دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

روزی برای دختران سرزمینم

دختران در فرهنگ ملی و دینی ما از گذشته تا به امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛ دخترانی که در آینده مادران جامعه ما خواهند بود و نقش مهمی در تربیت نسل آینده ایفا خواهند کرد.
کد خبر: ۲۴۹۳۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ - 25July 2017
روزی برای دختران سرزمینم

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، دختران در فرهنگ ملی و دینی ما از گذشته تا به امروز از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند؛ دخترانی که در آینده مادران جامعه ما خواهند بود و نقش مهمی در تربیت فرزندان کشورمان ایران اسلامی بر عهده خواهند گرفت.  

شناخت نیازهای دختران امروز که در واقع مادران فردای این سرزمین هستند، بسیار ضروری است. 3 مردادماه مصادف با ولادت حضرت معصومه (س) خواهر بزرگوار امام رضا(ع) به عنوان روز دختر نامگذاری شده است. این نامگذاری بیانگر ارزش والای دختران و نقش مهم آنها در تربیت نسل آینده است.

به مناسبت این روز به سراغ جمع چهار نفری رفتیم که در آینده مادران سرزمین ما خواهند بود و با آنها در مورد موضوعات مختلف به گفت‌وگو پرداختیم، که در ادامه مشروح این گفت‌وگو از منظر مخاطبان می‌گذرد:

نرگس منصوری کارشناس ارشد روانشناسی یکی از اعضای این جمع بود که در خصوص نقش و جایگاه دختران در جامعه می‌گوید: امروزه نگاهی که به جایگاه دختران در جامعه می‌شود نسبت به گذشته تغییر کرده است و باید به این اشاره کرد که جایگاه و نقش دختران در جامعه را خود دختران تعیین می‌کنند و اگر من و امثال من بتوانیم با تلاش و استقامتت خودمان را ثابت کنیم می‌توانیم و در همه کارها نگاه مثبتی به نقش دختران داشته باشیم، دیگران هم به نقش دختران نگاه مثبتی خواهند داشت.

وی ادامه می‌دهد: ما در حال حاضر دخترانی در جامعه داریم که نه‌تنها باعث افتخار همه دختران، بلکه مردم ایران در جهان نیز هستند و توانستند نقش پر رنگی در زمینه‌های مختلف از جمله هنری، ورزشی و تحصیلی داشته باشند.

منصوری می‌گوید: خوشبختانه با تلاش همه دختران امروز در جامعه توانستیم نقش خود را نشان دهیم و امروز در کنکور در ادارات و سازمان‌ها می‌توان این نقش را دید و خوشبختانه نقش دختران نسبت به 10 سال پیش خیلی پر رنگ تر شده است.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه امروز نگاه و فرهنگ جامعه نسبت به دختران تغییر کرده و این باعث می‌شود که دختران راحت تر بتوانند استعدادهایی که دارند را بروز دهد.

فهیمه ستاری دانشجوی کارشناسی کامپیوتر نیز می‌گوید: دخترها در سال‌های اخیر با محدودیت‌های خود در زندگی اجتماعی کنار آمده‌اند و کم کم در عرصه هایی که پیش از این ورودشان با اما و اگر همراه بود وارد می‌شوند.

وی در ادامه می‌گوید: اینکه آمار ورود دخترها به دانشگاه بیشتر از پسرهاست، به خاطر همین موضوع و تلاش بیشتر دختران برای بالا کشیدن سطح فرهنگی و تحصیلی خود است.

ستاری ادامه می‌دهد: متاسفانه در گذشته نگاه ابزاری به جنسیت دختران می‌شد که خوشبختانه امروز کمتر شده است، اما گاهی در بعضی از آگهی‌های تبلیغاتی که برای کار منتشر می‌شود به مواردی اشاره می‌شود که فقط برای نگاه ابزاری است. امیدوارم این نگاه از بین برود، چرا که امروز دختران توانایی‌های خودشان را در موارد مختلف به مردم ایران و دنیا نشان دادند.

ستاری می‌گوید: تغییر نگرش نسبت به دختران با توجه به مناطق مختلف در ایران متفاوت است با این حال خیلی از جایگاه‌های شغلی هستند که با اینکه محدودیت قانونی برای تصدی زنان در آن نیست باز هم به بانوان سپرده نمی‌شود این نشان می‌دهد جامعه هنوز آن طور که باید و شاید به جنس زن و توانایی‌های وی اعتماد کند،‌ اعتماد نمی‌کند.

فاطمه اسدی نیز یکی از اعضای آن جمع چهار نفره است که در خصوص ازدواج و طلاق‌هایی که امروزه در جامعه رواج پیدا کرده است، می‌گوید: متاسفانه امروز باید به این اشاره کنیم که زندگی‌هایی که شروع می‌شود برپایه شناخت نیست و بیشتر احساسات هست.

وی ادامه می‌دهد: من به تمام دختران سرزمینم می‌گویم در زمان ازدواج بدون احساس تصمیم بگیرند و با شناخت کامل ازدواج کنند چرا که یک عمر باید زندگی کنند.

وی در ادامه می‌گوید: متاسفانه امروز شبکه‌های اجتماعی معضلی برای جوانان ما هستند و خیلی از روابط متاسفانه از این شبکه‌ها نشات می‌گیرد و این روابط همان طور که به سادگی شکل می‌گیرد به همان سادگی هم از بین می‌رود و این امروز تهدیدی برای دختران ما شده است.

عضو دیگر این جمع فائزه پوروش نام داشت که بعد از سکوتی طولانی می‌گوید: نقش خانواده در تربیت دختران خیلی مهم است که امروز متاسفانه بعضی از خانواده‌ها از این نقش بی‌خبر هستند.

وی ادامه می‌دهد: زمانی‌که خانواده‌ها به نقشی که دختران دارند بی‌اهمیت باشند، مطمئنا شخص دچار نا امیدی می‌شود و در بیرون از خانه کسانی هستند که توجه بیشتری به دختر داشته باشند و این باعث به وجود آمدن بعضی از رابطه‌ها می‌شود.

پوروش می‌گوید: دختران باید در خانه از جایگاه خاصی برخوردار باشند و به آن‌ها توجه شود تا بتواند در اجتماع فردی موفق باشند و بتوانند استعدادهایی که دارند را بروز دهند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار