در نشست رسانه‌ای هشتمین جشنواره عمار عنوان شد؛

جلیلی: خانواده‌های شهدا صف اول جشنواره عمار هستند/ طالب‌زاده: باید برای جذابیت تلویزیون فکری کنیم

نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور رئیس شورای سیاستگذاری، دبیر علمی و دبیر اجرایی این جشنواره برگزار شد.
کد خبر: ۲۶۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵ - 25October 2017
جلیلی: خانواده های شهدا صف اول جشنواره عماراند/ طالب زاده: باید برای جذابیت تلویزیون فکر کنیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، عصر امروز (چهارشنبه، سوم آبان) با حضور «وحید جلیلی» رئیس شورای سیاست‌گذاری، «نادر طالب‌زاده» دبیر علمی و «سید رسول منفرد زاده» دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار، در حسینیه هنر برگزار شد.

«وحید جلیلی» رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار با اشاره به ماهیت جشنواره فیلم عمار اظهار داشت: چند محور، نمایش داوطلبانه، مردمی بودن و محل اکران های فیلم ها از ویژگی های اولیه جشنواره عمار است.

وی گفت: آثار جشنواره عمار در پنج هزار مکان متنوع ـ در مدت برگزاری ـ هفت دوره نمایش داده شده است. یکی از اقلامی که اردوهای جهادی در مناطق به همراه دارند، خوشبختانه فیلم های جشنواره عمار است.

این منتقد سینما بیان کرد: در جهان اسلام وضعیت چنین است که ۸۰ درصد مردم مومن و متدین و ۲۰ درصد سکولار هستند اما در حوزه فعالین رسانه این آمار برعکس است و ۸۰ درصد فعالین رسانه سکولار و ۲۰ درصد مومن هستند که تناسبی با واقعیت سبک زندگی جوامع ندارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار افزود: ما در سینمای ایران مشکل اکران داریم. ۲۰ سال پس از تولید فیلم بازمانده، هنوز این اثر در فلسطین نمایش داده نشده بود. تلاش عمار برای ایجاد یک عدالت رسانه ای با نمایش آثار برای مناطق محروم است. کسانی که اکران کننده عمار می شوند از اقشار مختلفی هستند که با انواع اقسام وسایل، فیلم ها را اکران می کنند.

جلیلی ادامه داد: ما محدویت اکران را به دلیل نبود امکانات مساوی سینمایی در سراسر کشور برداشتیم و از لب تاب و وسایل شخصی بهره گرفتیم. خیلی از فیلم هایی که دیده نمی شوند در جشنواره عمار ضریب پیدا می کنند. سیر رشد جشنواره عمار نشان می دهد برای رشد باید در معرض نقد قرار گرفت و ما تا حدودی توانستیم خلا های موجود سینمای ایران را پوشش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: این جشنواره فقط یک اتفاق هنری نیست بلکه در حال تبدیل شدن به یک جریان فرهنگی است. تجلیل از خانواده های شهدا، نمایشگاه های کتاب از جمله حواشی مثبت این جریان فرهنگی است. ما اعتراف می کنیم استراتژی سلبی در مدیریت فرهنگی کشور محور بوده اما جشنواره عمار جشنواره امر به معروف و دعوت به دیدن است که سازمانی تماشای انقلاب اسلامی را پیگیری می کند و تلاش می کند نقص های نماز جمعه ها به عنوان اردوگاه های فرهنگی را پوشش دهد.

این منتقد سینما گفت: مصرف فرهنگی جامعه را با محصولات فرهنگی بومی افزایش می دهیم. کم هزینگی در اکران یکی دیگر از ویژگی های جشنواره عمار است که اگر دستگاه های دولتی بخواهند آن را انجام دهند نیاز به ده ها میلیارد بودجه دارند.

جلیلی گفت: فیلمسازان عمار در کنار اکران اثرشان در بین مردم هستند. یکی از افتخارات و توفیقات ما در جشنواره عمار تجلیل از خانواده های شهدا است. ما در سینما فلسطین اجازه نمی دهیم هیچ مسئولی جلوتر از خانواده شهدا بنشیند و مسئولین را با احترام دعوت به نشستن پشت سر خانواده شهدا می کنیم.

وی بیان کرد: گام اول جشنواره عمار پیوست اجتماعی و گام دوم ایجاد پیوست اقتصادی برای هنر انقلاب بوده است.  ما امروز به دنبال ایجاد پیوست های اقتصادی هستیم.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار بیان کرد: صدا و سیما راهی برای همکاری باز نمی کند. ما برنامه هایی را برای تلویزیون در دست تولید داریم، اما نیاز است صدا و سیما توجه جدی تری به ظرفیت های فرهنگی داشته باشد.

جلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تامین بودجه جشنواره عمار گفت: بخشی از کم‌توجهی ارشاد ناشی از کمبود بودجه کل دستگاه‌ها است، اما وزارت ارشاد باید متناسب با جشنواره ها بودجه دقیق‌تری را در نظر گیرد و متاسفانه برای جشنواره های چند روزه سینمایی رقم های ۱۰ تا ۲۰ میلیاردی اختصاص  می هند، آن ها باید عدالت رسانه ای جدی تری داشته باشند.

«نادر طالب‌زاده» دبیر علمی جشنواره عمار در ادامه این مراسم اظهار داشت: اتفاقی که برای عمار افتاد موجب ورود موجی از فیلمسازان جوان به کشور شد. محققین و فیلمسازان جوان خیلی از بارهای کشور را بر می دارند.

وی گفت: این فعالیت از مستندسازی شروع شد و در فیلم داستانی ادامه پیدا کرده است. خیلی از موضوعات کار فیلم سازان است که نمونه آن را فیلم «داد» انجام داد و نقش فیلمساز مستند بسیار مهم است که پدیده جدیدی است که می توان درباره آن کتاب نوشت.

دبیر علمی جشنواره عمار بیان کرد: ما باید به طرف بخش دیگری از هنر و رسانه برویم و آن برنامه سازی تلویزیون است. عرصه جدید هنری است و نیاز به آموزش دارد. باید برای جذابیت تلویزیون فکری کنیم. انتقال این بار به تهیه کننده ممکن نیست، برنامه سازی حوزه جدیدی است که جای آن عمار است.

«سید رسول منفرد زاده» دبیر اجرایی جشنواره عمار در ادامه این نشست با اشاره به فعالیت های دوره های پیشین جشنواره عمار، اظهار داشت: برپایی سینما سنگر در منطقه هویزه برای استفاده از ظرفیت مخاطبین حاضر در راهیان نور و ادامه این طرح در استان های کردستان و کرمانشاه موجب جذب تعداد اکران کننده های مردمی، دوره مستند سازی، استمرار اکران های مردمی با رشد چشم گیر و اکران یتیم خانه ایران در برخی شهرستان های بدون سینما از جمله فعالیت های ما بوده است.

وی گفت: خیلی از شهرها اعلام آمادگی کردند تا فضایی را به صورت ثابت برای اکران و نمایش جشنواره عمار قرار دهند.

منفردزاده افزود: موضوع جدید امسال جشنواره مردمی عمار قهرمانان ملی است. اکران مردمی جشنواره نیز از اواخر آبان ماه آغاز خواهد شد و اکران کنندگان می توانند از طریق سایت جشنواره ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: نحوه ثبت نام آثار در جشنواره عمار نیز تا ۲۰ آبان از طریق سایت جشنواره خواهد بود.

انتهای پیام/ 121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار