دفاع پرس بررسی کرد؛

چرایی حمایت رژیم صهیونیستی از استقلال کردستان/ کشور مستقل کردستان؛ خطری برای غرب آسیا

تشکیل کشور مستقل کردستان، که هدف اصلی از همه‌پرسی آینده در اقلیم کردستان عراق است، ایده‌ای است که تنها رژیم اشغالگر قدس در جهان از آن حمایت کرده است.
کد خبر: ۲۵۸۰۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳ - 20September 2017
به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، در آخرین روزهای باقی‌مانده به برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان و مناطق دارای جمعیت کرد در خاک عراق، فشارهای بین‌المللی بر «مسعود بارزانی» و مقامات و شخصیت‌های سیاسی و صاحب‌نفوذ در این اقلیم افزایش یافته است تا جلوی این همه‌پرسی را بگیرد.
 
کشور مستقل کردستان؛ خطری برای غرب آسیا 
هم‌اکنون تنها رژیم صهیونیستی از تصمیم مسعود بارزانی و مجلس نمایندگان اقلیم کردستان برای همه‌پرسی این منطقه از خاک عراق حمایت می‌کنند. بیشترین موضع‌گیری در حمایت از تصمیم مسعود بارزانی برای استقلال اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق را رژیم صهیونیستی از خود نشان داده است. تل‌آویو روابط بسیارگرمی با مقامات ارشد اربیل خصوصا بارزانی دارد و در صورت استقلال این منطقه، رژیم اشغالگر قدس اولین حکومتی خواهد بود که استقلال اقلیم کردستان عراق را به رسمیت خواهد شناخت.

 
کشور مستقل کردستان؛ خطری برای غرب آسیا 
حمایت رژیم جعلی اسرائیل از استقلال اقلیم کردستان عراق چند دلیل مهم دارد: مه‍م‌ترین دلیل رژیم صهیونیستی، درگیر نگه‌داشتن منطقه غرب در آسیا حتی پس از فروپاشی گروهک‌های تروریستی است. تمام تحلیلگران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که تنها موجودیتی که توانست از اقدامات تروریست‌ها در سوریه و عراق به بهترین شکل ممکن سود ببرد، رژیم صهیونیستی است.
 
وجود گروهک‌های تکفیری به رژیم صهیونیستی این آسودگی را به ارتش رژیم صهیونیستی داد تا با وجود امنیت در بخشی از مرزهای شمالی فلسطین اشغالی، بیش از گذشته بر مسائل داخلی تمرکز کند.
 
کشور مستقل کردستان؛ خطری برای غرب آسیا 
دلیل دوم، تهدید کشورهای مهمی مانند ایران و سوریه است. اسرائیل قصد دارد که با حمایت از تأسیس کشور مستقل کردستان در نواحی کرد نشین عراق، انگیزه‌های جدایی‌طلبانه در میان مردم کرد ایران و سوریه را نیز تقویت کند.
 
اگرچه این تاکتیک تا حدی در مورد نواحی کردنشین سوریه نتیجه داده است و «یگان‌های پاسدار خلق» (وای‌پی‌جی) و «نیروهای دموکراتیک سوریه» به دنبال تشکیل منطقه خودمختار کردنشین در شمال و شرق سوریه هستند اما مردم کردزبان ایران برخلاف تصور اسرائیل، نه‌تنها به دنبال جدایی از ایران نیستند، بلکه همواره خود را بخشی از ایران می‌دانند.
 
واکنش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نسبت به اقدامات جدایی‌طلبانه از سوی کردهای مورد حمایت اسرائیل نیز قابل توجه است.
 
سفر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به ترکیه و مخالفت مقامات ایرانی و ترکیه‌ای با تهدید حاکمیت ملی عراق و به فاصله کوتاهی پس از آن، رأی قاطع پارلمان عراق به مخالفت با همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان، نشان‌دهنده عمق خطری است که جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق نه فقط برای این کشور بلکه برای تمام منطقه دارد.
 
نکته قابل توجه در این مورد، تلاش جریانات جدایی‌طلبی کرد برای سیطره بر شهر «کرکوک» از طریق وارد کردن این شهر در روند همه‌پرسی جدایی از عراق است. دلیل اصلی این اقدام، وجود مناطق نفت‌خیز در اطراف شهر کرکوک است که نقشی مهم در اقتصاد عراق ایفا می‌کند.
 
با این حال برخی جریانات کرد در اربیل، سلیمانیه و دیگر شهرهای مهم کردستان عراق، با این موضوع مخالف هستند و این موضع منفی خود را به اطلاع رهبران سیاسی در اربیل نیز رسانده‌اند. 
 
با توجه به این مواضع از سوی حامیان و مخالفان برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، انتظار می‌رود که غرب آسیا در صورت برگزاری این همه‌پرسی، لحظات تنش‌زایی را تجربه کند. بهترین راه‌حل برای عبور از این بحران، فراهم کردن شرایط برای گفت‌وگوی مستقیم میان مقامات بغداد و اربیل است.
 
کشور مستقل کردستان؛ خطری برای غرب آسیا 
انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار