرکزیت این مجموعه حمله شد و حدود 200 دستگاه خودرو اعم از توپ، نفربر، خمپاره اندازها، واحدهای پیاده و... به مقر اصلی آنها حمله کردند و گلوله‌باران علیه این مجموعه صورت گرفت.

آثار و نوشته‌ها

بررسی و تحلیل ره نامه جنگ پیشگیرانه آمریکا در آسیای جنوب غربی

تعیین عوامل مؤثر بر اصول رهنامه عملیاتی نیروهای زمینی جمهوری اسلامی ایران در نبرد همطراز و ناهمطراز

راهبردهای نظامی مقابله با جنگ احتمالی آینده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس

کارکرد الگوی بازدارندگی طالبان در جنگ پیشگیرانه آمریکا علیه افغانستان در سال ۲۰۰۱ (با تأکید بر عوامل داخلی افغانستان)

تبیین شاخص‌های مؤثر در مدیریت مرزها

تهدیدهای ژئوپلیتیکی مؤثر بر تدوین راهبرد دفاعی ج.ا. ا در قبال ترکیه

تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی شیعه بر توسعه نفوذ انقلاب اسلامی

تعیین عوامل ژئوپلیتیک ترکیه مؤثر بر تدوین راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران

امنیت پایدار در منطقه ژئوپولیتیکی خلیج فارس در پرتو ناپایداری نیروهای همگرا و واگرا ساز

تبیین مرزهای فضای رایانه‌ای و راهبرد مدیریتی آنها

ساختار نظام قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه (با تأکید بر کشورهای برتر منطقه)

الگوی نظری طراحی راهبرد دفاعی مبتنی بر عوامل ژئوپلیتیکی

بررسی میزان مطابقت و تفاوت‌های قانون مناطق دریائی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان (۱۳۷۲) با کنوانسیون حقوق دریاها (۱۹۸۲م)

تحلیل ژئوپلیتیک قفقاز؛ بستری برای تدوین سیاست خارجی مناسبتر در منطقه

تعیین عوامل ژئوپلیتیک ترکیه مؤثر بر تدوین راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی ایران

تبیین برآیند سیاسی واگذاری بهره‌برداری از سواحل مکران به سرمایه‌گذاری داخلی

نگاه آینده نگرانه و استراتژیک

یکی از موضوعات مهمی که درباره سرلشکر باقری مطرح می شود، نگاه آینده نگرانه و استراتژیک وی است که می تواند در ترسیم نقشه راهی عملیاتی برای افزایش اقتدار دفاعی و امنیتی کشورمان، کمک شایانی کند.

البته این نگاه به آینده قبل از منصوب شدن به سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح نیز وجود داشت که نمونه آن توجه به توسعه سواحل مکران است.

وی با طرح ایده ای در اختتامیه همایش توسعه ملی سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران که در چابهار برگزار شد، در سخنانی تاکید می کند: «ما از سواحل مکران دسترسی مستقیم به آب‌های آزاد و بدون وجود هیچ خشکی در سر راه به قطب جنوب داریم و می‌توانیم طبق قوانین بین‌المللی در بخشی از قطب جنوب ادعای حاکمیت کنیم؛ نیروهای مسلح برای کمک به توسعه سواحل مکران، دو سه شهر بزرگ در این منطقه ایجاد خواهند کرد و جاسک و چابهاری که نیروی دریایی ایجاد خواهد کرد، بزرگتر از شهرهای فعلی خواهد بود.»

درخواست اجرای قانون در دیدار با نمایندگان مجلس

در دیداری که اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تیرماه سال 95 با سردار باقری داشتند، در این دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید می‌کند: «نیروهای مسلح و حوزه دفاع نباید دغدغه معیشت داشته باشد؛ ما فقط خواهان اجرای قانون و عملی شدن حقوق قانونی آن‌ها هستیم»

نگاه ویژه به بسیج

همان گونه که در حکم انتصاب سردار باقری آمده، فرمانده معظم کل قوا از وی «ارتقاء توانمندی‌ها و آمادگی‌های دفاعی امنیتی نیروهای مسلح و بسیج مردمی» را انتظار دارد؛ یه همین خاطر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نگاه ویژه‌ای نیز به بسیج دارد و این را می توان در پیامی که به مناسبت هفته بسیج صادر کرد، دید.

در بخشی از این پیام آمده: «بسیج در فراسوی مرزهای ایران و در جغرافیای مقاومت اسلامی و ضد صهیونیستی و مقابله با تروریسم و «فتنه داعش» تبلور معناداری یافته است چرا که «بسیج مردمی» این کشورها پوزه دشمنان قسم خورده اسلام ناب محمدی (ص) را به خاک مذلت مالیده‌اند و به فضل الهی تشکیل «بسیج جهان اسلام» به برکت «شجره طیبه بسیج» ملت ایران، شدنی است.»

وی در جشنواره مالک اشتر بسیج هم تصریح می‌کند: «این توجه به کمیت در بسیج نباید مانعی برای ارتقا معنوی و علمی در آحاد مختلف بسیجیان شود و در مقابل هم هیچ گاه نباید تلاش برای افزایش کمیت موجب غلبه بر کیفیت بر کارهای بسیج شود.»

تاکید بر افزایش قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم های مختلف در رابطه با قدرت بازدرندگی نیروهای مسلح کشورمان سخن گفته که به عنوان مثال می توان به این جمله سردار باقری مبنی بر «افزایش سال به سال توان موشکی جمهوری اسلامی ایران» که در پنجمین سالگرد شهادت سرلشکر پاسدار «حسن تهرانی مقدم» و جمعی از نیروهای موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد، اشاره داشت.

البته نمونه های دیگری از این گونه اظهارات سردار باقری وجود دارد مانند سخنانی که در نشست با فعالان عرصه و فناوری کشور در دانشگاه شهید بهشتی بیان داشتند. وی در این نشست با اشاره به نقاط ضعف نظام سلطه در درگیری با ایران اسلامی بیان می کند: «آنها فعلاً توان درگیری با ما را ندارند و البته ما هم قصد درگیر شدن با آنها را نداریم اما در رقابت دائمی با آنها در حوزه های مختلف از جمله حوزه موشکی قرار داریم.»

مصمم در مقابله با تهدید کنندگان امنیت کشور

همان گونه که اشاره شد مقام معظم رهبری در حکم انتصاب سرلشکر باقری به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید می‌کنند: «امکان پاسخگویی به‌موقع و مؤثر به هر سطح و نوع از تهدیدات متوجه به نظام جمهوری اسلامی ایران با عمل انقلابی مورد انتظار است.»

لذا در راستای عمل به انتظارات فرمانده معظم کل قوا، سردار باقری بی ثبات شدن مرزهای کشورمان توسط گروه‌های تروریستی را به هیچ وجه تحمل نمی‌کند؛ به نحوی که در حادثه منجر به شهادت جمعی از مرزبانان نیروی انتظامی در میرجاوه، تاکید می کند: «ادامه این وضع در مرزهای مشترک برای ما قابل‌ تحمل نیست و انتظار داریم مقامات پاکستان با مسئولیت‌پذیری و کنترل مرزها و دستگیری و تحویل‌دهی تروریست‌ها، پایگاه‌های آن‌ها در آن کشور را تعطیل کنند اما در صورت ادامه تعرضات، مأمن و مخفیگاه تروریست‌ها در هرکجا که باشد مورد ضربات کوبنده قرار خواهد گرفت.»

وی همچنین در پیامی که به منظور تقدیر از عملیات موشکی سپاه علیه مواضع داعش صورت گرفت، بیان می کند: «عملیات مقتدرانه و موفقیت‌آمیز «لیلةالقدر» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شلیک دقیق موشک‌های میان‌برد به مقر فرماندهی و مراکز استقرار و پشتیبانی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه که مجازات عاملین و مسببان جنایت تروریستی 12 رمضان تهران را رقم زد، نشان داد امنیت ملی خط قرمز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است و تلاش برای صیانت از آن حتی برای لحظه‌ای مورد غفلت قرار نمی‌گیرد.»

تقویت ظرفیت‌های دفاعی؛ راهبرد جدی جمهوری اسلامی ایران

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دیداری هم که با جمعی از فرماندهان، مدیران و کارکنان ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت آغاز سال جدید داشت، از تقویت آمادگی ها و ظرفیت های دفاعی به عنوان راهبرد جدی و خدشه ناپذیر جمهوری اسلامی ایران، سخن گفت و تأکید کرد: «در راستای دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران و به مدد تجربه تاریخی و نگاه واقع بینانه به صحنه و به ویژه تهدیدات ناشی از اردوگاه دشمنان، در روند تقویت بازدارندگی و اقتدار دفاعی کشور، لحظه ای و در روند تقویت بازدارندگی و اقتدار دفاعی کشورکوتاه نیامده و برابر فشارها و جنگ تبلیغاتی و عملیاتی روانی آمریکا و متحدان آن تسلیم نخواهیم شد و با دست برتر به مقابله می پردازیم.»

بهره گیری از تجربه دفاع مقدس

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که خود از فرماندهان حاضر در دوران دفاع مقدس بوده بر لزوم بهره مندی از تجربه دفاع مقدس تصریح دارد به نحوی که در مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفتۀ دفاع مقدس درباره تجربیات دفاع مقدس گونه عنوان می کند: «تجربۀ 37 سال گذشته به ویژه دفاع مقدس موجب شده کشور در عرصه نظامی و در حوزه دفاعی و دستیابی به سلاح‌ها و توانمندی‌های نظامی مبتنی بر فناوری‌های روز دفاعی نیروهای مسلح به خلاقیت و ابتکار دست یابد و با آمادگی کامل مسیر خود را پیش برند و در این جهت طراحی‌های ما در حوزه‌های نیروهای مسلح، هوایی، دریایی، هوافضا و موشکی ادامه خواهد داشت.»

حمایت از رزمایش‌های نیروهای مسلح

وی همچنین در مراسم یاد شده در خصوص انجام رزمایش های نیروهای مسلح هم تاکید می کند: «دستاوردهای نیروهای مسلح در چارچوب توسعه و قدرت آفرینی نیروهای دفاعی کشور است و آزمایش‌های نظامی و رزمایش‌ها طبق جدول زمان بندی شده ادامه خواهد داشت و تحت هیچ شرایطی مورد تعلیق و تعویق قرار نمی‌گیرد و هر وقت صلاح بدانیم آن را رسانه‌ای خواهیم کرد و در برابر هیچ تهدیدی غافل نمی‌شویم؛ بنابراین هر تلاش و اظهارنظری برای تضعیف توان ارزشمند نیروهای مسلح کشورمان نادانی و بازی در زمین دشمن است.»

موضع گیری مقابل خریدهای تسلیحاتی کشورهای منطقه

سرلشکر باقری درباره خریدهای تسلیحاتی کشورهای منطقه هم نظر خود را بدین شکل بیان می کند: «دشمنان از توانمندی این ملت و محور مقاومت دچار وحشت راهبردی شدند، لذا با خرید انبوه تسلیحات و تربیت و حمایت تروریست‌ها و دغلبازی تلاش می‌کنند تا محدودیت‌ها و فشارها را بر محور مقاومت افزایش دهند و نگران الگوبرداری کشورهای منطقه از جمهوری اسلامی هستند و موفقیت‌های محور مقاومت در عرصه جنگ‌های نیابتی و تروریست را شکست خود می‌دانند.»

دفاع از جمهوری اسلامی ایران

وی نشان داده هرکجا لازم باشد در دفاع از جمهوری اسلامی ایران با ادبیات خاص خود، سخنانی را عنوان می کند که نمونه آن سخنانی است که درباره اظهارات رئیس جمهور آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی بیان کرد.

سردار باقری که سخنران مراسم سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم در نیروی هوا فضای سپاه بود، در این رابطه می گوید: «آن فرد جدیدی که این روزها به صحنه قدرت آمده، در دوره تبلیغات حرف‌های بزرگتر از دهانش می‌زد که اگر من بودم در برابر دستگیری ملوانان در خلیج فارس چنین می‌کردم و چنان می‌کردم؛ بگذار از راه برسی بعد از فرماندهان خود بپرس که در خلیج فارس آن نیروها چه بلایی بر سر خود در قایق‌ها می‌آوردند.»

وی همچنین در آیین افتتاحیه پنجمین همایش ملی شناورهای تندرو بر دریا پایه بودن تهدیدات علیه کشورمان تاکید دارد، لذا در این رابطه عنوان می کند: «دریا پایه بودن تهدید مساله مهمی است که می تواند بر نحوه نگرش ما به صحنه دریا به شدت تاثیر گذار باشد و دشمنان ما که قدرتی با حجم بزرگ را در دریا شکل داده اند به رغم تلاش ها و اقدامات گسترده ای که برای ایجاد امنیت آن بکار می گیرند، اما به وضوح می دانند که در میدان نبرد واقعی، آسیب پذیر بوده و متحمل خسارات و تلفات سنگینی خواهند شد.»

لزوم کمک رسانی نیروهای مسلح به مردم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در حاشیه برگزاری جلسات هیات امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و هیات امنای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در خصوص کمک نیروهای مسلح به مردم اظهار می کند: اگر دولت مقدمات کار را فراهم سازد، نیروهای مسلح و راهیان نور آمادگی کمک به مردم خوزستان را دارند؛ در همین راستا نیروهای مسلح، خودروهایی برای شستشوی مقرهای سیستم انتقال برق و سامانه‌هایی که برای انتقال آب مورد نیاز بود، در اختیار وزارت نیرو و دستگاه‌های اجرایی استان خوزستان قرار داده که این کمک‌رسانی ادامه خواهد داشت و نیروهای مسلح همچون گذشته، آماده همکاری با دولت محترم برای حل مشکلات مردم هستند.»

وظایف سپاه و ارتش در دفاع برابر دشمن

سردار باقری در گفت و گویی به تبیین وظایف سپاه و ارتش در دفاع مقابل دشمن می پردازد و نظرات خود را این گونه بیان می کند: «ارتش و سپاه در جمهوری اسلامی ایران مکمل یکدیگرند؛ دفاع در برابر دشمن هم تراز طبق قانون اساسی بر عهده ارتش است و سپاه نیز ادعایی در این مورد ندارد؛ اگر توان مهاجم به گونه ایی باشد که ارتش به تنهایی قدرت مقابله نداشته باشد، طبق قانون اساسی سپاه وارد عرصه می شود؛ سپاه بر همین اساس حرکت کرده است.»

«حال اگر دشمنی باشد که ناهم تراز است یعنی تهاجم و تهدید آمریکا که ما الان هم در آن مرحله به سر می بریم زیرا گفتم ما تهدید هم تراز نداریم، طبیعی است که در آن شرایط ارتش نیاز به کمک سپاه دارد و دراین مورد سپاه کمک کننده است؛ علاوه بر این سپاه مسئولیت حفظ امنیت داخلی در محدوده بالاتر از توان انتظامی را بر عهده دارد؛ تعمیق انقلاب اسلامی در مناطق غربی آسیا و کشورهای اسلامی نیز بر عهده سپاه است؛ بسیج به عنوان یک ماموریت بزرگ است.»

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار