مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران:

جشنواره خاطره نویسی رزمندگان در مقابله باضدانقلابیون در مازندران برگزار می‌شود

مدیر ادبیات و انتشارات و دبیر جشنواره‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران گفت: زبانی که می‌تواند پیام انقلاب را به اعماق جامعه رسوخ دهد، زبان شعر و ادبیات است، این فرمایش مقام معظم رهبری بر اهمیت فراگیری شعر و ادب در این سرزمین اسلامی تأکید دارد.
کد خبر: ۲۶۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹ - 26August 2014

جشنواره خاطره نویسی رزمندگان در مقابله باضدانقلابیون در مازندران برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از ساری، «سید محمد صادقی سنگدهی» مدیر ادبیات و انتشارات و دبیر جشنوارههای اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس استان مازندران گفت: چهارمین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس استان مازندران با موضوع خاطرات دلاورمردیهای رزمندگان مازندرانی در مقابله با ضد انقلابیون در جنگلهای مازندران (ازجمله شهرها، روستاها و جنگلهای آمل، بابل، ساری، قائمشهر، سوادکوه، نور، رامسر و...) از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا آبان 1363 (مدافعان جنگل)  برگزار میشود.

وی اظهار داشت: رزمندگان و تمام افرادی که به نوعی با ضد انقلاب در جنگلهای مازندران درگیر بودند، میتوانند با خاطرات خود که شامل: مقدمات، حین و بعد از عملیات و درگیری میباشد در این جشنواره شرکت دهند.

دبیر اجرایی چهارمین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس استان مازندران تصریح کرد: معیارهای ارزیابی خاطرات شامل عناصر زمان، مکان، استناد، راوی، نثر و شیوه نگارش، داستانی نبودن خاطره، موضوع و انتخاب سوژه مناسب میباشد.

وی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار تا پایان شهریور ماه 1393 میباشد، گفت: امکان ارسال آثاری که در گذشته حائز رتبه شدهاند و یا حتی به چاپ رسیدهاند بلامانع است و نیز محدودیت در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.          

صادقی تعداد صفحات خاطرات را 2 تا 10 صفحه تایپ شده عنوان کرد و افزود: امکان ارسال خاطره هم به قلم گوینده (واسپار) و هم دیگر نویسندگان با کسب اجازه و نقل قول مستقیم از صاحب خاطره و درج اسامی راوی و نویسنده بلامانع میباشد.

صادقی ادامه داد: انشاءالله اختتامیه جشنواره در دوم بهمن ماه در شهر آمل با حضور بیش از 700 نفر از  رزمندگان و مسئولین برگزار و از 22 راوی و نویسنده اثر برگزیده با اهداء جوایز نقدی تقدیر به عمل میآید و حدود 50 اثر منتخب در کتاب جشنواره به نام راوی و نویسنده اثر به چاپ خواهد رسید.

وی با اشاره به راه یافتن آثار برتر به کنگره سراسری خاطره نویسی دفاع مقدس بیان کرد: کتاب جشنواره در روز اختتامیه جشنواره (دوم بهمن ماه 1393) به تمامی شرکت کنندگان اهداء خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس مازندران با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره خاطره نویسی دفاع مقدس در مازندران گفت: علاقمندان میتوانند آثار خود را با  ذکر مشخصات کامل شناسنامه، نشانی، کدپستی، تحصیلات، تلفن همراه روای و نویسنده در هر اثر، به نشانی دبیرخانه واقع در ساری/ کمربندی شرقی/ روبروی بیمارستان شفا/ اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران (کد پستی 54538-48179) / مدیریت ادبیات و انتشارات و یا به شماره فکس: 6- 33112185 –011  و Email: sajed.mazandaran@gmail.comارسال نمایند.

اثبات وفاداری و پایبندی به نظام با هشت سال دفاع مقدس و هشت ماه دفاع جنگ نرم

مدیرادبیات و انتشارات و دبیر جشنوارههای دفاع مقدس استان مازندران  در ادامه  کشور اسلامی ایران  را به عنوان قطعهای گوهرخیز و ثروتمند از تمام جهات معرفی کرد و گفت: ایران از گذشتههای دور همواره در معرض هجوم همسایههای دور و نزدیک خود بوده و در دو قرن اخیر هر بار بعد از جنگهای مختلف تکههایی از پیکرهاش در دستِ دشمنان مانده و داغ سنگین و جانسوز آن بر دل هر ایرانی غیرتمند و مسلمان نشسته است.

وی  با اشاره به آغاز تجاوز سراسری رژیم بعث عراق به ایران اسلامی عنوان کرد: شمشیر هجوم ناگهانی جهان کفر در اوج جشن و شادی انقلاب اسلامی از آستین صدام بیرون آمده و دشمنان اسلام را بر این باور داشت که پارههای دیگری از این پیکره مقدس را به دست خواهند آورد.

وی با بیان اینکه دشمن از ایمان و معنویت عظیمی که در پوست و خون این مردم خدایی و انقلابی وجود دارد بی خبر بود، گفت: مردم انقلابی ایران اسلامی با همین ایمان همواره در مصاف با زور و ستم چون کوه استوار ایستادند تا به پیروزی نهایی دست یابند.

 وی اضافه کرد: ثبت بزرگمردیها، حماسه و ایثار تنها با قلم هنر میسر است؛ قلمی که از تعهد دینی و اعتقادی بهرهمند است و هرگز از حقیقتِ موجود در جهان امروز غافل نیست.

صادقی به فرامین مقام معظم رهبری درباره اهمیت هنر اسلامی اشاره کرد و افزود: زبانی که میتواند پیام انقلاب را به اعماق جامعه رسوخ دهد، زبان شعر و ادبیات است، این سخن مقام معظم رهبری بر اهمیت فراگیری شعر و ادب در این سرزمین اسلامی تأکید دارد.

مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار مازندران تصریح کرد: برنامهریزیهای دقیق و عمیق در این راستا، میتواند در بالندگی این شاخه تناور ادبی و هنری بسیار دخیل و اطمینانبخش باشد و نگاهها را به هنر شعر و شاعری و ادبیات که توأم با عاطفه و احساس است، بیشتر از پیش متوجه سازد.

وی ادامه داد: اهمیت قلم در بیان رهبر معظم، بسیار گویاست و خط مشی روشنی است برای مسئولان فرهنگی که از هرگونه تلاشی در این محور دریغ نورزند.

صادقی در ادامه شکل گیری تا بلوغ انقلاب اسلامی را تا اکنون به پنج دوره  تقسیم نمود و گفت:  نسل اول شامل مبارزین از مشروطه، مدرس و مبارزین علیه کودتای1299 رضاخان، مردم مبارز در مقابل هجوم متفقین به  ایران در1320 و  مبارزات  فدائیان اسلام و نسل دوم شامل مردم مبارز و آیت الله کاشانی درملی شدن صنعت نفت وکودتای سال1332 و قیام مردم در 15خرداد1342 است.

وی  نسل سوم را شامل مبارزین از15خرداد1342  تاپیروزی انقلاب اسلامی ایران درسال1357به رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) اعلام کرد و افزود: نسل چهارم  شامل مردم مبارز در مقابل تهاجم نظامی، سیاسی و اقتصادی دشمن درهشت سال  دفاع مقدس  می باشد.

صادقی عنوان کرد:  نسل پنجم از بعد از جنگ و رحلت امام (ره) و شروع رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای "مدظله العالی" درسال1368 تا فتنه سال1388 و بعد از آن تا اکنون  می باشند که برای ماندگاری آرمان ها  و ارزش های ناب اسلامی و انقلابی تلاش می کنند .

وی افزود: در طول چند سال اخیر با چهره های مستعد و استعدادهای نوظهوری روبهرو شده که در ثبت معنویات دفاع مقدس از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و خوشحالیم که جمعِمان هر سال، جمعتر و پرشکوهتر میشود.

صادقی با تأکید بر اینکه شعر، خاطرهنویسی و داستاننویسی دفاع مقدس، در سال های بعد از انقلاب جای خود را در بین شاعران و نویسندگان جوان و مستعد استان و کشور باز کرده است گفت:  نوجوانان و جوانانی به نویسندگی و سرودن اشعار با موضوعات هشت سال دفاع مقدس ( جنگ سخت یا hard war   اعمال قدرت) و نیز هشت ماه دفاع جنگ نرم بعد از فتنه سال 1388 (soft  war   نبرداصلی درجنگ نرم روی آورده اند که درادبیات غرب  بیشتر به قدرت نرم  یا soft  power    شناخته شده است و زیربنای فکری آن اولیّن بار توسط  جوزف نای  به شکلی عملی مطرح شد، و  درکتاب ازدیکتاتوری تا دموکراسی  نوشته جین شارپ  که تأسی ازنظریه ساموئل هانتینگتون درکتاب موج سوم دموکراسی سعی کرده کشورهای مخالف با لیبرال دموکراسی، را دیکتاتور معرفی نماید،  و روش های متنوعی  برای مقابله با این کشورها تا حصول دموکراسی مد نظر غرب پیشنهاد میدهد، بررسی حوادث انتخابات 22 خرداد1388 نشان می دهد گردانندگان آشوب  حدود120 روش از 198 روش  های پیشنهادی جین شارپ،  را عملیاتی کردند.)اقدام میکنند، وفاداری و پایبندی خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اثبات میکنند و این نشانة بسیارخوبی از ماندگاری و مانایی فرهنگ دفاع مقدس در میان نسل پس از جنگ است. 

صادقی بیان کرد: در شرایط کنونی که دشمن با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم سعی در به انحراف کشاندن جامعه و به ویژه نسل جوان از آرمانها و ارزشهای ناب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارد، وظیفة اهالی فرهنگ و هنر بهویژه نویسندگان و شاعران است که در عرصة فرهنگی میدان مبارزه با دشمن را خالی نکنند، زیرا دفاع مقدس یک جریان فراگیر است که باید برای زنده نگاه داشتن آن، همة مردم همت والای خود را به کار گیرند تا در محضر حقتعالی شرمنده شهدا و امام شهدا نباشیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه  یاد شهدا در زندگی همه ما جاری است، متذکر شد: همة ما علاوه بر عالم بودن، عامل به آرمانها و ارزشهای ناب اسلامی، انقلابی و دفاع مقدس و پیرو امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری باشیم با به این امید که بتوانیم حضور پربار شهدا را بیش از همیشه احساس کرده و یادمان نرود که شهدا زندهاند و ناظر بر اعمالمان هستند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار