آیت‌الله شیخ‌بهایی:

«عدالت» شعار انقلاب اسلامی است/ مداحان تن مستکبرین عالم را به لرزه درآورند

آیت‌الله شیخ‌بهایی در گردهمایی سالانه مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) کرمان گفت: عدالت، شعار انقلاب اسلامی است، حضرت مهدی (عج) با شعار عدالت قیام می‌کند، پس در مداحی هم باید از عدالت گفته شود، صحبت‌های سخنران و مداحی مداحان باید تن مستکبرین عالم را به لرزه درآورد.
کد خبر: ۲۵۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱ - 16September 2017
«عدالت» شعار انقلاب اسلامی است/ مداحان تن مستکبرین عالم را به لرزه درآورندبه گزارش دفاع پرس از کرمان، آیت‌الله «احمد شیخ‌بهایی» در گردهمایی سالانه مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) کرمان  که در جوار گنبد در حال ساخت حرم مطهر امام حسین (ع) برگزار شد، اظهار داشت: مداحی یعنی استفاده از هنر برای بیان معارف دین که صوت خوش همراه با هنر شعر و ذکر خوبی‌ها و فضائل اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را در پی دارد.

وی اظهار داشت: اسلام از همان ابتدا مسئله صوت خوش و قرآن کریم را با هم داشته، قرآن کریم یک متن آهنگین و موزون است که وقتی با صدای خوش تلاوت شود، اثرش صد چندان می‌شود.

آیت‌الله شیخ‌بهایی خاطرنشان کرد: مداح هنر و صوت خوش و محتوای بلند را با هم در‌می‌آمیزد و هر مداح در کنار خود یک شاعر قوی و یک روحانی محقق و دانشمند نیاز دارد.

وی با تاکید بر این‌که ائمه (ع) به شعرا خیلی عنایت داشتند، گفت: مداح نباید هر شعری را بخواند، باید بهترین شعر و محتوا را بخواند که در شأن ابی‌عبدالله (ع) باشد چرا که قصه‌ای که به شعر تبدیل شد مثل یک رسانه همه جا پخش می‌شود.

این استاد حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: شایسته است شاعران، خطبه‌ها و سخنان حضرت علی (ع) را به شعر تنظیم کنند و مداح بخواند؛ قضایای کربلا از مدینه شروع می‌شود به کربلا و ماجرای شهادت امام و یارانش و سپس اسارت خانواده شهدای کربلا ادامه پیدا می‌کند تا روزی که اسرا به مدینه باز‌ می‌گردند.

وی ابراز کرد: مداح باید در طول دو ماهه محرم و صفر از قرآن استنباط کند، به موضوع حجاب اسرا، توجه به یتیمان و پایداری‌شان در برابر ظلم توجه نماید.

شیخ‌بهایی افزود: عدالت، شعار انقلاب اسلامی است، حضرت مهدی (عج) با شعار عدالت قیام می‌کند، پس در مداحی هم باید از عدالت گفته شود، صحبت‌های سخنران و مداحی مداحان باید تن مستکبرین عالم را به لرزه درآورد.

این استاد حوزه اظهار داشت: کربلا یک تاریخ نیست، بلکه یک جریان است که از خلقت آدم برای آن گریه کردند، هم انبیاء الهی روضه امام حسین (ع) را خواندند و برایش گریه کردند.

وی گفت: ما در قرآن روضه امام حسین (ع) داریم، آیه «کهیعص» روضه‌ای است که خدا برای زکریا خواند و زکریا گریه کرد و از مردم خواست تا سه روز به دیدنش نیایند و از خدا خواست به او فرزندی عنایت کند که مانند فرزند پیامبر خاتم (ص) به شهادت برسد و این داغ به دلش بنشیند و هم‌درد پیامبر خاتم (ص) باشد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان افزود: پیامبر اکرم (ص) در روز تولد امام حسین (ع) روضه آن حضرت را خواندند و هر یک از معصومین روضه امام حسین (ع) را خوانده‌اند؛ امام زمان (عج) هم وقتی تشریف بیاورند، روضه امام حسین (ع) را می‌خوانند و اساس روضه حضرت سیدالشهدا (ع)، اشک است و اشک نشانه عشق و محبت است.

وی ضمن نکوهش قمه‌زنی در عزاداری‌ها، گفت: امروزه دشمن از طریق رسانه به جنگ دین ما می‌آید و یکی از این جنگ‌ها، راه‌اندازی تشیع لندنی است که عده‌ای شیعه‌نما با پول‌های میلیاردی استکبار جهانی شبکه جهانی زده‌اند و با لباس روحانیت بر خلاف رضای خدا سخن می‌گویند و قمه‌زنی و توهین به مقدسات دیگران را ترویج می‌کنند و بین مسلمین اختلاف می‌اندازند.

آیت‌الله شیخ بهایی افزود: همین جماعت داعش را راه‌اندازی کردند و به گفته «ترامپ» تاکنون 6 تریلیون دلار برای تقویت داعش در منطقه هزینه کرده‌اند و امروز هم با توطئه رژیم صهیونیستی به میانمار لشکرکشی می‌کنند.

این استاد حوزه گفت: اهل بیت (ع) منادی وحدت هستند، مداح و سخنران باید توجه به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) داشته باشد و مداحان ما باید سخنگو و بلندگوی رهبر انقلاب باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه یک مداح بتواند وظیفه‌اش را درست انجام دهد، باید سطح مطالعه خود را بالا ببرد و معتبر صحبت کند و از ایجاد شبهه پرهیز نماید.

به گزارش دفاع پرس، در این گردهمایی حجت‌الاسلام جلالی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان و مهدی صدفی مسئول مجمع مداحان استان کرمان نیز با سخنانی بر لزوم استفاده از تریبون مداحی جهت بصیرت‌افزایی و ایجاد شور مذهبی تاکید کردند.

پخش کلیپ از چگونگی بازسازی و مقاوم‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلا که به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در حال انجام است، بخش دیگر این مراسم بود.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار