همایش «صیانت از مسجدالاقصی در پرتو حج ابراهیمی» برگزار شد

به همت رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان همایش «صیانت از مسجدالاقصی در پرتو حج ابراهیمی» برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶ - 01September 2017
همایش«صیانت از مسجدالاقصی در پرتو حج ابراهیمی» برگزار شد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، به همت رایزنی فرهنگی ایران در پاکستان، همایش «صیانت از مسجدالاقصی در پرتو حج ابراهیمی» همزمان با ایام برگزاری کنگره عظیم جهانی حج در مکه مکرمه، با حضور شخصیت‌های سیاسی، دینی، فرهنگی و دانشگاهی پاکستانی و جمعی از ایرانیان مقیم در اسلام‌آباد برگزار شد.

محور اصلی سخنان سخنرانان این همایش، تأکید بر این نکته بود که آیین حج، بهترین فرصت و عرصه تجلی قدرت واقعی جهان اسلام است و مسلمانان جهان باید از این ظرفیت و فرصت بزرگ، فریاد همه مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان را برای آزادی بیت‌المقدس از چنگ رژیم صهیونیستی به گوش جهانیان برسانند.

فلسطین دغدغه اصلی جهان اسلام

مهدی هنردوست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد در سخنرانی خود در این همایش گفت: مسلمانان باید برای حل مسایل و چالش‌های پیش رو، در مسیر وحدت گام بردارند. با این وجود، متأسفانه شاهدیم که مسلمانان در برخی نقاط جهان در سایه توطئه‌های رژیم‌ها و قدرت‌های بیگانه، مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و قدرت و ظرفیت‌های خود را صرف جنگ و رودررویی با یکدیگر می‌کنند.

سفیر کشورمان کنگره حج را مهم‌ترین مناسبت و فرصت برای گردهمایی مسلمانان جهان دانست و گفت: مسلمانان باید در این ایام به فکر حل مسائل جهان اسلام با استفاده از این فرصت عظیم باشند.

وی سپس به این نکته تأکید کرد که مسلمانان باید نگاه و توجه خود را به سوی دشمن مشترک معطوف کنند و از تقابل با یکدیگر بپرهیزند.

هنردوست همچنین با بیان اینکه فلسطین دغدغه اصلی جهان اسلام است، افزود: مسجدالاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان که از جایگاه ویژه نزد همه مسلمانان برخوردار است، سال‌هاست که از سوی رژیم نامشروع صهیونیستی تحت اشغال قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به پشتیبانی برخی از قدرت‌های جهان از رژیم کودک‌کش اسرائیل تأکید کرد که نباید ملت مظلوم فلسطین را فراموش کنیم؛ بلکه مسلمانان از طریق وحدت باید قدرت واقعی اسلام را به دشمنان نشان دهند.

حج، فرصتی برای علاج آسیب‌های دنیای اسلام

شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی کشورمان در پاکستان نیز در سخنانی اهمیت و جایگاه حج ابراهیمی را مورد تأکید قرار داد و با قرائت برخی آیات قرآن کریم در این باره، تهاجم و ظلم و ستم رژیم صهیونیستی علیه ملت بی‌دفاع فلسطین را تقبیح کرد و افزود: این روزها به مردم بی‌دفاع فلسطینی اجازه داده نمی‌شود تا در مسجدالاقصی نماز بخوانند که البته این اقدام را باید به شدت محکوم کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان گفت: حج فرصت مغتنمی است که همه ساله برای مسلمانان جهان پدید می‌آورد. حج‌، کیمیای معجزه‌گری است که اگر قدر آن را خوب بشناسیم و چنانچه شایسته است آن را به کار بگیریم، بسیاری از آسیب‌ها و آسیب‌پذیری دنیای اسلام علاج خواهد شد.

وی افزود: ملت ایران با تأسی به گفتمان و وصایای جاودان حضرت امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هرگز خارج شدن مسأله فلسطین از اولویت‌های جهان اسلام را برنمی‌تابد.

دارایی سپس تأکید کرد: با وجود تهاجم و اقدامات ضدبشری صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی، آنان هرگز موفق به تضعیف روحیه فلسطینی‌ها برای آزادسازی سرزمینشان و پایان دادن به اشغال نخواهند شد.

برای آزادی قدس شریف دیگر شعار ندهیم، عمل کنیم

ابوالخیر محمد زبیر، رییس شورای همسبتگی ملی پاکستان هم در سخنرانی خود در این همایش گفت: تمام مسلمانان جهان با یکدیگر برادرند؛ اما دشمنان با استفاده از توطئه‌های خود می‌خواهند بذر نفاق در میان مسلمانان پرورش دهند.

وی با بیان اینکه امروز برخی از سران کشورهای اسلامی تبدیل به دست‌نشانده‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی شده‌اند، گفت: برای آزادی مسجدالاقصی و حل مسأله فلسطین، شعار کافی نیست؛ بلکه مسلمانان باید وحدت خود را حفظ کرده و گام های عملی بردارند.

رییس شورای همسبتگی ملی پاکستان حفاظت و حراست از مسجدالاقصی را بر همه مسلمانان لازم دانست گفت: برای حفظ منافع مسلمانان، باید متحد شویم. اگر ما متحد باشیم، می‌توانیم از مسلمانان مظلوم و بی‌دفاع فلسطین، میانمار و دیگر کشورهای اسلامی دفاع کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه اسرائیل برای نابودی مسلمانان فعالیت می‌کند، افزود: به تعبیر حضرت امام خمینی (ره)، آمریکا «شیطان بزرگ» است و برای ایجاد تفرقه و دشمنی بین مسلمانان از هرگونه اقدام خباثت‌آمیزی ابایی ندارد و متأسفانه بعضی مسلمان‌نماها هم درمسیر تحقق خواست دشمن از شیطان بزرگ پیروی می‌کنند.

ابوالخیر زبیر در ادامه سخنان خود گفت: بزرگ‌ترین آموزه و درس حج، وحدت و اتحاد میان مسلمانان جهان است.

آزادسازی بیت‌المقدس باید هدف اصلی کنگره جهانی حج باشد

علامه امین شهیدی، رییس مؤسسه امت واحده پاکستان، دیگر سخنران این همایش هم در سخنان آغازین خود گفت: حج چندین بُعد دارد؛ یک بعد عبادی و بعد دیگر و خیلی مهم آن بُعد سیاسی حج است.

وی سپس با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به مناسبت حج که در آن آمده است؛ «یکی از ویژگی‌های ممتاز فریضه حج، ظرفیت بی‌نظیر اجتماعی آن است؛ چون حج مظهر عظمت، وحدت و یکپارچگی و قدرت امت اسلامی است»، گفت: آزادسازی بیت‌المقدس باید اصلی‌ترین هدفی باشد که مسلمانان در کنگره عظیم جهانی حج آن را پیگیری و مطالبه می‌کنند.

وی افزود: ما باید علیه تهاجم آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ایستادگی و مقاومت کنیم.

علامه محمد مفتی گلزار احمد نعیمی، رییس حوزه علمیه اهل سنت جامعه نعیمیه و روحانی برجسته  اهل سنت پاکستان نیز با بیان اینکه مسلمانان در کنگره حج با یکدیگر متحد هستند، به تجلیل از مقام شامخ حضرت امام خمینی (ره) برای احیای مسأله فلسطین پرداخت و در ادامه از تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران برای زنده نگهداشتن مسأله فلسطین قدردانی کرد.

این روحانی اهل تسنن پاکستان گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه از ملت‌های ستم دیده جهان حمایت کرده و ما از دیگر کشورهای اسلامی می‌خواهیم که برای حل و فصل مسایل مربوط به امت اسلامی از مواضع و ابتکارات ایران حمایت کنند.

حج، اتحادآفرین است

حجت‌الاسلام محمدعلی توحیدی، رییس حوزه علمیه شهر اسکردو پاکستان هم مقاله خود را با عنوان «حج از دیدگاه قرآن کریم و سنت پیامبر اکرم (ص)» در این همایش ارایه داد و طی آن گفت: حج در قرآن و در آموزه‌های پیامبر گرامی (ص) از جایگاه و منزلت والایی برخوردار است که مسلمانان سراسر جهان را یکبارچه متحد می‌سازد.

محمد خالد مسعود، رییس سابق شورای ایدئولوژی دولت پاکستان و یکی از اندیشمندان مذهبی برجسته این کشور نیز گفت: مسلمانان امروز قربانی توطئه دنیای غرب هستند؛ بنابراین اتحاد و همبستگی ما برای مقابله با دشمنان مشترک اجتناب ناپذیر است.

وی تأکید کرد: مسلمانان جهان باید علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ایستادگی کنند.

در حاشیه این سمینار، نمایشگاه عکس و کتاب با عنوان «حج» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برپا شد.

انتهای پیام/ 141
نظر شما
پربیننده ها