دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

چرا باید غدیر خم را گرامی بداریم

هیجدهم ذی الحجه هر سال یادآور واقعه‌ای مهم و نقطه عطفی در تاریخ اسلام است که شیعیان از آن به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی یعنی «عید غدیر خم» یاد می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۶۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲ - 09September 2017
به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، هیجدهم ذی الحجه هر سال یادآور واقعه‌ای مهم و نقطه عطفی در تاریخ اسلام است که شیعیان از آن به عنوان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی یعنی «عید غدیر خم» یاد می‌کنند. غدیر خم در طول تاریخ اسلام یکی از مباحث اصلی و اساسی بوده است، چرا که واقعه غدیر خم در مسئله امامت و خلافت سرنوشت ساز بوده است.

هدف از غدیر

از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند: مقصود شما در روز غدیر از جمله «مَنْ کُنْتُ مَولاهْ فَعَلِیٌ مَوْلاهُ»؟ چه بود؟ حضرت فرمودند: خدا صاحب اختیار من و به من از خودم سزاوارتر است، و در برابر دستور او مرا امری نیست. من نیز صاحب اختیار مؤمنینم و نسبت به آنان از خودشان سزاوارترم و در برابر من آنان را امری نیست. هرکس من صاحب اختیار اویم و نسبت به او از خودش سزاوارترم علی بن ابی طالب صاحب اختیار اوست و نسبت به او از خودش سزاوارتر است و در برابر او برایش امری نیست.

 چراباید غدیر خم را گرامی بداریم
 
سنديت واقعه غدير خم

مرحوم علامه امينى در کتاب الغدير خود نام راويان حديث غدير را به ترتيب زمان زندگى ذكر كرده اسـت:

در ميان اصحاب رسول خدا (ص) 110 نفر، در ميان تابعين 84 نفر، در ميان علماى قرن دوم هجرى 56 نفر، در ميان علماى قرن سوم هجرى 92 نفر، در ميان علماى قرن چهارم هجرى 43 نفر، در ميان علماى قرن پنجم هجرى 24 نفر، در ميان علماى قرن ششم هجرى 20 نفر، در ميان علماى قرن هفتم هجرى 21 نفر، در ميان علماى قرن هشتم هجرى 18 نفر، در ميان علماى قرن نهم هجرى 16 نفر، در ميان علماى قرن دهم هجرى 14 نفر، در ميان علماى قرن يازدهم هجرى 12 نفر، در ميان علماى قرن دوازدهم هجرى 13 نفر، در ميان علماى قرن سيزدهم هجرى 12 نفر، در ميان علماى قرن چهاردهم هجرى 19 نفر.

 چراباید غدیر خم را گرامی بداریم
 
چرا شعیان باید غدیر را گرامی بدارند؟

شعیان غدیر خم را گرامی می‌دارند چون اعتقاد دارند که این واقعه در طول تاریخ اسلام بیانگر حقیقی است که هیچگاه از متن اسلام جدا شدنی نسیت و آن موضوع امامت و ولایت است. غدیر خم را نباید فقط یک واقع تاریخی دانست، بلکه غدیر یکی از پایه‌های مهم دین اسلام است. قطعیت واقعه غدیر در دو روایات اهل سنت و شیعه وجود دارد و مدارکی در جای جای کتاب‌های این دو فرقه بزرگ اسلامی وجود دارد. پیامبر در واقعه غدیر شخصیتی را از طرف پروردگار تعیین کرد و اطاعتش را بر عرب و عجم کوچک و بزرگ سفید و سیاه واجب کرد و فرمان او را نافذ و مخالفانش را آمرزیده نخواند. اگر پیامبر در واقعه غدیر خم در خصوص حضرت حضرت علی (ع) آنگونه بیان کرده است پس شناساندن آن حضرت چیزی جز کمک کردن به پایه‌های اساسی اعتقادی مسلمانان نیست و اکنون که اعتقاد داریم امام علی (ع) جانشین بلافصل پیغمبر و منصوب از طرف خداوند است آیا نباید آن روز را بزرگ بداریم هم‌چنانکه روز بعثت رسول خدا را بزرگ می‌داریم.

در بزرگداشت واقعه غدیر احادیث زیادی از معصومین (ع) نقل شده است. برای نمونه به قسمتی از خطبه غدیریه حضرت علی (علیه السلام ) اشاره می‌شود. آن حضرت در رابطه با این روز تاریخی اسلام فرمود: «رحمت خدا بر شما باد. پس از پایان این تجمع به خانه‌ها برگردید و به خانواده‌های خود وسعت و گشایش دهید. به برادران خود نیکی کنید و خداوند را بر نعمتی که ارزانی کرده است سپاس گویید. از نعمت الهی به یکدیگر هدیه دهید آن‌گونه که خداوند بر شما منت نهاده و پاداش آن را در این روز چندین برابر عیدهای گذشته و آینده قرار داده است. نیکی در این روز ثروت را می‌افزاید و عمر را طولانی می‌کند ابراز عاطفه و محبت به هم در این روز موجب لطف خدا می‌شود. تا می‌توانید در این روز خرج خانواده و برادرانتان کنید و در برخوردها و ملاقات‌ها شادمانی و سرور نمائید.

نکات زیادی در خصوص غدیر خم وجود دارد که شعیان را بر این می‌دارد که این روز را هر ساله گرامی بدارند.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار