سردار سرلشکر «سید یحیی رحیم‌صفوی»:

سیاست خارجه ما نباید تنها به غرب و آمریکا محدود شود/ با اعتماد به جوان‌ها توانستیم عقلانیت را در جنگ بالا ببریم

مشاور عالی فرماندهی کل قوا با اشاره به اهمیت سیاست خارجه جامعه‌نگر گفت: سیاست خارجه ما تنها نباید به سمت غرب و آمریکا محدود شود، بلکه باید با همه دنیا مرتبط باشیم جز آن‌چه که خط قرمز نظام است، تا بتوانیم با کشورهایی همچون «چین»، «روسیه»، «هند» و سایر کشورها همراه شویم.
کد خبر: ۲۶۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵ - 29September 2017
سیاست خارجه ما نباید تنها به غرب و آمریکا محدود شود/ با اعتماد به جوان‌ها توانستیم عقلانیت را در جنگ بالا ببریم
به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اصفهان، سردار سرلشکر «سید یحیی رحیم‌صفوی» مشاور عالی فرماندهی کل قوا، ظهر امروز (جمعه) در همایش تخصصی «جبهه فیاضیه» اظهارداشت: جوانان کمتر از 40 سال نمی‌دانند که در انقلاب ما چه گذشته است و در 8 سال دفاع مقدس، چه مصیبتی به «فیاضیه» و «خرمشهر» و «آبادان» تحمیل شد.

وی افزود: من از نزدیک با دلاور مردی‌های فرزندان مومن، شجاع و هوشمند «فلاورجان» در فیاضیه و عملیات‌های مختلف آن‌ها آشنا هستم.

سرلشکر صفوی با اشاره به اینکه فلاورجان، 1300 شهید و 2700 جانباز را تقدیم انقلاب کرده است، خاطرنشان کرد: این رقم بالا، نمایان‌گر ولایت‌مداری و ایمان مردم فلاورجان است.

وی افزود: حماسه حسینی در سال 61 هجری قمری، یک رویداد تاریخی است که با نفوذش در ملت‌ها، منجر به وقایع بهمن 1357 و رشادت‌های این روزها در «سوریه» و «یمن» شد.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا با اشاره به این‌که انقلاب ما از حماسه عاشورا نشأت گرفته است، اظهار داشت: اگر در روز عاشورا شهدای فلاورجان بودند در کنار امام حسین (ع) می‌جنگیدند، همان‌طور که در دفاع مقدس درحالی که متر به متر زمین زیر آتش‌باران و بمباران بود، دلاورمردانه به فرمان فرزند امام حسین (ع) لبیک گفته و در «شلمچه»، «خرمشهر» و... جنگیدند.

سرلشکر صفوی با تأکید بر این‌که شهیدان سند «حقانیت»، «صلابت» و عامل اقتدار و بالندگی ایران در طول صدها سال آینده خواهند بود، اظهار داشت: رشادت‌های شهدا و ایثارگران، سند شکست ناپذیر و عامل تبدیل شدن ایران به قدرت منطقه‌ای شد.

وی افزود: در طی 9 ماه توانستیم چهار عملیات انجام دهیم که به دنبال آن، 8 هزار کیلومترمربع از مناطقی که اشغال شده بود، آزاد شد و بیش از 25 هزار اسیر از دشمن گرفتیم.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا ادامه داد: درپی آزادسازی «هویزه» و «دارخوین»، 83 میلیارد بشکه نفت در زیر زمین کشف شد که اکنون در جنوب «سوسنگرد»، «حمیدیه»، «طلاییه»، «کوشک» و «غرب کارون» آن‌ها را استخراج می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه با عبرت‌گیری از دوران جنگ می‌توان بحران‌های فعلی را به نحو احسنت مدیریت کرد، اظهار داشت: در زمان جنگ همه عوامل‌های قدرت ملی را به کار گرفتیم که همین سبب شد تا امام راحل به تنهایی 2.5 میلیون نفر را راهی جبهه‌های نبرد کند.

سرلشکر صفوی با اشاره به این‌که ایران 12 درصد از تولیدات ملی را به جنگ اختصاص می‌داد، افزود: این درحالی است که صدام 57 درصد از منابع مالی‌اش را برای جنگ با ایران گذاشته بود و در شروع جنگ 35 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و 85 تا 90 میلیارد دلار نیز وام بلاعوض گرفته بود که در طول جنگ هم 65 میلیارد دلار هزینه کرد.

وی افزود: کشور عراق در زمان جنگ، 16 میلیون نفر جمعیت داشت که صدام 2 میلیون نفر از مردم را به اجبار راهی جنگ کرد. صدام در ابتدا 12 لشکر داشت و که این تعداد تا انتهای جنگ، به 45 لشکر ارتقاء یافت. صدام در پایان ابتدای جنگ 360 هواپیما داشت اما اواخر جنگ 600 هواپیما در اختیار داشت.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا با اشاره به این‌که دنیا در جنگ با ایران از صدام حمایت می‌کرد، اظهار داشت: از نکات قابل توجه جنگ، انسجام قوای سه‌گانه بود و ما برای عبور از شرایط فعلی باید سعی کنیم که سه قوه را با یکدیگر متحد کنیم.

وی با اشاره به اهمیت سیاست خارجه جامعه‌نگر گفت: سیاست خارجه ما تنها نباید به سمت غرب و آمریکا محدود شود، بلکه باید با همه دنیا مرتبط باشیم جز آن‌چه که خط قرمز نظام است، تا بتوانیم با کشورهایی همچون «چین»، «روسیه»، «هند» و سایر کشورها همراه شویم.

سرلشکر صفوی با اشاره به این‌که در زمان جنگ، همگی به جوانان متکی بودیم، تصریح کرد: اکثر فرماندهان ما در جنگ کمتر از 30 سال سن داشتند و ما با اعتماد به جوان‌ها، توانستیم عقلانیت را در جنگ بالا ببریم.

وی افزود: عراقی‌های نادان صفت، در 19 مهر سال 59 در رود کارون دو پل ساختند و داشتند ابادان و بهمن شیر را محاصره می‌کردند به‌طوری‌که ما را به گونه‌ای محاصره کرده بودند که راه زمینی نداشتیم که در این راستا بود که امام خمینی (ره) 14 ابان 1359 دستور دادند که حصر آبادان باید شکسته شود.

مشاور عالی فرماندهی کل قوا با اشاره به این‌که طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌های عملیات شکست حصر آبادان (ثامن‌الائمه) از همان زمان صدور فرمان امام راحل آغاز شد، اظهار داشت: در شب عملیات، بنا برآن شد که دشمن با تمام تجهیزاتش اسیر شود و ما 12:30 شب با رمز «نصرمن الله و فتح قریب» عملیات «ثامن‌الائمه» را آغاز کردیم و به یاد دارم که با وجود فعال بودن تیربارهای عراقی بر کارون، همگی در آنجا نماز جماعت را خواندیم.

وی با بیان اینکه شکست حصر آبادان جزو ظرفیت‌های نیروهای جوان کشور بود که اکنون نیز باید از آن‌ها استفاده کنیم، تصریح کرد: در زمان جنگ، استراژی دشمن را دریافتیم و در مقابل آن، راهبرد خودمان را ترسیم و دشمن را شکست دادیم، همچنین در آن زمان، تنها یک گفتمان داشتیم و اکنون نیز برای موفقیت در اقتصاد مقاومتی باید همان روش را پیش گیریم.

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان این‌که در زمان جنگ مردم به کمک دولت آمدند،افزود: اکنون هم با مشارکت مردم می‌توانیم اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم، چرا که با این شرایط، پولی برای توسعه نمی‌ماند.

وی بااشاره به این‌که اکنون بحران آب زاینده رود به دلیل کمبود بودجه حل نمی‌شود، اظهار داشت: دیگر بدون مشارکت مردمی، اقتصاد حرکت نمی‌کند و برنامه شش توسعه ساکن می‌ماند.

سرلشکر صفوی با تأکید بر اینکه در دوران جنگ فساد اخلاقی، اداری و اقتصادی کمتر بود، ادامه داد: ما فرهنگ خوبی داشتیم و همیشه درب‌های آسمان به روی‌ ما باز بود و نور خدا در این کشور می‌تابید و شهدا نیز این نور را گرفتند و به نور پیوستند.

وی با اشاره به این‌که، این روزها فضای مجازی و پیشرفت ارتباطات، همچون شمشیر دولبه‌ای برای ما شده و تهدیدی است برای خانواده و جوانان جامعه، تصریح کرد: یکی از عوامل انحراف جوانان و افزایش طلاق، همین فضای مجازی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها