منتقد و کارشناس ادبی در مراسم رونمایی از کتاب «بگو ببارد باران»؛

شهید احدی، چمران بسیج است/ خط سیر آوینی و زبان چمران در نوشته‌های شهید احدی

عباس‌نژاد با بیان اینکه شهید احدی، چمران بسیج است، گفت: خط سیر آوینی و زبان چمران در نوشته‌های شهید احدی دیده می‌شود.
کد خبر: ۲۴۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱ - 10July 2017
شهید احدی، چمران بسیج است/ خط سیر آوینی و زبان چمران در نوشته‌های شهید احدی
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «امیرمحمد عباس‌نژاد» منتقد و کارشناس ادبی در مراسم رونمایی از کتاب «بگو ببارد باران» با بیان اینکه صحبت کردن از کتاب بگو ببارد باران و حرمان هور ساعت‌ها وقت نیاز دارد، اظهار داشت: کتاب «بگو ببارد باران» اقتباسی از «حرمان هور» است. این 2 کتاب به دلیل شخصیت راوی، منحصربفرد هستند. حرمان هور از منظری دارای ویژگی‌های خاصی است. روای کتاب با یک شخصیت عجیب که درس خوانده دانشگاه و رتبه اول رشته پزشکی است وارد جنگ می‌شود. سبک تفکر عارفانه شهید احدی خیلی حائض اهمیت است و همین مسئله باعث شده تا من حدود 100 بار کتار حرمان هور را مطالعه کنم.

وی «بگو ببارد باران» را نشان دهنده یک شخصیت عمیق دانست و گفت:  شهید احدی، چمران بسیج است به‌دلیل اینکه خصوصیات تیزهوشی، موقعیت مهم اجتماعی و عرفان شهید چمران در شهید احدی نیز وجود دارد. رگه‌های عافانه شهید چمران در نوشته‌های احدی به چشم می‌خورد.

این کارشناس ادبی بیان کرد: ما در دفاع مقدس شاهد بودیم بچه‌های رزمنده در حین جنگ و یا پس از آن مشغول تحصیل می‌شدند اما شهید احدی پیش از ورود به جبهه موفقیت‌های چشم‌گیری در تحصیل داشت که او را در این عرصه نیز متفاوت می‎‌کند.

عباس‌نژاد درباره علت دیده شدن کتاب حرمان هور، ادامه داد: علت دیده شدن حرمان هور در سال‌ انتشار آن این بود که در آن ایام کتاب خاصی در حوزه ادبیات جنگ موجود نبود و ادبیات جنگ خلوت بود و این کتاب نیز در زمان خودش چاپ شد. شخصیت شهید احدی از کتاب حرمان هور مهمتر بود چون ایشان شخصیتی اهل تفکر و اندیشه است. نمونه نوشته‌های او را نمی‌توان جای دیگری پیدا کرد و ایشان خاطرات را برای خوانده شدن ننوشته بلکه مخاطره نویسی کرده که این کار در ادبیات دفاع مقدس وجود ندارد.

وی گفت: دیده شدن لایه‌های رویین شهید احدی مسئله مهمی است چون سیر عارفانه او که به مشاهده خود و خدا منجر می‌شود را نمایانگر می‌کند. عارفان وقتی به نماز می‌ایستادند درخت و کوه را نیز در نماز می‌دیدند و من فکر می‌کنم نوشته‌های شهید احدی نیز همانند شرح حال عرفاست. شرح سیر این نوشته‌ها مثل نوشته‌های آوینی و زبان آن‌ها همانند چمران است.

این منتقد ادبی اظهار داشت: کتاب «بگو ببارد باران» کتابی است که باید آن را در کنار حرمان هور خواند چون در این کتاب شهید احدی را در کنار شخصیت‌هایی می‌بینیم که در کتاب حرمان هور وجود نداشته‌اند. این کتاب منحصر بفرد است چون باورپذیر، با صداقت و با ایمان نوشته شده و رنگ و بوی تقلب، ریا و خاطره سازی در آن دیده نمی‌شود.

عباس‌نژاد عنوان کرد: حرمان هور و بگو ببارد باران مثل لاله‌های وحشی دشت‌اند که در مقابل گل‌ها و بوستان‌های نمایشگاهی و مصنوعی قرار گرفته باشند. جنس این 2 کتاب اصل، مستند و واقعی است. حرمان هور و بگو ببارد باران نوشته‌هایی است که زنده‌اند و تاریخ مصرف ندارند. برادر و مادر شهید احدی در این کتاب بخشی از گم شده شخصیتی را نشان دادند. نشر نارگل نیز توانسته یک کتاب خوش دست و باور پذیر را مهندسی کند که امیدواریم این روند را ادامه دهد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار