یادداشت/ سردار منتظرالمهدی

استفاده دانش‌ آموزان از شبکه‌های اجتماعی محدود شود

استفاده دانش‌ آموزان از شبکه‌های اجتماعی باید محدود شود. امروزه محرک‌های مخل یادگیری پرشمارند و اگر آن‌ها را با تدبیر و عقلانیت و برنامه‌ریزی مقهور اراده خود نسازیم، بخشی از سال‌های پرارزش عمر خود را تلف کرده‌ایم.
کد خبر: ۲۵۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷ - 23September 2017
استفاده دانش‌آموزان از شبکه‌های اجتماعی محدود شود
به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «سعید منتظرالمهدی» معاون اجتماعی نیروی انتظامی در یادداشتی با عنوان «استفاده دانش آموزان از شبکه‌های اجتماعی محدود شود»، آورده است: همه ما با ماه مهر و مهربانی گام در مسیر مستمر دانش‌افروزی و دانشجویی نهاده‌ایم. از همین‌رو بجا خواهد بود که مهرماه را ماه آغاز خردمندی و شعورافزایی و آگاهی‌جویی نام نهیم. افزون بر آن، من بر این باورم که همه ایرانیان، خواه آن‌هایی که در جرگه دانش‌آموزان و دانشجویان قرار دارند و خواه کسانی که دوران رسمی دانش‌آموزی و دانشجویی را پشت‌سر نهاده‌اند، باید مهرماه را فرصتی مغتنم و ایامی مبارک برای روی آوردن دوباره به کتاب و کتابخوانی تلقی کنند.

من، نه لزوما به عنوان معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا بلکه به عنوان کسی که بخشی از دغدغه‌اش علم و دانش و معرفت‌اندوزی است، به دانش‌آموزان و دانشجویان عزیز کشورمان یادآوری می‌کنم که برخلاف ایامی که ما در کسوت دانش‌آموزی و دانشجویی بودیم، امروزه محرک‌های مخل یادگیری پرشمارند و اگر آنها را با تدبیر و عقلانیت و برنامه‌ریزی مقهور اراده خود نسازیم، بخشی از سال‌های پرارزش عمر خود را تلف کرده‌ایم.

فضای سایبری و ابزارهای دیجیتال و بازی‌ها و سرگرمی‌های این فضا از جمله عواملی است که اگر مدیریت نشوند می‌توانند در فرآیند یادگیری تداخل ایجاد کرده و پیشرفت تحصیلی را دستخوش مشکل کنند. به همین سبب، توصیه من به همه عزیزان دانش‌آموز و دانشجو این است که مدت زمان حضور در این فضا را به یک تا دو ساعت در شبانه‌روز کاهش دهند.

چرا که در غیر این صورت بیم آن می‌رود که ذهن دانش‌آموز مسموم و مغشوش شده و در نهایت فرصت یادگیری عمیق و دقیق از وی گرفته شود.

کاهش میزان خواب نیز، که ممکن است ناشی از استفاده افراطی از فناوری‌های نوین و نظایر آن باشد، توان و ظرفیت مغز را برای توجه، تمرکز و پردازش صحیح دروس و آموزه‌ها، دستخوش کاستی ساخته و پیشرفت تحصیلی را با مشکل روبه‌رو می‌کند و لاجرم از علاقه و اشتیاق وی برای حضور در پای درس استاد و غور وکنکاش در مسائل علمی می‌کاهد.

متاسفانه یکی دیگر از عواقب این شبکه‌های اجتماعی به‌رغم تمام فرصت‌های پیش‌رو «برداشت‌های سطحی و بدون عمق از موارد علمی گفته شده است» که انسان را دچار «توهم دانستن همه چیز» می‌کند فارغ از این‌که دانستن و دانش و علم‌آموزی باید گام به گام و ریشه‌ای باشد تا در ذهن بدرستی بنشیند و بر حافظه حک شود تا در نهایت موجب غلیان و فوران و بمباران ذهنی وتولید ایده‌های نوین و کاربردی شود.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار