نماینده جریان حکمت ملی عراق خبر داد؛

طرح عمار حکیم برای گفتگوی ۵ کشور منطقه

نماینده جریان حکمت ملی عراق در قاهره به تشریح دیدگاه های این جریان درباره موضوعات داخلی این کشور و روابط بین المللی آن پرداخت.
کد خبر: ۲۵۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴ - 04September 2017
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، محمد ابوکلل نماینده جریان حکمت ملی به رهبری عمار حکیم در گفتگویی با اسپوتنیک به تحولات اوضاع سیاسی عراق در مرحله کنونی و تاثیرات آن بر آینده این کشور پرداخته است.

وی گفت: عراق در مرحله پیش رو با خلاصی از چنگ تروریسم داعش و آزادی موصل  شاهد تحولات سیاسی بزرگی خواهد بود چون با ورود به مرحله سیاسی جدیدی از جبهه گیری‌های طائفه‌ای و قومی که از سال ۲۰۰۳ در این کشور وجود داشت خارج می‌شویم. طائفه گرایی غیر از اینکه مشکلات را بیشتر کرد منفعتی نصیب عراق نکرد از همین رو عمار حکیم جریان حکمت ملی که شامل طیف های عراق است را تشکیل داد و شاهد استقبال گسترده جوانان برای پیوستن به این جریان هستیم.

ابوکلل درباره اینکه چرا عمار حکیم دیدگاه جدید را در داخل مجلس اعلای اسلامی مطرح نکرد اعلام کرد: تغییراتی در دیدگاه‌هایشان پدید آمد، برخی از آنها معتقدند که حرکت در مسیری واحد بهتر است عمار حکیم براین باور است که عراق جدید باید شهروند محور باشد بنابر این اختلافی در دیدگاه‌های رهبران مجلس اعلا با حکیم پدید آمد و از همین رو وی ترجیح داد از آن خروج کند اقدامی که در تاریخ جاودانه خواهد شد.

درباره ارتباط عمار حکیم با مجلس اعلا پس از خروج نیز ضمن آرزوی موفقیت برای مجلس اعلام بیان کرد: عمار حکیم حامی این حزب خواهد بود. اما مطمئنا خاندان حکیم مجلس اعلای اسلامی عراق را وزنه ارزشمندی در عراق کرده بود و طبیعتا خروج رهبر مجلس اعلای اسلامی بر آن تاثیرخواهد گذاشت اما ما تاکید می‌کنیم که حامی مجلس اعلای اسلامی خواهیم بود اما هر کدام اندیشه‌های خودمان را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه به اینکه عمار حکیم خواستار انتخاب هر چه سریعتر رئیس جدید ائتلاف ملی شده و برای بار دوم ریاست این ائتلاف را بر عهده نمی گیرد، خبر داد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه خروج عمار حکیم از مجلس اعلا و سفرهای مقتدا صدر به ریاض و ابوظبی به مفهوم فاصله گرفتن این دو گروه بزرگ سیاسی شیعی عراق از ایران و رفتن به سوی کشورهای عربی است افزود: روابط ما با برادران در ایران بر اساس دوستی راهبردی مبتنی بر اصل همجواری است و بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر میان دو کشور مرز مشترک وجود دارد. ایران  هنگامی که داعش وارد عراق شد، در کنار ما ایستاد و این جای تشکر و تقدیر دارد. ما عرب هستیم و از ۲۰۰۳ به بعد از عربیت مان دست برنداشته ایم. متاسفانه برادران عرب درها را به سوی عراق بستند. اما امروز همین کشورهای عربی هستند که به عراق بازگشتند در حالی که پیش‌تر از آنها خواسته بودیم برای مبارزه با داعش به ما کمک کنند قبل از اینکه تروریسم به کشورهایشان سرایت کنند اما ما را حمایت نکردند

ابوکلل درباره جانشینی عمار حکیم در ائتلاف ملی نیز گفت: تاکنون  تصویر واضحی از جانشین عمار حکیم نیست. ائتلاف برای مدتی فعال نبود و این قبل از ریاست حکیم بر آن بود اما وی توانست این ائتلاف را پویا کند. اسامی افرادی مثل نوری المالکی و خضیر الخزاعی برای نامزدی ریاست ائتلاف مطرح است اما چالش واقعی در میزان توانایی آنها برای پذیرش جانشینی عمار حکیم است.

وی اینکه جریان حکمت ملی جدا از ائتلاف ملی در انتخابات شرکت کند را محتمل دانست و جریان حکمت را مدنی و غیر لیبرال دانست و اعلام کرد: ما می توانیم با احزاب مختلف سنی، شیعی و کرد ائتلاف کنیم. همه باید فارغ از مذهب گرایی و قومیت گرایی فکر کنند.

ابوکلل درباره نحوه مشارکت جریان حکمت ملی در انتخابات پارلمانی نیز از تصمیم بر شرکت در انتخابات خارج از ائتلاف خبر داد و تاکید کرد: این برای بار اول نیست چون احزاب سیاسی در انتخابات شرکت می‌کنند و سپس ائتلاف‌ها پس از اعلام نتایج شکل می‌گیرد چون هیچ حزب سیاسی قوی در عراق نیست که بتواند به تنهایی تشکیل حکومت بدهد از همین رو تشکیل ائتلاف‌ها امر مهمی است.

وی در ادامه ارتباط میان جریان حکمت و جریان صدر را تشریح کرد و به رایزنی عمار حکیم و مقتدا صدر به طور همیشگی اشاره کرد اما هر گونه ائتلاف میان این دو جریان را زود هنگام دانست و موضوع مهم را برگزاری انتخابات در وهله کنونی دانست.

ابوکلل درباره سفر حکیم به عربستان نیز گفت که از وی دعوت به عمل آمده است و در زمان مناسب عمار حکیم به این دعوت پاسخ می دهد.

درباره طرح منطقه ای عمار حکیم به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و حضور در نشستی با مشارکت عربستان، ترکیه و ایران گفت: عمار حکیم این طرح را ارائه داده یعنی نشست پنجگانه را به السیسی پیشنهاد داده است شامل مصر، عراق، ترکیه، ایران و عربستان. این درگیری ها برگرفته از داخل این کشورها نیست بلکه از خارج اداره می شود. اگر این کشورها دور هم جمع نشوند و میان آنها کشمکش وجود داشته باشد بحرانها به پایان نمی رسد. دعوت حکیم خطاب به مصر بود چون ما این کشور را برادر بزرگتر و میانه رو خود می دانیم.

وی در ادامه به دیدار احمد الطیب شیخ الازهر و عمار حکیم اشاره کرد و اینکه درخواست ارتباط واقعی میان الازهر و حوزه علمیه نجف مطرح شده است و از شیخ الازهر برای سفر به عراق دعوت به عمل آمده و اینکه او هیاتی به عراق برای آگاهی از اوضاع اعزام کند و وعده ای که شیخ الازهر داده است، پرداخت.

ابوکلل سپس به تشریح مواضع جریان حکمت ملی درباره جنگ در سوریه، یمن پرداخت و بیان کرد: ما حامی ارتش سوریه در جنگ با گروه‌های تروریستی هستیم و آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد تروریسمی آشکار است صرف نظر از اینکه نظر ما درباره دولت بشار اسد چیست، اما نمی‌توانیم قبول کنیم که داعش و جبهه النصره بخشی از راه حل بحران سوریه باشند این یک جنایت است چگونه به این سگ‌های ولگرد اجازه بدهیم ارتش سوریه را با همه قدمت و جانفشانی نیروهایش سرنگون کنند این تنها موضع عراق نیست بلکه کشورهای دیگری نظیر مصر هم به همین مساله معتقدند و درباره جنگ یمن نیز ما از روز اول مخالفت آن بودیم. راهکار اوضاع سیاسی است و آنچه در یمن رخ می دهد مصیبتی برای مردم یمن است.

وی روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را نیز قوی توصیف و به دیدار چندی قبل عمار  حکیم از کویت اشاره کرد.

ابوکلل درباره روابط با عربستان گفت: ما رواب بسیار خوبی با عربستان داریم. ما در جریان حکمت حامی نزدیک شدن عراق و عربستان هستیم و همه امکانات خود را در این زمینه تا نزدیکی واقعی میان ریاض و بغداد واقع شود به کار می گیریم. عربستان کشور بزرگ و همسایه است و نقش زیادی در ثبات امنیت عربی دارد.

وی درباره حضور نظامیان آمریکایی در عراق نیز اعلام کرد: ما مخالف وجود نیروهای خارجی در کشورمان فارغ از ملیت آنها هستیم.

وی با حضور نیروهای ترکیه در خاک عراق نیز مخالفت کرد و آن را به مثابه تجاور و دخالت آشکار به کشور عراق دانست.

ابوکلل به وجود اسنادی نزد طرف های بین المللی درباره موضوع قاچاق نفت عراق با کمک ترکیه نیز اشاره کرد.

وی در پایان درباره رابطه با روسیه نیز گفت: روسیه کشور بزرگی است. ما انتظار نقش بزرگ در بازسازی عراق از آن داریم. نقش مسکو اساسی و بسیار موفق در آرام کردن منطقه به ویژه در پرونده سوریه است و ما حامی آن هستیم. روسیه از روز نخست بر راهکار سیاسی تاکید داشته است. بحران سوریه از چارچوب عربی خارج شده و دو بازیگر اصلی در بحران سوریه روسیه و آمریکا هستند. مسکو خواستار راه حل سیاسی عقلانی است در حالی که آمریکا بر راهکار نظامی پایبند است. ما حامی راهکار روسیه هستیم و این موضع همه طرفهای میانه رو در منطقه است نه فقط مصر. ما در سوریه دو گزینه را داریم؛ یا ارتش سوریه یا داعش و جبهه النصره و عاقل تروریسم را انتخاب نمی کند.

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار