در نشست گفتمان موسیقی دفاع مقدس مطرح شد؛

میرزمانی: جبهه موسیقی به دشمن واگذار شده است/ بیابانکی: لشکر نظامی باید در کنار لشکر فرهنگی باشد/ محدثی خراسانی: اولویت ما تولید موسیقی فاخر است

نشست «گفتمان موسیقی دفاع مقدس» با حضور علیرضا علیزاده، سعید بیابانکی، سیدمحمد میرزمانی، مصطفی محدثی‌خراسانی برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ - 29August 2017
میرزمانی: جبهه موسیقی به دشمن واگذار شده است/ بیابانکی: لشکر نظامی باید در کنار لشکر فرهنگی باشد/ محدثی خراسانی: اولویت ما تولید موسیقی فاخر استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سومین نشست «گفتمان موسیقی دفاع مقدس» صبح امروز (سه‌شنبه، ۷ شهریور) با حضور سعید بیابانکی، سیدمحمد میرزمانی، مصطفی محدثی خراسانی و علیرضا علیزاده برگزار شد.

«سیدمحمد میرزمانی» در ابتدای این نشست با اشاره به چرایی پرداختن و گفتمان سازی موسیقی انقلاب و دفاع مقدس، اظهار داشت: هنرمندان در طول ۸ سال دفاع مقدس با حضورشان آثار فاخری تولید کردند و موسیقی، حضور شایسته ای در این مقطع داشت.

وی با تاکید بر لزوم آمادگی عرصه های مختلف هنر، گفت: بعضی ها باور ندارند که باید روحیه حماسی را در مردم حفظ کنیم. در سال های اخیر کمتر شاهد این اتفاقا هستیم در صورتی که هنرمندان در طول ۸ سال دفاع مقدس آثار برجسته ای خلق کردند. باید گفتمان سازی منجر به تولید آثار هنری شود؛ برای مقابله با تهاجم فرهنگی چاره ای جز تولید نداریم.

این مدیر موسیقی کشورمان در پاسخ به دلیل قطع شدن استمرار جریان موسیقی انقلاب بیان کرد: موسیقی و هنر پدیده ای ۲ بعدی است، یک بعد مصرفی و یک بعد فرهنگی. ما در حوزه موسیقی دفاع مقدس نتوانستیم مسیر درستی را تعریف کنیم و امروز موسیقی در حوزه فرهنگی لطمه دیده است و کمتر شاهد موسیقی ماندگار هستیم.

میرزمانی افزود: دست ما در استفاده از ملودی و صداهای ماندگار خالی است. موسیقی فرهنگی در موسیقی سنتی و ارکستر نظیر «کجایید ای شهیدان خدایی» تولید نشد؛ موسیقی دفاع مقدس از نظر فرهنگی و مصرفی قابل دفاع بود اما امروز ما در موسیقی میدان را به دشمن داده ایم.

وی ادامه داد: هنرمندان خوبی در کشور هستند. هوشنگ کامکار، فریدون شهبازیان و دیگر هنرمندان هنوز حضور دارند و باید تولید را افزایش دهیم. اگر از نیروهای هنری استفاده نکنیم آن ها را از دست می دهیم.

مدیر خانه موسیقی گفت: امروز دشمن درباره فرهنگ کار می کند در صورتی که ما موسیقی اصیل ایرانی را تبلیغ نمی کنیم و هویت موسیقی متن، فراموش می شود. برداشتن مرزهای فرهنگی اولین هدف آمریکا بود که با فرهنگ به پیش می رود. امروز موسیقی اکثر آثار سینمایی و تلویزیونی هویت ندارد. زمانی رادیو و تلویزیون نقش اصلی در تولید آثار موسیقایی را داشت اما امروز آنها منتظر تولیدات مراکز خصوصی هستند.

میرزمانی گفت: دولت و مجلس و سازمان برنامه بودجه باید به فکر آفند فرهنگی باشند و بودجه خوب در نظر بگیرند تا با جبهه دشمن مقابله کنیم و گرنه ما داشته های فرهنگیان را از دست خواهیم داد. امروز در حوزه موسیقی سنتی آثار جدیدی نمی بینیم و جذابیت آن از دست می رود. اگر عنصر جذابیت را از هنر حذف کنیم چیزی باقی نمی ماند پس چاره ای غیر از تولید نداریم.

«سعید بیابانکی» شاعر مطرح کشورمان گفت: ما در دفاع مقدس به یک ژانر فرهنگی و هنری رسیدیم که نمونه ندارد. شعر و موسیقی دفاع مقدس هنوز زنده است. شعر دوران دفاع مقدس همانند فیلم هایی که آن روزها تولید می شد پویا و زنده است.

وی گفت: ما در ایام دفاع مقدس فقط یک رسانه داشتیم و زیر ساخت‌های قوی رسانه ای نبود اما آیا امروز فقط رسانه ملی وجود دارد؟ ذهن موسیقایی مردم پس از دفاع مقدس متزلزل شد. آن زمان همه آثار تولید شده خودجوش و دلی بود. ارتش های نظامی در تمام دنیا مهم است اما امروز لشکر فرهنگی حرف اول را می زند. آهنگران در ده دقیقه در جبهه تحول ایجاد می کرد و این تاثیر شعر و فرهنگ بود که پس از دفاع مقدس جدی گرفته نشد و سرمایه گذاری درستی صورت نگرفت. لشکر نظامی و لشکر فرهنگی باید در کنار هم باشند، چیزی که در این سال ها روی آن کم کار شده است.

این شاعر عنوان کرد: در چند دهه اخیر، موسیقی خصوصی سازی و تجاری شد اما همه چیز خصوصی و تجاری شود، خوب نیست. بخش خصوصی دغدغه موسیقی خوب و متعهد را ندارد و باعث می‌شود ذائقه موسیقایی مردم پایین آمده و مردم جنس موسیقی اصیل را نپذیرند.

بیابانکی گفت: دولت باید درباره ایجاد فضاهای شاد برای مردم وارد عمل شود و این مسئله‌ای است که کسی خودش را متولی آن نمی بیند.

وی خاطر نشان کرد: «گروه رُستاک» نمونه خوب و تجربه موفقی بود که چند سال گذشته موسیقی‌های گذشته را بازخوانی کرد و اتفاق جدیدی را رقم زد لذا در حوزه دفاع مقدس هم کسانی که کار می‌کنند باید معتقد به این کار باشند.

این شاعر مطرح گفت: ابتذال فرهنگی، عرصه های فرهنگی را فراگرفته است و علت این مسئله کم کاری اهالی فرهنگ و هنر است. جامعه ظرفیت ابتذال ندارد اما وقتی هنرمندان اثر فاخر تولید نمی کنند مخاطب به طرف دیگری هدایت می شود. موسیقی در تلویزیون، برنامه بلاتکلیفی است که زمان پخش مشخصی ندارد، برنامه موسیقی در تلویزیون پیش از انقلاب زمان مشخصی داشت.

وی درباره چگونگی احیای سرود در کشور گفت: راه احیای سرود، تمرکز بر آموزش و پرورش با سرپرستی موسیقیدان‌هاست.

«مصطفی محدثی‌خراسانی» ورود پر حجم گونه های موسیقی را علت تغییر ذائقه مردم دانست و اظهار داشت: متولیان فرهنگی مدافع موسیقی متعهد، تعریف به روزی از شعر و موسیقی ندارند و این یکی از معضلات روبروی این مشکل است. تعریف ما از موضوع محوری باید به سمت موضع‌محوری برود تا بتوانیم گسست های بوجود آمده را جبران کنیم.

وی بیان کرد: بازتعریف نسبت به مفاهیم دفاع مقدس و انقلاب اسلامی یکی از مهمترین اولویت هاست. مفاهیم ایثار و شهادت را باید غیرمستقیم در موسیقی وارد کنیم.

این شاعر برجسته کشورمان خبر داد: دغدغه ها و ایده های زیادی در جلسات گفتمان موسیقی دفاع مقدس به برنامه های اجرایی تبدیل خواهد شد و تاکید داریم آثار فاخر جذاب امروزی تولید کنیم.
 
انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها