رییس کل سازمان امور مالیاتی:

مالیات بر ارزش افزوده حذف نمی شود

عسکری گفت :مالیات بر ارزش افزوده یک پایه مالیاتی معتبر است و به عنوان یکی از ابزارهای مهم در شفافیت مالیاتی می باشد.
کد خبر: ۲۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸ - 24August 2014

مالیات بر ارزش افزوده حذف نمی شود

به گزارش دفاع پرس به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی، علی عسکری در نشست خبری امروز یکشنبه دوم شهریور ماه که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، خاطر نشان کرد: رشد 48 درصدی درآمدهای مالیاتی در پنج ماهه نخست امسال، اگر چه در شرایط رکودی کشور حاصل شده اما این بدان معنا نیست که فشار مالیاتی بر تولید افزایش یافته است، بلکه با توجه به گستردگی اقتصاد ایران و با استناد به شاخص برابری قدرت خرید، ایران جزو 20 اقتصاد بزرگ جهان است و با در نظرگیری این مسئله که 50 درصد اقتصاد کشور در تور مالیاتی نیست و ظرفیت های شناسایی نشده بسیار زیادی را داراست، سعی کرده ایم تا با ایجاد زیرساختهای لازم، ساختارهای نوین و شناسایی منابع و درآمدهای جدید، درآمدهای مالیاتی را ارتقا ببخشیم.

وی ادامه داد: افزایش مالیات هیچگاه به معنای فشار بر تولید نبوده و در سال های اخیر نیز سعی کرده ایم از بنگاه هایی که سودآور بوده اند مالیات اخذ کنیم ، طبیعتا ما در برخورد با بنگاه های زیان ده، حسب اجرای قانون، رسیدگی و تشخیص خود را انجام می دهیم و زیان انباشته این دسته از بنگاه ها را به دوره های بعدی تا زمانی که تشخیص ما نشاندهنده سود باشد موکول می کنیم.

عسکری با بیان اینکه رسالت نظام مالیاتی این است که منابع جدید، درآمدهای جدید و حوزه های جدید را در اقتصاد شناسایی کند،خاطرنشان کرد: ما در تلاش هستیم تا به سمت اخذ مالیات از 50 درصد اقتصاد که در تور مالیاتی نیست حرکت کنیم؛ هر چند تا رسیدن به این هدف می باید کارکردها و الزاماتی در نظام مالیاتی ایجاد گردد که طبیعتا چند سال به طول خواهد انجامید.

وی در ادامه، از اجرای طرح جامع مالیاتی، تصویب اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم و اصلاح پیش نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهمترین ارکان تحول نظام مالیاتی در سال جاری یاد کرد و گفت: در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم که همینک 8 بند نهایی آن در کمیسیون ها بررسی و امروز در صحن علنی مطرح خواهد شد، پایه های جدید مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات سبز و مالیات بر مجموع درآمد، پیش بینی شده است که با اجرای این سه پایه، نظام مالیاتی دچار دگرگونی های اساسی در حوزه شناسایی درآمدها خواهدشد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص پیش نویس اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: اگر چه قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده قانون خوبی است، اما همچون دیگر قوانین بویژه در ارتباط با سرایت مالیات به حلقه های آخر زنجیره تولید، توزیع و مصرف با اشکالاتی روبرو است و در این اصلاحیه سعی شده تا حلقه های باقیمانده که حدود 20 درصد مالیات بدانها سرایت نمی کند و عمدتا شامل عمده فروش ها و خرده فروش هاست را نظام مند کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سیاست های مالیاتی دیده شده در بسته خروج از رکود ، مشوق ها یا معافیت هایی را برای بنگاه های اقتصادی کوچک نیز در نظر گرفته گفت: اتفاقا بخش عمده ای از این سیاست شامل بنگاه های اقتصادی کوچک می شود که از آن جمله می توان به افزایش پایه معافیت حقوق بگیران، یکسان سازی نرخ مالیات بخش خصوصی و دولتی، حذف مالیات تکلیفی فعالیت های پیمانکاری، کاهش و تعدیل نرخ مالیات اشخاص حقیقی ، اصلاح ساختار مشوق های مالیاتی برای حمایت از بخش های تولیدی، حمایت از صادرات غیر نفتی، اصلاح ساختار معافیت ها، اصلاح ساختار نرخ استهلاک، اصلاح شیوه تجدید ارزیابی بنگاه ها و نیز در نظرگیری معافیت مالیاتی برای بازارگردان ها در بورس و مشوق های مالیاتی ویژه سرمایه گذاران خارجی اشاره کرد که همگی بر بخش خرد اقتصاد کشور تاثیرگذارند.

عسکری با اشاره به تفاوت قابل توجه متوسط مالیات وصولی کل کشور با متوسط مالیات اصناف گفت: اگر چه درآمدهای مالیاتی در پنج ماهه نخست امسال از رشدی معادل 48 درصد برخوردار بوده ، اما در همین دوره زمانی، متوسط رشد مالیات اصناف حدود 34 درصد بوده است که این تفاوت نشان از عدم فشار مالیاتی بر بخش اصناف بوده است.

وی درخصوص مالیات جدیدی تحت عنوان اضافه ارزش ملک که در بسته خروج از رکود دولت پیش بینی شده نیز گفت: اخذ این مالیات در تمام دنیا مرسوم است و از مابه التفاوت ارزش املاک موجود درکشور که قبلا تولید شده اما در اثر اتفاقاتی که در اقتصاد رخ می دهد ارزشی چندین برابری پیدا می کنند اخذ می شود که در حال حاضر درصد تعیین شده برای این مالیات، از 3 درصد تا 28 درصد می باشد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور میزان درآمدهای مالیاتی کشور طی پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری را 23 هزار میلیارد تومان اعلام کرده و از تحقق 93 درصدی درآمدهای مالیاتی نسبت به رقم پیش بینی شده پنج ماهه در بودجه خبر دادو ضمن اعلام این خبر گفت: رقم درآمدهای مالیاتی محقق شده در پنج ماه مشابه سال گذشته 15 هزار و 600 میلیارد تومان بود که مقایسه این رقم با درآمدهای محقق شده در پنج ماه امسال نشان دهنده رشد 48 درصدی درآمدهای مالیاتی کشور نسبت به سال گذشته است.

عسکری میزان تحقق درآمدهای مالیاتی نسبت به رقم پیش بینی شده از بودجه در 5 ماهه پارسال را 88 درصد عنوان کرد و افزود: مقایسه این ارقام نیز نشان دهنده عملکرد مناسب نظام مالیاتی در تحقق درآمدهای پیش بینی شده در سال جاری است.

وی درخصوص اقدامات جاری و طرحهای انجام شده در پنج ماه اول امسال در سازمان امور مالیاتی کشور نیز گفت: یکی از ملزومات پیشرفت امور در نظام مالیاتی کشور اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم بود که اصلاحیه این قانون با یک فوریت تقدیم مجلس شد، که تا پایان سال گذشته نیز بخش بزرگی از این قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

رییس کل سازمان مالیاتی کشور امور افزود: 8 بند از 64 بند مجموعه تقدیمی به مجلس از صحن علنی به کمیسیون اقتصادی برگشته بود که موارد مرتبط با آنها نیز در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و انشاء اله امروز در صحن علنی مجلس مورد بحث و تبادل نظر نمایندگان محترم مجلس قرار خواهد گرفت.

وی بندهای باقی مانده را دارای اهمیت اساسی خوانده و گفت: نحوه تعیین ارزش معاملاتی املاک، مالیات بر عایدی سرمایه و معافیت ها و مشوق های مالیاتی از جمله مواردی است که از اصلاحیه قانون پارسال باقی مانده و باتوجه به نظر مثبت کمیسیون اقتصادی انشاء اله این موارد نیز تصویب و قانون جدید آماده اجرا خواهد شد.

رییس کل سازمان مالیاتی کشور امور در ادامه گفت: بحث مالیات برعایدی سرمایه از بحث های بسیار مهم مالیاتی قانون جدید است که به عنوان یک پایه جدید مالیاتی که بحث زیادی درخصوص آن مطرح شده بود و در نهایت با نظر موافق کمیسیون اقتصادی مجلس قرار شد مالیات بر عایدی سرمایه نیز به عنوان یک پایه جدید مالیاتی به نظام مالیاتی کشور افزوده شود.

وی گفت: با توجه به شرایط رکودی حاکم بر کشور، مالیات در بخش تولید از بنگاه های سودآور اخذ می شود و به منظور رفع موانع تولید و رقابت پذیری، از بنگاه هایی که زیان داشته اند مالیاتی طلب نمی کنیم.

عسکری با اعلام این خبر که مالیات بر ارزش افزوده حذف نمی شودگفت:مالیات بر ارزش افزوده یک پایه مالیاتی معتبر است و به عنوان یکی از ابزارهای مهم در شفافیت مالیاتی می باشد.

وی تصریح کرد: امسال 23 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از مالیاتی بر ارزش افزوده است بنابراین نمی توان از آن صرف نظر کرد.

عسکری تاکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده ابزاری مدرن، نقدپذیر، کارا و از لحاظ درآمدی بسیار خوب است.

رییس کل امور مالیاتی کشور با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده مشکلاتی هم دارد اظهار داشت: بسیاری از کشورها حتی تا 10 سال در زمینه مالیات بر ارزش افزوده مشکل داشتند و این در حالی است که سال گذشته بانک جهانی در ارزیابی مالیات بر ارزش افزوده کشورمان از آن به عنوان "سازمان مالیاتی نوظهور و مدرن" تعبیر کرد.

عسکری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در نظام مالیاتی هرچقدر بنگاهها بزرگتر باشند به دلیل حضورشان در بورس و نظارت سازمان بورس بر صورتهای مالی آنان شفافیت در پرداخت مالیات بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه عدم شفافیت مالی بیشتر در بنگاههای کوچک و متوسط است خاطر نشان کرد: کسی که بدهکار بانکی است بدهکار مالیاتی و بیمه نیز می باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها