قرایی مقدم در گفت‌وگو با دفاع پرس:

حجاب در جامعه جهانی امری پسندیده و محترم است

کارشناس جامعه شناسی و استاد دانشگاه گفت: حجاب امری پسندیده و در جامعه جهانی امری محترم و مقدس است که باعث می‌شود از انواع آسیب‌های اجتماعی دور شویم.
کد خبر: ۲۴۷۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ - 11July 2017
حجاب در جامعه جهانی امری پسندیده و محترم است
«امان الله قرایی مقدم» جامعه شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس اظهار داشت: حجاب در همه جوامع وجود دارد و یک موضوع تاریخی است. حجاب با پیدایش دین به وجود آمده و در ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام بوده که در نحوه پوشش با یکدیگر تفاوت داشتند؛ مسیحیان اصیل هیچ وقت بدون حجاب در کلیساها حضور پیدا نمی‌کنند و باید گفت که حجاب یک پدیده دینی و جهانی است که در بحث پوشش، شدت و ضعف دارد.

این استاد دانشگاه گفت: بی‌حجابی به طور افراط می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. بی‌حجابی و پوشیدن لباس‌های نامناسب از نظر جامعه مورد قبول نیست و باعث آسیب‌های روانی برای اشخاص می‌شود.

قرایی مقدم در ادامه با اشاره به اینکه جامعه به اشخاص نوعی احساس می‌دهد، افزود: در سخنان پیامبر اکرم (ص) داریم که می‌فرمایند: «مومن آینه مومن است.»؛ این حدیث را پیامبر اکرم (ص) 1400 سال پیش فرمودند و امروزه اندیشمندان و صاحب‌نظران جامعه شناسی به طور خاص «چالز کولی» نظریه‌ای مطرح می‌کنند و می‌گوید که «فرد به آینه جامعه نگاه می‌کند»؛ یعنی وقتی در خیابان‌ها راه می‌رویم می‌دانیم آینه جامعه چه کسی است و به چه صورتی است. جامعه امروز یک الگو دارد و هر شخص باید طبق الگوی جامعه خود حرکت کند، اگر از این الگو تبعیت نشود باعث به وجود آمدن ناهنجاری می‌شود.

قرایی مقدم افزود: از لحاظ اجتماعی زنانی که در بدحجابی افراط می‌کنند از نظر روحی و روانی می‌دانند که افراد جامعه با نظر تحقیر به آن‌ها نگاه می‌کنند و این موضوع در جامعه کنونی ما دیده می‌شود؛ پس باید همیشه یادمان باشد از لحاظ جامعه شناسی در جامعه ما یک آینه بزرگ وجود دارد که شاهد رفتارهای ما است. جامعه از همه ما برای رعایت الگو‌هایی که است، انتظاراتی دارد که آن‌ها را قبول کنیم و انجام دهیم و اگر در انجام آن‌ها کوتاهی کنیم، جامعه واکنش نشان می‌دهد.

این کارشناس جامعه شناسی تاکید کرد: باید به این اشاره کرد که حجاب برای زن و مرد است و اگر مرد هم الگوهای حجابی که برایش تعریف شده را نادیده بگیرد با ناهنجاری روبرو می‌شود. به طور کلی باید گفت حجاب یک امر پسندیده است و در جامعه جهانی امری محترم و مقدس می‌باشد که باعث می‌شود از انواع آسیب‌های اجتماعی دور شویم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: می‌توان گفت بی‌حجابی یکی از صدها عامل ورود به آسیب‌های اجماعی است، البته نباید این موضوع را به همه افراد نسبت داد.

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار