داود زارع:

برای هنرهای آیینی سنتی دانشکده تاسیس شود

با توجه به ظرفیت بسیار بالای نقالی می توان آن را درهمه جا اجرا کرد. مثلا ما توانستیم نقالی دفاع مقدس را در مکان های مختلف اجرا کنیم.
کد خبر: ۲۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹ - 31August 2013

برای هنرهای آیینی سنتی دانشکده تاسیس شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، داود زارع کارگردان نمایش "رستم و گلندام" با تأکید بر اهمیت هنرهای سنتی به ویژه نقالی اظهار کرد: نقالی، پرده خوانی، تعزیه، سیاه بازی و سایر هنرهای نمایشی سنتی از بخش های متنوع و جذاب نمایش های آیینی ایران هستند. اگر دانشکده ای برای آموزش و ترویج این هنر و بازیگری ایرانی داشته باشیم، می توانیم دانشجویان بسیاری را برای تئاتر کشورتربیت کنیم.

این نقال باسابقه در ادامه افزود: تئاتر آزاد در واقع همان نمایش های تخت حوضی و سنتی خودمان است که در حال حاضر به صورت غربی و شیوه های غیر ایرانی اجرا می شود، سرمنشاء این بازی های غربی، بازی های ایرانی است. خوشبختانه بسیاری از اساتید قدیم ما حاضر و زنده اند و می توان در این دانشکده ها از آن ها برای آموزش بهره برد. 

داود زارع اظهار داشت: اگر این جشنواره برگزار نمی شد هنرهای سنتی ما و مخصوصا هنر نقالی ما فراموش می شد. درگذشت "مرشد ترابی" باعث شد تا  دیگر نقالی در سطحی که اواجرا می کرد نداشته باشیم، البته با پیگیری هایی که استاد فتحعلی بیگی انجام داده کلاس هایی در این زمینه تشکیل شده  که جای تقدیر و تشکر دارد.

روایتگر نقل "رستم و گلندام" تصریح کرد: روزگاری نقالی علاوه برداشتن وجهه هنری و فرهنگی، به عنوان سرگرمی درهمه جا رواج داشت. در گذشته نقال ها و پرده خوان های دوره گردی وجود داشتند که در محله ها راه می افتادند و بساط پهن می کردند و برای مردم نقل می گفتند. نمایش های سنتی و نقالی با ظرفیت بالایی که  دارند می توانند در همه زمان ها و برهه های اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند.

این هنرمند خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بسیار بالای نقالی می توان آن را درهمه جا اجرا کرد. مثلا ما توانستیم نقالی دفاع مقدس را در مکان های مختلف اجرا کنیم. این روزها به دلیل هجوم مدرنیته و تکنولوژی فراوان به زندگی مردم  دل آدم ها برای سنت ها و آیین هایشان تنگ می شود، پوشیدن لباس سنتی و اجرای نقالی در کافه ها می تواند عاملی شود برای رشد و توسعه نقالی در جامعه .  یک بار در فضای مدرن و امروزی برج میلاد اجرا داشتیم که استقبال بسیارخوبی از کار ما شد

زارع تصریح کرد: نقل "رستم و گلندام" از به پادشاهی رسیدن "کی قباد" شروع می شود و به عروسی "رستم و گلندام" می رسد و سپس به مرحله به دنیا آمدن "بروز" و "بانو گشسب" میرسد. برای اجرای این نقالی از یکی از اجراهای مرشد ترابی الگو گرفتم .

گفتنی است، شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی نمایش های آیینی سنتی، به دبیری داوود فتحعلی بیگی، شهریورماه امسال برگزار می شود. 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار