نشست بررسی مجازات قاچاقچیان مواد مخدر در «گفت‌وگوی ویژه خبری»؛

نوروزی: مجلس به دنبال هدفمندتر کردن مبارزه با مواد مخدر است/ مویدی: «توزیع مواد مخدر دولتی» و «حذف اعدام» جامعه را ملتهب کرد/ باهری: نمایندگان نسبت به طرح‌های اجتماعی آینده‌نگری داشته باشند

نشست بررسی مجازات قاچاقچیان مواد مخدر با حضور قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر و سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در «گفت‌وگوی ویژه خبری» برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۲۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۰ - 14August 2017
نوروزی: مجلس به دنبال هدفمندتر کردن مبارزه با مواد مخدر است
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام «حسن نوروزی» سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری اظهار داشت: در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصمیم بر این شد کسانی که بیش از 50 کیلو موادمخدر تریاک حمل، 3 کیلوگرم موادمخدر صنعتی تولید و یا 5 کیلوگرم موادمخدر صنعتی نگهداری می‌کنند، اعدام می‌شوند.

نوروزی در خصوص ترک دادن معتادان مواد مخدر در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه گفت: در مجلس سعی شده کار همسانی که بتواند مبارزه با مواد مخدر را جدی‌تر و اصولی و هدفمندتر کند، مطرح شود.
 
«علی مویدی» قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص اینکه کاهش مجازات‌ها آیا قاچاقچیان را جسورتر خواهد کرد و اینکه آیا تضمینی در جهت بازگشت آن‌ها خواهد بود، اظهار داشت: در چهار ماه گذشته جامعه ما در خصوص اعتیاد و مواد مخدر دچار التهاب شد.
 
وی ادامه داد: پدیده مواد مخدر زنده و پویا است و در مبارزه با مواد مخدر باید پویایی وجود داشته باشد و فعالانه به مقابله با آن بپردازیم؛ لذا لازم است هر چند وقت یک‌ بار قوانین و مقررات اصلاح شود و با اصلاح مقررات و دستیابی به دانش روز بتوانیم با پیچیدگی این جرم سازمان یافته مقابله کنیم.

مویدی عنوان کرد: از سال 92 و از زمانی که آقای رحمانی فضلی به عنوان دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر منصوب شد، تیمی به منظور اصلاح کلیات قانون مبارزه با مواد مخدر مشخص شد و در کلیات همه بخش‌ها در نظر گرفته شده است که خوشبختانه توفیقات خوبی نیز داشت.

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال 93 مجلس قبل به موضوع مبارزه با مواد مخدر ورود پیدا کرد و ماده 30 را حذف کرد. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ورود پیدا کرد و قوانینی را وضع کرد و به صراحت اعلام کرد که مجلس می‌تواند در اصلاح قوانین مبارزه با مواد مخدر ورود کند.

مویدی بیان داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر با اصلاحات کاملا موافق است و اینکه کسانی القا کردند که ما به دنبال کشتن آدم‌ها هستیم، چنین چیزی نیست و یک معتاد در کف خیابان رها شده باشد ما مسئول هستیم.
 
وی گفت: 96 درصد جامعه ما سالم است. 3.5 درصد آسیب‌دیدگان مواد مخدر  داریم و نیم درصد قاچاقچیان هستند. آنچه که در مجلس صورت گرفت و اینکه گفته شد اعدام حذف و مواد مخدر دولتی توزیع می‌شود جامعه را ملتهب کرد، در حالی که نه دولت و نه مجلس به دنبال توزیع مواد مخدر دولتی نیستند بلکه ما در آخرین بررسی‌ها که در حوزه درمان انجام دادیم در پروتکل‌های درمان بعضی از معتادان که نوعی از مواد مخدر مصرف می‌کنند، مشتقاتی از آن مواد را با گذشت زمان کم می‌کنیم تا بتوانند به سلامتی خود برگردند.
 
باهری اسلامی عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به ماده مخدر جدید «ام پی اس» اظهار داشت: سازمان ملل هشدار جدی نسبت به مصرف این نوع روان گردان داده است لذا ام پی اس ها خطرناک ترین مواد دنیا هستند، به طوری که کشور ما از این آفت در امان نیست و این تهدید کشور ما را با چالش مواجه می‌کند. نمایندگان مجلس در خصوص طرح‌هایی که مطرح می‌کنند باید آینده نگری داشته باشند و فقط به گذشته و امروز نگاه نکنند. 
 
مویدی نیز گفت: سخن ما این است که نمایندگان مجلس به بحث مواد مخدر «ام پی اس» که مواد جدید و در حال ورود به کشور است، ورود پیدا کنند و برای 96 درصدی که سالم هستند برنامه پیشگیری ارائه دهند. نمایندگان مجلس در موضوع درمان معتادان به این ماده مخدر ورود کنند و برای خانواده‌های آنان فکری کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: مجلس قبل در بحث مجازات معتادان وارد شد و ماده 32 را حذف کرد و مجلس کنونی نیز به این بحث وارد شده است و تنها به نیم درصد مجرمین می‌پردازد.
 
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این سوال که چقدر موضوع روانگردان‌ها در برنامه‌های کمیسیون مهم هستند، گفت:  در خصوص مبارزه با مواد مخدر یک کار کلی در کمیسیون شروع شده است و ادامه‌دار است. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با مواد مخدر چراغ راه ما است.

نوروزی به بندهایی از طرح مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: مبارزه با مواد مخدر به صورت فراگیر،  انجام کلیه فعالیت‌‌ها و اقدامات فراگیر مرتبط با مواد مخدر و روانگردان‌ها، تقویت و توسعه تجهیزات و استفاده فراگیر از امکانات اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و قضایی از جمله بندهای مبارزه با مواد مخدر هستند.

نوروزی یا اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در برنامه ششم توسعه به موضوع مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روانگردان‌ها در چارچوب سیاست‌های ابلاغی و مدیریت مصرف با هدف قطع رابطه بین مصرف کننده و قاچاقچیان تاکید شده است. 

انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار