در مجموعه رسانه‌ای اوج صورت گرفت؛

مستند ایرانیان رانده شده از عراق رونمایی شد

مستند «پایان محدوده قانونی شهر» روایتی از ایرانیان رانده شده از عراق است که صبح امروز در مجموعه رسانه‌ای اوج رونمایی شد.
کد خبر: ۲۴۷۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ - 12July 2017
مستند ایرانیان رانده شده از عراق رونمایی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری رونمایی از فیلم مستند «پایان محدوه قانونی شهر» روایتی از ایرانیان رانده شده از عراق به تهیه کنندگی «جلال الفت» و کارگردانی «علی الفت» با حضور «یاسر قزوینی» عضو گروه تاریخ دانشگاه تهران برگزار شد.

بلال الفت اظهار داشت: اصل مستند و موضوع مستندی که تولید شده درباره آدمهایی است که به آنها ظلم روا شده بود.

وی درباره آشنایی با سوژه مستند گفت: اصل سوژه به سراغ من آمده و من هیچ گاه به سراغ سوژه نرفتم. تعداد معاودین ایرانی به قدری زیاد است که درباره آنها تحقیق کردم.

این مستند ساز اظهار داشت: در اردوگاه شهرستان ازنا 20خانواده معاودین وجود دارند، نزدیک به یک سال با آنها زندگی کردم تا بتوانم این مستند را بسازم. دوست داشتم داستان مستند فقط در اردوگاه روایت شود لذا سوژه را از مردم ارودگاه انتخاب کردم.

وی درباره ظلمهای اتفاق افتاده به معاودین عنوان کرد: معاودین شناسنامه عراقی داشتند که توسط صدام اخراج شدند و ایرانیان به آنها پناه می دهند اما برخی از خانواده‌ها پس از سال ها هنوز با مشکلاتی روبه رو هستند.

ناصر قزوینی عضو گروه تاریخ دانشگاه تهران با اشاره به مستند «پایان محدوه قانونی شهر» اظهار داشت: خیلی از مشکلات معاودین با مهاجرت دوباره ایرانیان به عراق مطرح شد، اما این امر ابعاد بزرگتری در پی دارد.

وی گفت: به صورت رسمی دو برهه مهاجرت و اخراج ایرانیان از عراق وجود داشته که در دهه 50 و 60 رخ داده است که 50 تا 6 هزار نفر بر سر اختلاف اروندرود اخراج شدند.

این عضو گروه تاریخ دانشگاه تهران بیان کرد: اساسا شهرکربلا یک شهر ایرانی است و بازار حضرت عباس که امروزه وجود خارجی ندارد تمام ایرانی ها در آن کار می کردند و به همین دلیل اگر یک عرب در آن بازار وجود می داشت پسوند عرب بودن او را عنوان می کردند.

قروینی ادامه داد: اشخاصی که در دهه 50 اخراج شدند نسبت به معاودین دهه 60 وضعیت بهتری داشتند. معاودین دهه 60 یک اتفاق هولناک بود چرا که تا به امروز درباره آنها حرفی زده نشده است و حتی خانواده هایی هستند که درباره اقوامشان اطلاعی ندارند که چه اتفاقی بر سر آنها افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: این مستند یک سند تاریخی است و در مرحله بعد از راش‌های آن زمان به عنوان سند شده است. جامعه، معاودین اخراج شده را طرد کرده و جذب نکرده است؛ چرا که تمام مشکلات عراق هویتی است و بحث کردن در این موضوع دامنه‌دارتر است و باید حتما تبعات فرهنگی دو هویتی بودن را مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار