عراقچی خبر داد؛

تشکیل کارگروه سایبری در وزارت خارجه/ اقدامات گسترده‌ ایران برای مقابله با جرایم سایبری

معاون وزیر خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات گسترده‌ای را برای مقابله با جرایم سایبری در پیش گرفته است و وزارت امور خارجه با درک اهمیت فضای سایبر، ضمن پایش تحولات مرتبط، در نشست‌های تخصصی سازمان ملل شرکت کرده است.
کد خبر: ۲۴۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ - 26July 2017
تشکیل کارگروه سایبری در وزارت خارجه/ ایران اقدامات گسترده‌ای را برای مقابله با جرایم سایبری آغاز کردهبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، «سید عباس عراقچی» معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در اجلاس پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری اظهار داشت: پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری مستلزم توجه جدی به تحولات فناوری‌های سایبری است. به همین منظور کارگروهی تخصصی در معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه شکل گرفته است.
 
وی ادامه داد: متاسفانه هیچ سند بین الملل جامعی برای مقابله با جرائم سایبری وجود ندارد و کنوانسیون اروپایی جرائم سایبری تامین کننده نیازهای بسیاری از کشورها نیست.
 
عراقچی تصریح کرد: در جهان امروز، فضای سایبری به یک بخش مهم از زندگی بشر تبدیل شده است. هر کس می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان به فضای مجازی دسترسی یابد. برخلاف گذشته که مرزها وجود داشت، در حال حاضر فضای مجازی بدون مرز در دسترس همگان است. فناوری‌های رایانه‌ای در کنار مزایای بی شمار، چالش‌هایی نیز دارد، اما نمی‌توان به علت چالش‌ها و تهدیدها، صورت مسئله را پاک کرد.
 
معاون وزیر خارجه گفت: در مقابل تهدیدها و حملات و تروریسم سایبری بیش از پاسخ با پرسش‌هایی مواجه‌ایم؛ اینکه حملات سایبری دولتی را چگونه می‌توان پیگیری کرد و اینکه خسارات وارده از این بابت بر عهده چه کسی است. در شرایطی که تعریف دقیقی از این پدیده‌ها نداریم، از طریق مشارکت کلیه دولت‌ها و در نظر گرفتن تمامی مطالب و دیدگاه‌ها، راهگشای این مسیر خواهند بود.
 
عراقچی عنوان کرد: جرایم سایبری به علت ماهیت خود مرزهای مختلفی را در نوردیده و شاهد ظهور جرایم جدیدی هستیم که تا چند سال پیش وجود نداشتند و متاسفانه هیچ سند جامع بین‌المللی درباره جرایم سایبری و به روز وجود ندارد.
 
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران، اقدامات گسترده‌ای را برای مقابله با جرایم سایبری در پیش گرفته است. تصویب قانون جرایم رایانه‌ای و تشکیل پلیس فضای مجازی و تشکیل مرکز ملی فضای مجازی از آن جمله‌اند. وزارت امور خارجه با درک اهمیت این موضوع، ضمن پایش تحولات مرتبط، در نشست‌های تخصصی سازمان ملل شرکت کرده است.
 
معاون وزیر خارجه بیان کرد: کارگروهی تخصصی در معاونت امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه شکل گرفته است. نشست حاضر یک نشست ملی است و امیدوارم زمینه ساز تشکیل نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شود. متاسفانه هیچ سند بین المللی جامعی برای مقابله با جرایم سایبر وجود ندارد. کنوانسیون اروپایی جرایم سایبری که در سال 2001 توسط شورای اروپا تدوین شد تامین کننده نیازهای بسیاری از کشورها نیست.
 
وی گفت: در شرایطی که 16 سال از تدوین آن کنوانسیون می‌گذرد تحولات فضای سایبری و گسترش نجومی دسترسی به فناوری های اطلاعات نیاز مبرم به یک سند جامع در سطح جهانی را موجب شده است. دولت‌ها می‌توانند از تجربیات حاصله از تدوین و اجرای کنوانسیون بوداپست به منظور تدوین سند بین المللی و جهانی بهره برداری کنند.
 
عراقچی عنوان کرد: وزارت امور خارجه با درک اهمیت همکاری‌های بین المللی و با هدف تسهیل فعالیت نهادهای داخلی کشور برای تقویت تعاملات بین المللی در راستای پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری ضمن پایش تحولات در حوزه‌های امنیت سایبری که در دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در وین برگزار شد، مشارکت کرده و رایزنی‌های قابل توجهی را با کشورهای همفکر برای تدوین یک سند بین المللی جرایم سایبری انجام داده است.
 
معاون وزیر خارجه تاکید کرد: در همین راستا بنا به دستور وزیر محترم امور خارجه برای اطلاع رسانی و انجام هماهنگی‌های لازم با نهادهای ذیربط در حوزه جرایم سایبری کارگروهی با حضور همه نهادهای ذیربط در بخش حقوقی وزارت امور خارجه تشکیل شد. در این کارگروه مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت همکاری‌های بین المللی درباره تدوین سند جامعی برای جرایم سایبری بررسی و آماده می‌شود.
 
وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران مباحث مربوط به جرایم سایبری را در چارچوب همکاری‌های خود با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و در قالب سند برنامه مشارکت جمهوری اسلامی ایران با این دفتر مورد پیگیری قرار داده است که برگزاری این نشست از مصادیق تحقق این همکاری‌هاست و نشست حاضر که نشستی ملی است زمینه ساز نشست‌های آتی در سطوح منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای خواهد بود.
 
انتهای پیام/241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار