تاثیر فدرالیسم در عراق بر امنیت ملی ایران در قالب کتابی منتشر شد

کتاب «فدرالیسم در عراق و تاثیرات آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» با نگاهی به وضعیت کردهای عراق منتشر شد.
کد خبر: ۲۵۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ - 16September 2017
فدرالیسم در عراق و تاثیرات آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایرانبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «فدرالیسم در عراق و تاثیرات آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» تالیف مشترک «فرشاد فتاحی»، «عباس منصوری» و «حسن افشارزاده» است که در آن تاثیر وضعیت عراق، به ویژه کردستان عراق بر ایران بررسی شده است.
 
این کتاب شامل مباحثی چون «فدرالیسم در عراق» و «پیامدهای امنیتی فدرالیسم در عراق بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» است. مولفین ابتدا به تاریخچه تشکیل کشور عراق اشاره کرده‌اند و وضعیت عراق در دوره حاکمیت صدام حسین، وضعیت کردهای ساکن عراق و شرایط آن‌ها را شرح داده‌اند.

قسمتی از متن کتاب:
 
«تحولات در عراق پس از صدام نه تنها روابط خارجی این کشور بلکه چارچوب سیاست خارجی و حتی نظام سیاسی کشورهای همسایه‌ آن از جمله ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این میان، یکی از مسائل مهم برای ایران پس از شکل‌گیری عراق جدید، مباحث مربوط به فدرالیسم است.

راهبرد و استراتژی کردها در برابر دولت مرکزی عراق بر اساس آرمان‌های آنان در سه دسته قابل تقسیم‌بندی است:

1ـ تثبیت دوران ده ساله خودمختاری از 1992 تا 2003
2ـ ارتقا وضعیت خودمختاری به سطح فدرالیسم و تثبیت فدرالیسم قومی ـ نژادی در سند قانون اساسی دائمی عراق جدید
3ـ تشکیل دولت مستقل کرد

براساس اهداف و آرمان‌های فوق، کردها هم اکنون تشکیل دولت مستقل کرد را با توجه به مخالفت‌های منطقه‌ای و وضعیت داخلی عراق غیرعملی می‌دانند. لذا راهبرد کوتاه مدت و میان مدت خود را بر تثبیت فدرالیسم قرار داده‌اند. از نظر کردها، فدرالیسم باید از نوع قومی و نژادی باشد. از این دیدگاه، ایالت کردستان عراق به‌ عنوان جزیی از عراق فدرال شامل تمامی مناطق کردنشین عراق از زاخو در مرزهای مشترک ترکیه، سوریه و عراق تا کرکوک، اربیل، دهوک، سلیمانیه و خانقین خواهد بود.

مخالفین این دیدگاه از جمله احزاب عمده شیعه، معتقد به نوعی فدرالیسم اداری هستند، یعنی واگذاری برخی اختیارات دولت مرکزی به ایالت‌هایی که الزاما براساس قومیت یا نژاد تقسیم‌بندی نشده‌اند. اختلاف‌نظر کردها و شیعیان بر سر مساله مذکور باعث شده تا کردها نیز در مقابل تقاضای شیعیان برای پررنگ‌شدن صبغه دینی حکومت و جایگاه جدی‌تر دین اسلام در تدوین قانون اساسی مخالفت ورزند.»

کتاب «فدرالیسم در عراق و تاثیرات آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران» در 150 صفحه و هزار نسخه، به بهای 9 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات «جوهر حیات» منتشر شده است.  
 
انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها