در نشست نقد «شکوه یک زندگی» مطرح شد؛
کنی: رسانه ملی سعی دارد آثاری در دیگر اقلیمهای کشور تولید کند/ بهشتی: انتقال مفاهیم ارزشهای دفاع مقدس کار آسانی نیست
نشست نقد و بررسی سریال «شکوه یک زندگی» با حضور عوامل فیلم در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر
دفاع مقدس، نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی «شکوه یک زندگی» صبح چهارشنبه سوم آبان در فرهنگسرای رسانه با حضور عوامل این مجموعه برگزار شد.
سریال «شکوه یک زندگی» به تهیه کنندگی «امیرعباس کنی»، کارگردانی «رضا بهشتی» و نویسندگی «مرجان اشرفیزاده»، در گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما تولید و پخش شده است.
امیرعباس کنی در ابتدای این نشست اظهار داشت: حدود چهار سال پیش قرار شد که کاری درباره همسران شهدا کار شود. فیلمنامه اولیه توسط شعله شریعتی نوشته شد که به دلیل مشکلاتی کار متوقف شد. مریم اشرفیزاده به کار دعوت شود و طرح جدیدی نوشت که داستان و موقعیت جغرافیایی آن فرق میکرد؛ اما فحوای کلی کار همان بود. در کل داستان به همسر رزمنده پرداخته میشد که برای حفظ خانواده در دوران سخت دفاع مقدس مشکلات را حل میکند. یک شخصیت با خصوصیت هلما که از جنوب آمده است به این نکته میپردازد که همه ایران را درگیر جنگ کنیم و ملی بودن تبعات جنگ را به تصویر بکشیم. هلما برای این طراحی شد تا شخصیت نارگل رشد کند.
کار ما مشکلات خاصی به لحاظ دکور و فضای شهری داشت و باید به لحاظ تاریخی به واقعیت نزدیک شود و همین امر سبب میشود که هزینههای تولید افزایش پیدا کند.
وی در مورد لزوم توجه به اقلیمهای دیگر ایران در سریالهای تلویزیونی بیان داشت: موافقم که همه داستانها نباید در یک اقلیم خاص اتفاق بیفتد اما این سریال به دلیل اینکه من با اقلیم شمال کشور آشنا بودم، تصمیم گرفتیم در این فضا کار کنیم. اما اصرار رسانه ملی این است که داستانها در اقلیمهای دیگر مثل سیستان و شهرهای کویری روایت شود.
رضا بهشتی کارگردان «شکوه یک زندگی» نیز گفت: این کار اولین اثر من در حوزه دفاع مقدس بود چون کار در این حیطه برای من سخت بود. اما وقتی سیناپس کار را خواندم به قدری جذاب بود که احساس کردم امکان انتقال مفاهیم دفاع مقدس در آن وجود دارد. تغییراتی هم در فیلمنامه داده شد که بتواند دغدغههای من در این حوزه را منتقل کند. فضای کار و فصلی که در آن کار میکردیم به انتقال مفاهیمی که میخواستیم کمک کرد.
وی در ادامه گفت: برای پیدا کردن لوکیشن مناطق مختلفی در استان مازندران را دیدیم و درنهایت روستایی که در فیلم میبینید را پیدا کردیم. این روستا برای اسکان تجهیز شد. از لحاظ نورپردازی که ۶۵ درصد آن در روز میگذشت مشکل آفرین بود چون باید در شرایط ابری و مه آلود کار میکردیم. با این حال همه سعی خود را کردیم تا کار به بهترین شکل ممکن انجام شود.
مریم کاظمی بازیگر نقش شهلا با اشاره به حساس بودن کار در حوزه دفاع مقدس تصریح کرد: کارهای دفاع مقدسی چون با همه مردم درگیر است کار بازیگر در آن سخت میشود. اما صرفنظر از موارد دیگر فیلمنامه ظرفیت پرداخت داشت. داستان فیلم، اثرگذاری خود را داشت و به مفاهیم جنگ تحمیلی بر زندگی مردم میپرداخت این مساله باعث شد که کار را بپذیرم که بازخورد مردم هم مثبت بود.
حسام محمودی بازیگر نقش یحیی با اشاره به فضای کلی در تولید آثار نمایشی گفت: من نمیدانم که تلویزیون چه وقتی میخواهد به تهیه و تولید، جدی نگاه کند. وقتی پول برای تولید تزریق نشود، نمیتوان سریال ساخت. چرا نظارتی بر جریان تولید نیست. با مشکلات این چنینی نمیشود کار کرد، فقط بازیگران در این فضا مقصر نیستند و برای همین است که بازیگران کمتر وارد تلویزیون میشوند.
امیر رجبی آهنگساز این مجموعه درباره موسیقی متن توضیح داد: کار موسیقی سریال برای من تجربه جالبی بود و به آن منطقه سفر کردم و سعی کردم موسیقی متن به موسیقی نواحی مازندران نزدیک شود. سعی کردم که موسیقی متن از فیلترهای ذهنی من بگذرد و رنگ تازهای به خود بگیرد. من سعی کردم که موسیقی حال و هوای حماسی به خود بگیرد.
مزدک رستمی بازیگر نقش شهروز با انتقاد از فضای نقد گفت: یک اشتباهی همه منتقدان میکنند این است که چرا بازیگران فیلم دفاع مقدسی کار نمیکنند، من باید فیلمنامه را بخوانم تا مرا جذب کند. اینکه کاری دفاع مقدسی هست یا نه در مرتبه بعدی قرار میگیرد. دیگر اینکه نقش مثبت باشد یا نه ملاک انتخاب نقش نیست. منتقدان باید نقد کنند و بگویند سریالی که من بازی میکنم مثبت است یا منفی حتی در اطلاق مفهوم دفاع مقدس به یک اثر هم به منتقدان برمیگردد.
انتهای پیام/ 161