کارگردان «پرواز از حلب» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

باید حضور رسانه‌ای خود را در موضوع مدافعان حرم افزایش دهیم

«محسن عقیلی» با اشاره به قدرت رسانه‌ای دشمنان گفت: کم‌کاری‌هایی که در طول دفاع مقدس در حوزه فیلم مستند انجام گرفته جبران نخواهد شد و برای اینکه بتوانیم در آینده از اقدمات خود در منطقه دفاع کنیم، باید حضور رسانه‌ای خود را افزایش دهیم.
کد خبر: ۲۶۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱ - 18October 2017

باید حضور رسانه‌ای خود را در موضوع مدافعان حرم افزایش دهیم

«محسن عقیلی» کارگردان فیلم مستند «پرواز از حلب» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس اظهار داشت: فیلم «پرواز از حلب» از طرفی مستندی آرشیوی محسوب می‌شود و از طرف دیگر چون به زندگی شهید «حسین حریری» می‌پردازد، مستند پرتره است. زمانی که خبر شهادت حسین حریری در شهر مشهد منتشر شد، من به عنوان مستندساز کنجکاو شدم و شروع به تحقیق کردم. در ادامه پژوهش متوجه شدم در مجموعه رسانه‌ای «فاطمیون» آرشیو نسبتا خوبی از این شهید جمع‌آوری شده است.

این مستندساز حوزه مقاومت ادامه داد: طبق پی‌گیری‌های انجام شده، این آرشیو‌ها به دست ما رسید. بعد از دیدن این آرشیو‌ها به یک سناریو رسیدیم. در کنار این آرشیوها تصاویری از خانوداه شهید حریری داشتیم. بعد از تدوین فیلم، نیاز بود که تصاویری از سوریه به فیلم اضافه شود که با رایزنی‌هایی که صورت گرفت به این کشور سفر کردم و تصاویر مورد نیاز را ضبط کردم. در نهایت در اسفند 1395 کار به اتمام رسید.

وی افزود: از ویژگی‌های «پرواز از حلب» این بود که از لحظه‌ای که خبر شهادت حسین حریری به خانواده‌اش داده شد، کار تصویربرداری ما نیز شروع شد. همه اتفاقاتی که در این میان افتاد ضبط شد؛ اما در آخر تصمیم گرفتم ار آنها در تدوین استفاده نکنم.

کارگردان «پرواز از حلب» درباره وضعیت کنونی مستند بحران گفت: ما با یک جبهه‌ای مواجه هستیم که کل ابزار رسانه‌ای دنیا از آن حمایت می‌کند. داعش حتی از آب خوردن خود هم فیلم می‌گیرد و در فضای مجازی منتشر می‌کند. ولی ما به خاطر خودسانسوری و محدودیت‌های غیرضروری، کاری می‌کنیم تا بلایی که در طول دفاع مقدس بر سر ما آمد، دوباره تکرار شود. ما در حوزه رسانه در طول هشت سال جنگ تحمیلی قوی عمل نکردیم. اگر وظیفه خود را درست انجام می‌دادیم بعد از 30 سال می‌توانستیم به شبهه‌ها پاسخ دهیم و مدام در حال توضیح باشیم که چرا باید توان نظامی خود را افزایش دهیم. چرا دنیا درکی از حقانیت ما ندارد دلیلش کم‌کاری در حوزه رسانه است که باید سال‌ها قبل انجام می‌شد.

وی در ادامه توضیح داد: اگر الان کار نکنیم و جبهه رسانه را خالی بگذاریم 30 سال آینده باید تاسف بخوریم که چرا وارد میدان نشدیم. باید بگویم ما جوان‌های عزیزی را فدای ارزش‌های اسلام کردیم تا تروریست‌های داعشی را سرکوب کنند. البته نیروهای انقلابی متعهد فروانی داریم که تخصص لازم را دارند اما اگر کلان نگاه کنیم درگیر محافظه کاری و خودسانسوری هستیم و مخاطبان اخبار را از کسان دیگری دریافت می‌کنند لذا ما باید حضور پررنگ‌تری در این زمینه داشته باشیم.

عقیلی در مورد اکران محدود و پخش نامناسب فیلم‌های مستند بحران بیان داشت: شبکه افق به اقتضای موضوع فیلم، بعد از اولین پخش، آن را در اختیار سایر شبکه‌های تلویزیون می‌گذارد. ولی امید من به جشنواره‌هایی مثل عمار است. جشنواره‌هایی که به خانه‌ها و محله‌ها و حتی دورترین روستاها نفوذ می‌کنند

کارگردان «پرواز از حلب» در خصوص اکران‌های دیگر این فیلم گفت: اولین اکران فیلم به درخواست خانواده شهید حریری در شهر مشهد انجام شد. برای جشنواره‌های سینما حقیقت و عمار ارسال شده و در جشنواره‌های دیگری که اقتضا کند، فیلم را ارسال خواهیم کرد؛ البته در 20 آبان ماه سال جاری نیز همزمان با سالگرد شهادت حسین حریری یک پخش تلویزیونی از شبکه افق خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار