عملیات رمضان به روایت مسئول واحد تبلیغات لشکر 41 ثارالله

عملیات رمضان در 22 تیرماه سال 61 مطابق با 21 رمضان با رمز مقدس «یا صاحب‌الزمان (عج) ادرکنی» در منطقه عملیاتی شلمچه و شرق بصره و با هدف سقوط شهر بصره صورت گرفت.
کد خبر: ۲۴۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ - 15July 2017
عملیات رمضان به روایت مسئول واحد تبلیغات لشکر 41 ثارالله در جبههبه گزارش دفاع پرس از کرمان، عملیات رمضان در ساعت 02:30 بامداد روز 22 تیر سال 61 با رمز «یا مهدی ادرکنی (عج)» آغاز شد و طی پنج مرحله ادامه یافت، رزمندگان اسلام در این عملیات توانستند لشکر 9 زرهی عراق را متلاشی کنند.
 
در این عملیات 2 هزار و 640 نفر از رزمندگان استان کرمان به همراه سه گردان از رزمندگان استان همدان که به لشکر ثارالله مامور بودند، شرکت داشتند که تعداد 119 نفر از این عزیزان به شهادت رسیدند (به جز شهدای استان همدان). در منطقه پاسگاه زید اکنون حرم مطهر چند شهید گمنام متعلق به عملیات رمضان است، که از شهدای مفقود استان کرمان هستند. 

بر این اساس، «سید ابراهیم یزدی» مسئول واحد تبلیغات لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس، به تشریح بخشی از این عملیات پرداخت، که در ادامه با می‌خوانید.
 
بعد از فتح خرمشهر جریان دفاع مقدس تغییر کرد. در ابتدای جنگ، دشمن با تمام امکانات و با هدف براندازی انقلاب اسلامی، به ایران ما هجوم آورد و بخش‌هایی از کشور را اشغال کرد.
 
در مدت دو سالی که از شروع جنگ سپری شد، تمام برنامه‌ریزی‌ها و عملیات‌هایی که طرح‌ریزی شد، منجر به آزادسازی بخش‌های زیادی از مناطق اشغالی در جنوب کشور شد و عملیات بیت‌المقدس با هدف رسیدن به مرزهای بین‌المللی انجام گرفت.
 
با اینکه متجاوز بودن صدام ملعون به همه ثابت شده بود، اما حمایت‌های جامعه جهانی از رژیم بغداد همچنان ادامه داشت و قطعنامه‌هایی را که سازمان ملل صادر می‌کرد، هیچ کدام در جهت محکوم کردن متجاوز نبود و در این بین امام خمینی (ره) نسخه تنبیه متجاوز را با تایید عملیات رمضان پیچیدند.

انجام عملیات رمضان برای این بود که حقوق مردم مظلوم ایران گرفته شود و اواخر خردادماه سال 1361 طرح‌ریزی عملیات رمضان با هدف تنبیه متجاوز صورت گرفت و قرارگاه‌های سپاه با هویت یگان‌های رزمی در این عملیات شرکت کردند.

عملیات رمضان در 21 تیرماه سال 61 مطابق با 21 رمضان با رمز مقدس «یا صاحب‌الزمان (عج) ادرکنی» در منطقه عملیاتی شلمچه و شرق بصره آغاز شد و هدف از آن سقوط شهر بصره بود و لشکر 41 ثارالله که در آن زمان با عنوان تیپ ثارالله مشغول به فعالیت بود در خط حد پاسگاه زید به مقابله با دشمن بعثی شتافتند.

در عملیات رمضان به علت عدم الحاق، پیچیدگی زمین باعث شد که ما به اهدافمان نرسیم و دشمن طوری زمین را مسلح کرده بود که ما در پیشروی‌ها و تثبیت خطوط با مشکلات زیادی مواجه شدیم و دشمن هم بلافاصله منطقه را زیر آب کرد به گونه‌ای که آب منطقه را فرا گرفت و عملاً بخشی از زمین را ازدست ما خارج کرد و بخشی از جناح دشمن را پوشش داد.

عملیات رمضان در شرایطی انجام گرفت که گرمای شدید هوا در دشت خوزستان و عدم پشتیبانی لجستیکی مناسب از لحاظ جسمی رزمندگان را با شرایط دشواری مواجه کرده بود و علاوه بر آن پشتیبانی آموزشی و لجستیکی مستشاران اسرائیلی از رژیم صدام، آمادگی نیروهای دشمن و پاتک‌های سنگین عراق، برخی ناهماهنگی‌ها در بین رزمندگان ایرانی و مهم‌تر از همه انگیزه دشمن در دفاع از خود، باعث عدم موفقیت این عملیات شود.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار